• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062515904
  • خبرنگار : 71496

عراق برای کنترل مرزهایش وارد حوزه تولید پهپاد شده است

عراق برای کنترل مرزهایش وارد حوزه تولید پهپاد شده است
خودروهای نظامی در رژه ششم ژانویه ۲۰۲۴ ارتش عراق در بغداد

مسؤولان عراقی به تازگی فاش کردند که برای اولین بار و همزمان با تلاش‌های بغداد برای تقویت نظارت امنیتی بر مرزهای مشترک این کشور با ۶ کشور همسایه یعنی ترکیه، ایران، کویت، عربستان، سوریه و اردن، کار تولید انواع پهپادهای ویژه رصد و کنترل را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، «مقداد میری» سخنگوی وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز پنج‌شنبه یک پهپاد شناسایی با موفقیت به پرواز درآمد و بُرد و توانایی این پهپاد در رصد، کنترل و شناسایی آزمایش شد.

سخنگوی وزارت کشور عراق در ادامه هدف از این اقدام را تجهیز فرماندهی نیروهای مرزی به این پهپاد و افزایش توانایی‌های جنگی و آمادگی آن در حفاظت از مرزهای عراق اعلام کرد.

همچنین یک مسؤول امنیتی عراقی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» گفت: مرکز صنایع نظامی عراق کار تولید پهپادهای غیرجنگی را آغاز کرد که برای تصویربرداری و رصد دقیق از ارتفاع‌های مختلف استفاده می‌شوند، نیاز به این نوع هواپیما برای تامین امنیت مناطق بیابانی و مرزی و رصد تحرکات در آنها روبه‌افزایش است.

به گفته این مسؤول، کارخانه‌های نظامی عراق کار ساخت قطعاتی از این پهپادها را آغاز کرده‌اند و دیگر قطعات آن از کشورهای مختلفی وارد می‌شود، مرحله آتی ممکن است به سمت تولید پهپادهای بال‌ثابت با محموله‌های مواد انفجاری پیش برود.  

«علی نعمه» عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید با اشاره به وجود طرحی دولتی برای تقویت شرایط نیروهای عراقی قبل از اتمام ماموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق گفت: عراق برای تقویت توانایی‌های پدافند هوایی، رهگیری و کنترل پیش از خروج نیروهای ائتلاف و پایان فعالیت‌شان تلاش می‌کند.

این عضو پارلمان عراق تاکید کرد: پهپاد جدیدی که در داخل تولید می‌شود، جنگی نبوده بلکه برای نظارت و کنترل است، ما با توجه به مساحت گسترده عراق به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم.

پیشتر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق بازنگری در کار تجهیز نیروهای عراقی به سلاح و ارزیابی دوباره شرایط پدافند هوایی را خواستار شد اما عراق با مشکلات جدی در این زمینه به ویژه در نیروی هوایی و پدافند هوایی روبه‌رو است. به گفته چهره‌های سیاسی و نمایندگان عراقی، آمریکا بر اساس استراتژی خود برای حفاظت از رژیم صهیونیستی، محدودیت‌هایی را بر انواع تسلیحات و فناوری‌ها برای عراق اعمال می‌کند.

عراق حدود ۱۵ درصد از بودجه سال ۲۰۲۳ خود را به نهادهای امنیتی و نظامی‌اش اختصاص داد که این مبلغی در حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده است، تخصیص‌های نظامی شامل امضای پروژه‌های بزرگ در بخش نظامی و خرید اسلحه و پهپادهایی که در بودجه‌های قبلی گنجانده شده بود و نیز حمایت از پرونده‌های اطلاعاتی و آموزش در خارج و سایر موارد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha