• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062515766
  • خبرنگار : 50646

مشارکت مردم تدبیر حفاظت از میراث طبیعی و عرصه‌های محیط زیست

مشارکت مردم تدبیر حفاظت از میراث طبیعی و عرصه‌های محیط زیست

ایسنا/گیلان مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست گیلان با تاکید بر مشارکت مردمی به عنوان راهکاری هوشمندانه برای افزایش حفاظت از عرصه‌های محیط زیست، گفت: زمان آن رسیده که مردم را وارد کار کنیم تا از میراث طبیعی و محیط زیست خودشان بیشتر حفاظت کنند زیرا مردم ایران پرشورترین مردم هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان امروز ۲۵ شهریور ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مشارکت مردمی راهکاری هوشمندانه برای افزایش حفاظت از عرصه‌های محیط زیست، اظهار کرد: مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست هنگامی عینیت پیدا می‌کند که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست آنان را تهدید می‌کند، علت آن چیست و چگونه می‌توان با بهبود عملکرد یا تغییر رفتار به رفع آن‌ها کمک کرد.

حمزه عشوری افزود: یکی از برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزایش آگاهی، درک و حساسیت افراد نسبت به فرآیندهایی است که در محیط طبیعی رخ می‌دهد، به شکلی که آن‌ها نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

وی با بیان اینکه آموزش به مردم کمک می‌کند تا خود بخشی از راهکار و راه‌حل باشند، تصریح کرد: آموزش صحیح، حق انتخاب را برای مخاطب در نظر می‌گیرد، هدف بسیاری از آموزش‌های محیط زیست، تغییر و اصلاح عادات قدیمی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکید کرد: برخی گزینه‌های قابل استفاده برای افزایش آگاهی زیست محیطی در سطح جامعه شامل آموزش زیست محیطی برای رهبران، سیاستمداران و مدیران، استفاده از رسانه‌ها برای انتقال نگرانی‌های زیست محیطی به جامعه، آموزش همگانی درباره محیط زیست و کاهش آلایندگی، آموزش استفاده مجدد و بازیافت مواد قابل بازیافت، قانون‌گذاری، اطلاع‌رسانی و در نظر گرفتن جوایزی برای حفظ و بهبود محیط زیست و در نظر گرفتن روزهایی از ماه به عنوان روز پاک و جمع‌آوری زباله‌های جامد و یا روز بدون خودرو به منظور افزایش حساسیت مردم نسبت به محیط زیست است.

عشوری با بیان اینکه هدف نهایی توسعه پایدار همان عدالت اجتماعی است، افزود: با رعایت حقوق بین‌الملل یعنی رعایت حقوق همه نسل‌های آینده، انسان محور توسعه است، توسعه درست و منطقی، بر اهداف پایدار به وسیله انسانی محقق می‌شود که آموزش دیده باشد، چرا که آگاهی در پی آموزش و دانش اتفاق می‌افتد و به این دلیل در چرخه مدیریت توسعه پایدار، رکن اصلی و اساسی آموزش و توسعه آگاهی است.

وی تصریح کرد: زمان آن رسیده که مردم را وارد کار کنیم تا از میراث طبیعی و محیط زیست خودشان بیشتر و موثرتر حفاظت کنند که اتفاقاً مردم بسیار مشتاق هستند زیرا مردم ایران جریان‌سازترین و پرشورترین مردم هستند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha