• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403062515951
  • خبرنگار : 50225

معاون غذا و داروی دانشگاه جندی شاپور اهواز خبر داد

تامین واکسن آنفلوآنزا برای پیک پاییزی/ پیگیری تولید ژلاتین دارویی در خوزستان

تامین واکسن آنفلوآنزا برای پیک پاییزی/ پیگیری تولید ژلاتین دارویی در خوزستان

ایسنا/خوزستان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تامین دارو در آستانه فصل پاییز در خوزستان گفت: با رویکرد آماده‌باش پیک پاییز و بحران‌های پاییزی، تامین واکسن آنفلوآنزا به موقع انجام و از ۱۲ شهریورماه اولین پارت واکسن با ۵۰ هزار عدد از سه برند فرانسوی، هلندی و تولید داخل تامین و در همه مناطق توزیع شده است.

دکتر مسعود مهدوی‌نیا در نشست خبری که امروز (۲۵ شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی حوزه غذا و دارو بر تولید و توزیع کالاهای سلامت‌محور تحت عنوان دارو، مواد خوراکی و آشامیدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، ملزومات و تجهیزات پزشکی نظارت می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سالیان سال است هیچ شرکت دارویی در خوزستان نداشته‌ایم و شهرک دارویی هم در استان تعریف نشده است. 

تلاش برای فعالیت هلدینگ‌های دارویی و غذایی در خوزستان 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به نوع صنایع مستقر در استان خوزستان، سیطره این صنایع بر توسعه کالاهای سلامت‌محور موجب شده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به چالش کشیده شود و دیدگاه خوبی در این خصوص وجود نداشته است، اما در دو سه سال اخیر با هماهنگی‌های انجام‌ شده با دستگاه‌های مربوط، جرقه‌هایی زده شد و با برخی هلدینگ‌ها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد و استارت حضور این هلدینگ‌ها زده شد.

وی با تاکید بر لزوم کمک دیگر دستگاه‌های فعال برای فعالیت این هلدینگ‌ها در خوزستان بیان کرد: این معاونت در کنار نظارت، پیشنهاد و هدف‌گذاری می‌کند تا این صنایع در استان خوزستان فعال شوند و در پی آن اشتغال و امنیت روانی ایجاد شود.

مهدوی‌نیا گفت: هلدینگ تامین اجتماعی تیپیکو در این خصوص وارد شده و با آن تفاهم‌نامه منعقد شده است تا تولید ژلاتین دارو در استان خوزستان فعال شود. در خصوص فعال شدن هلدینگ‌های غذایی در خوزستان نیز شرکت زر اقدام کرده است.

وی افزود: در صنایع پایین‌دست پتروشیمی هم با شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دارو و صنایع غذایی جلسه‌هایی برگزار و فضای فیزیکی خوبی اختصاص داده شده است تا در آینده این صنایع در استان خوزستان هم توسعه یابد.

دارو، ذخیره‌سازی و کنترل‌شده توزیع می‌شود 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم افزایش نظارت و مطالبه‌گری از سوی مردم عنوان کرد: در این دو سه سال تاکید شده است مردم از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش‌های خود را ارائه دهند و شاهد رشد چشمگیر تماس‌های مردمی در خصوص پیگیری کمبودها و شکایت‌ها بوده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت کمبود دارو تصریح کرد: با آزاد کردن دارو از یارانه‌ها و رفتن به سمت ارز ترجیحی، ساماندهی وضعیت دارو در دوره گذار است و در این دوره، کمبودهایی ایجاد می‌شود. در این شرایط، وظیفه ما حراست از موجودی دارو و توزیع صحیح و نظارت بر آن است تا دارو از چرخه زنجیره توزیع خارج نشود و به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.

مهدوی‌نیا گفت: همچنین در این شرایط توزیع عمده دارو انجام نمی‌شود و ذخیره‌سازی می‌کنیم یعنی دارو در دسترس مردم است اما کنترل‌شده است. وقتی مردم از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در ارتباط باشند دیگر کمبود کاذب دارو در جامعه ایجاد نمی‌شود و مردم می‌تواند از این سامانه متوجه شوند چه دارویی در کدام دراوخانه یا بیمارستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خام‌فروشی در خوزستان بسیار زیاد است، عنوان کرد: یکی از مشکلات در زیرساخت‌ها، مربوط به صنایع تبدیلی است. یکی از مولفه‌های اصلی تامین امنیت غذایی، ایجاد صنایع تبدیلی است. خوزستان مزرعه‌های مختلفی دارد اما متاسفانه به جای اینکه تولید این مزرعه‌ها در خوزستان به محصول‌های قابل مصرف تبدیل شود و ارزش افزوده پیدا کند و اشتغال‌زایی ایجاد شود، به خارج از استان هدایت می‌شوند و در استان‌های دیگر  به محصولات غذایی مورد نیاز تبدیل می‌شوند و ما با هزینه بیشتر آن را دریافت می‌کنیم.

کمبود شیر خشک کاملا برطرف می‌شود 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  در خصوص پرداخت مطالبه‌های داروخانه‌ها بابت شیر خشک تصریح کرد: بدهی شیر خشک به داروخانه‌ها تا تیرماه پرداخت شده و تنها بدهی‌های مردادماه و شهریورماه پرداخت نشده است. با تاخیر در پرداخت مطالبات، این پول از گردونه تولید خارج و در تولید محصول، مشکل ایجاد می‌شود و در این بازه زمانی ممکن است کمبود رخ دهد اما خوشبختانه اکنون کمبود شیر خشک برطرف شده است.

وی ادامه داد: شیر خشک با برند «نان» قبلا در انحصار یک شرکت بود اما اکنون سه شرکت این شیر را توزیع می‌کنند و توزیع این برند، وضعیت مطلوبی دارد. به زودی موضوع کمبود شیر خشک کاملا برطرف می‌شود.

مهدوی‌نیا گفت: در خصوص تامین دارو نیز اقدامات خوبی انجام شده است اما در شرایط مختلف، برخی اقلام دارویی دچار کمبود می‌شوند که این وضعیت، مدیریت می‌شود.

آخرین وضعیت کمبود انسولین 

وی با اشاره به کمبودهای مقطعی دارو عنوان کرد: کمبودهای دارویی در دو ماه اخیر بیشتر مربوط به انسولین آن هم یک نوع انسولین بوده است و این کمبود مشهود بود. با توجه به اینکه در ایام اربعین قرار داشتیم، در چند پارت مختلف این دارو را گرفتیم و سهمیه اربعین را هم تامین کردیم و توزیع آن، با حساسیت بیشتر و در داروخانه‌های سانتر انجام شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماران گاه روزانه با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری راهنمایی می‌شدند و این دارو را از داروخانه‌های سانتر و دولتی تامین می‌کردند. البته اکنون شرایط تامین این دارو به جز قلم‌های وارداتی آن، بهتر شده است.

تامین داروهای مورد نیاز بحران‌های تنفسی پاییزی برای خوزستان 

وی در خصوص تامین دارو در آستانه فصل پاییز در خوزستان افزود: با رویکرد آماده‌باش پیک پاییز و بحران‌های پاییزی، تامین واکسن آنفلوآنزا به موقع انجام شد و از ۱۲ شهریورماه اولین پارت واکسن با ۵۰ هزار عدد از سه برند فرانسوی، هلندی و تولید داخل تامین و در همه مناطق توزیع شده است و همه داروخانه‌ها بر اساس تعداد مورد نیاز واکسن را تامین کرده‌اند.

مهدوی‌نیا تصریح کرد: همچنین از نظر تامین سرم‌ها، آمپول‌ها، ویال‌ها، اسپری‌های تنفسی و داروهای مورد نیاز مشکلی نداریم. تزریقات‌تراپی و ‌مصرف بالا در برخی مراکز می‌تواند موجب ایجاد گلوگاه‌های کمبود شود اما فعلا مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در تامین داروهای اصلی مورد نیاز سانترهای کودکان هم آمادگی لازم را داریم و مشکلی وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری یک هلدینگ دارویی در خوزستان 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص راه‌اندازی کارخانه‌های تولید دارو در خوزستان گفت: هلدینگی که در حال سرمایه‌گذاری است، قصد دارد ژلاتین تولید کند؛ در صنایع داروسازی نوین، استفاده از ژلاتین بسیار مهم است و با توجه به تقاضای بالای آن، در صورت راه‌اندازی کارخانه تولید ژلاتین، صنایع پایین‌دست آن به سرعت رشد می‌کنند.

وی افزود: ژلاتین باید به شکل حلال وارد کشور شود و این درحالی است که تامین  ژلاتین حلال به دلیل استحصال آن از منابع دیگر مانند خوک برای کشور ما مهم و سخت است بنابراین همیشه با کمبودهایی مواجه می‌شویم. اکنون یک شرکت تولید ژلاتین در کشور فعال است اما به قدری متقاضی دارد که نمی‌تواند نیاز تمام کشور را تامین کند، بنابراین قرار است نمایندگی این هلدینگ در خوزستان هم راه‌اندازی شود و فعالیت آن می‌تواند وضعیت تامین نیازهای کشور را ایمن کند و از خروج ارز هم جلوگیری کند.

مهدوی‌نیا ادامه داد: با این کار شرکت‌هایی که می‌خواهند از کپسول های ژلاتین استفاده کنند، خود را به منبع تولید نزدیک می‌کنند تا هزینه تمام‌شده قمیت محصول را کاهش دهند و فروش بهتری داشته باشند.

بازار عراق خواهان داروی تولید ایران 

وی افزود: همچنین بازار عراق به شدت خواهان داروی تولیدی ایران است و شرکتی که در خوزستان فعال می‌شود سود بیشتری خواهد داشت، زیرا انتقال دارو از ایران به عراق با هزینه خیلی پایین‌تر انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در خوزستان زیرساخت‌ها وجود دارد اما هنوز کارخانه‌ای در این زمینه اقدام نکرده است؛ اگر درست اطلاع‌رسانی شود قطعا هجوم شرکت‌ها به سمت خوزستان را خواهیم داشت.

وی افزود: البته صادرات دارو به صورت متمرکز و با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و تا وقتی نیاز کشور برطرف نشود اجازه صادرات پیدا نمی‌کنند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha