• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403062516019
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

از ماهواره «چمران-۱» تا آهنگ «جنگ ستارگان» در فضا

از ماهواره «چمران-۱» تا آهنگ «جنگ ستارگان» در فضا

جهان علم و فناوری در روزی که گذشت حاوی اخبار گوناگونی برای ما بود که در این بسته خبری به طور خلاصه به آنها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

از نواخته شدن آهنگ مشهور فیلم جنگ ستارگان با یک ویولن توسط فضانورد مقیم ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگشت فضانوردان ماموریت «پولاریس داون» به زمین تا حواشی پرتاب ماهواره ایرانی «چمران-۱» و احداث اولین ساختمان دانش‌بنیان در کشور، همگی از اخبار مهم امروز بودند. 

گفتنی است که می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

«چمران-۱» اولین ماهواره کشور با زیرسامانه‌های فضایی ساخت دانش‌بنیان‌ها

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران-۱با اشاره به جزئیات ماموریت‌های این میکرو ماهواره، گفت: زیر سامانه‌هایی که در میکرو ماهواره چمران-۱ استفاده شد، مانند مدیریت توان و انرژی و رایانه مرکزی و زیر سامانه‌های مخابراتی، همگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشور توسعه یافته‌اند و استارت عملکرد صحیح آنها در این ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره‌های عملیاتی کشور شده است.

فضانورد اسپیس‌ایکس در فضا آهنگ «جنگ ستارگان» ‌را نواخت

سارا گیلیس(Sarah Gillis)، فضانورد ماموریت خصوصی پولاریس داون(Polaris Dawn) و نوازنده ویولن، موزیک ویدئوی جدیدی از نوازندگی خود در فضا منتشر کرد.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی گرینویچ در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند

رقابت عکاسی نجومی سال، یک مسابقه و نمایشگاه سالانه عکاسی نجومی است که توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ برگزار می‌شود. این مسابقه در سال ۲۰۰۹ در سال بین‌المللی نجوم شکل گرفت. از آن زمان به طور قابل توجهی گسترش یافته و از سال ۲۰۱۶ برنده جایزه اصلی، ۱۰ هزار پوند دریافت می‌کند.

تست فناوری اصلاح موقعیت مداری در عمر یک ساله «چمران-۱»/ رسیدن به مدار خورشید آهنگ در سال جاری با «قائم ۱۰۰»

رئیس سازمان فضایی با اعلام عمر عملیاتی یک ساله ماهواره «چمران-۱»، تغییر موقعیت مداری را از مهمترین دستاوردهای این پرتاب برشمرد و گفت: برای آنکه موقعیت مداری منظومه ماهواره‌ها نسبت به یکدیگر اصلاح شود، نیاز به چنین تکنولوژی داریم.

فضانوردان «پولاریس داون» به زمین بازگشتند

کپسول «دراگون» حامل فضانوردان ماموریت «پولاریس داون» پس از بازگشت به زمین، در خلیج مکزیک فرود آمد.

این باتری چینی حتی پس از نصف شدن هم کار می‌کند

محققان دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، نمونه اولیه باتری لیتیوم-گوگرد(Li-S) را ساخته‌اند که حتی در صورت تا شدن یا بریده شدن می‌تواند کار کند. این ویژگی برای رفع نگرانی‌های ایمنی در مورد باتری‌های لیتیوم یون به این باتری اضافه شده است.

آزمایش نسل جدید جت جنگنده رادارگریز چین عملیاتی شد

طبق گزارش رسانه‌های دولتی چین، جت جنگنده نسل جدید چین موسوم به J-35 با قابلیت رادارگریزی، آزمایش‌های خود را روی ناو هواپیمابر آغاز کرده است.

ابتکار دانشمندان ژاپنی برای تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت سبز

دانشمندان ژاپنی، طرح جدیدی را برای سلول‌های الکتروشیمیایی ارائه داده‌اند که دی‌اکسید کربن را به سوخت سبز تبدیل می‌کنند.

۲ دلیل مهم ورشکستگی شرکت‌ها/برگزاری کنفرانس شهر هوشمند در جیتکس ۲۰۲۴

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) فرایند انبارداری را فرایندی هزینه‌بر برای شرکت‌ها دانست و گفت: بیشترین دلیل ورشکستگی شرکت‌ها ناشی از نبود بازار و فروش است، نه به دلیل نبود تکنولوژیکی و عدم توان علمی.

آموزش فضانوردان «آرتمیس ۲» در ایسلند

خدمه ماموریت «آرتمیس ۲» ناسا از زمین ایسلند برای آموزش‌های مورد نیاز کاوش در ماه استفاده می‌کنند.

شبیه‌سازی لیزری شرایط خشن درون ستارگان

دانشمندان اروپایی با موفقیت شرایط خشن موجود درون ستاره‌ها را با استفاده از لیزری بسیار کوچک‌تر از آنچه قبلاً استفاده می‌شد، بازسازی و رصد کردند.

اولین ساختمان دانش‌بنیان در کشور احداث می‌شود

در راستای ترویج و معرفی ظرفیت‌های سیستم‌های صنعتی‌سازی تولید پیش‌ساخته مسکن،‌ فراخوان شناسایی تولیدکنندگان محصولات ساختمانی جهت مشارکت در احداث نخستین ساختمان الگویی دانش‌بنیان از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر شد.

تولید نانو اکسید روی با روش زیستی

یکی از شرکت‌های فناور، نانو اکسید روی را با روش زیستی به تولید رسانده و قرار است آن را در نمایشگاه امسال نانو عرضه کند.

راه‌اندازی بیمارستان هوشمند تا پایان شهریور

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده که می‌تواند بر اساس تصاویر پزشکی به صورت لحظه‌ای بیماری فرد را تشخیص دهد و پزشکان متخصص نیز می‌توانند بر روی گزارش هوش مصنوعی، نظرات تکمیلی خود را ارائه دهند.

نانومواد جدید برای استفاده در صحنه‌های جنایی بدون نیاز به آزمایشگاه

نانومواد جدید برای استفاده در صحنه‌های جرم و جنایت بدون نیاز به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه می‌تواند پزشکی قانونی را متحول کند.

با ایجاد هم‌افزایی از پراکنده‌کاری در نمایشگاه جیتکس جلوگیری شود

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ دبی، گفت: وجود تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و فناوری در کشور می‌طلبد تا با اقدامی هماهنگ، با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، همگرایی صورت گیرد تا از پراکنده‌کاری در نمایشگاه جیتکس جلوگیری شود و دو رویداد روز ایران برگزار نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha