• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403062515488
  • خبرنگار : 50975

بوی نامطبوع؛ در هوای مطبوع

بوی نامطبوع؛ در هوای مطبوع

ایسنا/چهارمحال و بختیاری صبح و شب ندارد، آزاردهنده است، به طوری‌که اکنون با خنک شدن هوا اگر در و پنجره‌ها باز باشند شدت بوی نامطبوع و متعفن به اندازه‌ای است که حالت تهوع پیدا می‌کنی، مردمی که از بوی نامطبوع عاجزند، واقعاً چرا باید به بهانه تولید، یک شهر در عذاب باشد، اینها صحبت مردمی است که صبح و شب از بوی نامطبوع و متعفنی که شهر را فرا می‌گیرد گلایه‌مندند، آن هم به دلیل اینکه کارخانه خوراک آبزیان در شهرکرد که از تجهیزات کنترل و فیلترینگ بو استفاده نمی‌کند، قصه‌ پر دردی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد و مردمی که باید تاوان آن را پس دهند.

به گزارش ایسنا، مدت‌هاست بوی تعفن در طول شبانه‌روز در شهر می‌پیچد و شدتش در ساعاتی از روز بیشتر می‌شود، سوالی که برای اغلب شهروندان شهرکردی پیش آمده این است که چرا محیط زیست اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد؟ مگر نه اینکه هر صنعتی که بخواهد در استان فعالیت کند باید مجوز زیست محیطی داشته باشد؟ در کنار محیط زیست همکاری کدام دستگاه‌ها لازم است؟

در حقیقت سوال اینجاست، صنایعی که آلاینده هستند نباید فکری به حالشان کرد، اگر به حال خود رها شوند، قطعا شرایط بدتر و مردم روز به روز ناراضی‌تر خواهند شد، آیا نباید اندکی زور و اجبار را به کار گرفت، چرا تنفس هوای مطبوع برای مردم در ساعاتی امکان‌پذیر نیست، چرا مردم باید تاوان این مساله را پس بدهند.

یکی از شهروندان شهرکردی به خبرنگار ایسنا گفت: ما در منطقه مهدی‌آباد شهرکرد زندگی می‌کنیم. واقعاً از این بوی تعفن خسته شدیم، هوا خنک شده و می‌توان به جای استفاده از کولر در و پنجره را باز کرد، ولی به اندازه‌ای بو آزاردهنده است که مجبور هستیم در و پنجره‌ها را ببندیم.

او ادامه داد: من نمی‌دانم چرا هیچ کس پاسخگو نیست، مگر می‌شود منبع این بو نامعلوم باشد؟ شاید مشخص است و مسئولان طفره می‌روند.

شهروند دیگری با اعلام نارضایتی گفت: آب و هوای استان ما نسبت به بقیه استان‌ها مطبوع‌تر است، آلودگی کمتری دارد و همین امر موجب جذب گردشگر در فصل‌های مختلف سال می‌شود، اما این بوی نامطبوع همین هوای پاک را نیز از ما گرفته است.

شهروند دیگری گفت: من ساکن خیابان شریعتی هستم، بوی نامطبوع را به خصوص مواقع عصر که هوا کمی خنک‌تر می‌شود و برای پیاده روی به سطح شهر می‌روم احساس می‌کنم، واقعاً این بوی بد و آزاردهنده کلافه‌ام می‌کند.

وی افزود: مگر داشتن هوا و محیط زیست سالم و تمیز جزو حقوق شهروندی ما نیست؟ چرا به دلیل منافع، حقوق عده زیادی از شهروندان به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود، آیا مسئولان در جای دیگری زندگی و هوای دیگری استشمام می‌کنند

چهارمحال و بختیاری دارای ۲۱ واحد تولیدی خوراک آبزیان فعال است

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۲۱ واحد تولیدی خوراک آبزیان فعال وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ واحد در شهرستان شهرکرد و اغلب در شهرک صنعتی مستقر هستند.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: همه۲۲ واحد تولیدی خوراک آبزیان در استان، دارای مجوز زیست محیطی استقرار هستند.

وی با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در سطح شهرکرد، افزود: منشاء بو به فعالیت واحدهای صنعتی خوراک آبزیان برمی‌گردد و به دلیل عدم استفاده این واحدها از تجهیزات کنترل و فیلترینگ بو، منجر به انتشار بوی نامطبوع در محیط و آزار و اذیت مردم می‌شود.

مقرر شد تا زمستان امسال این بو تعیین تکلیف شود

کریمی با بیان اینکه به دلیل وزش باد در منطقه شرق و غرب به سمت شهرکرد، این بو در شامگاه و بامداد شدت بیشتری پیدا می‌کند، گفت: بیشترین دلیل انتشار این بو مربوط به واحدهای بزرگ خوراک آبزیان در فاز یک شهرک صنعتی شهرکرد است که برخلاف پیگیری‌های بسیار زیاد اداره‌کل حفاظت محیط زیست در طول سنوات گذشته تاکنون اقدام کنترلی و موثر برای انتشار بو انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز این مراکز به مراجع قضایی معرفی شدند، بیان کرد: در سال جاری نیز این واحدها به دلیل مشکلات زیست‌محیطی به مرجع قضایی معرفی شده و رای بر این شد که مهلت ۹ ماهه به این واحدها داده شود و تا زمستان امسال تعیین تکلیف شوند.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: لازم است پنج خروجی این واحدها به فیلترینگ مجهز شوند که طبق پیگیری‌های انجام شده قرار است تا پایان شهریور امسال سه دستگاه و تا اواخر مهرماه نیز دو دستگاه کنترل فیلترینگ بو روی خروجی‌های این دستگاه‌ها نصب شود.

وی هزینه نصب این فیلترینگ‌ها را در مقابل میزان تولید، درآمد و فعالیتی که این شرکت‌ها دارند، ناچیز دانست و گفت: طبق پیگیری‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و دادستانی، مقرر شد تا پایان آبان‌ماه سال جاری موضوع کنترل ۹۰ درصد بوی نامطبوع این شرکت بزرگ در شهرک صنعتی حل شود.

کریمی گفت: نام این شرکت در لیست صنایع آلاینده قرار دارد که موظف است سالانه یک درصد از فروش خود را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در راستای اقدامات زیست محیطی شهرستان شهرکرد هزینه کند.

وی به همکاری و حمایت دستگاه‌ها اشاره و تاکید کرد: دستگاه قضا، دانشگاه علوم پزشکی در راستای تهدید علیه بهداشت عمومی، استانداری به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان برای تسریع فرایند تجهیز این شرکت به فیلترینگ و مدیریت بحران باید در این قضیه ورود پیدا کنند تا مشکل بوی نامطبوع حل شود.

کریمی با بیان اینکه تاکنون درخواستی مبنی بر توسعه این واحد تولیدی دریافت نشده است، تصریح کرد: واحدهایی که در فهرست صنایع آلاینده ثبت شده‌اند، تا زمانی که مشکل آلودگی برطرف نشده و از فهرست صنایع آلاینده خارج نشده باشند، به هیچ وجه امکان توسعه ندارند.

مدیریت بحران در صورت لزوم به این موضوع ورود پیدا می‌کند

همچنین خسرو کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در سطح شهرکرد، اظهار کرد: با دریافت گزارش از سوی متخصصان مربوطه و پیدا شدن منشا بو، اداره‌کل مدیریت بحران استان نیز در صورت لزوم به این موضوع ورود پیدا می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در کارگروه رفع آلودگی هوا، که با حضور اعضا، جلسه تشکیل و بررسی‌ها صورت می‌گیرد، گفت: مدیریت بحران یک دستگاه هماهنگ‌کننده و آخرین دستگاهی است که در صورت رفع نشدن بو به این موضوع ورود پیدا می‌کند و در صدد معرفی به مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۱

من شهرکرد زندگی میکنم. به قدری بو فاجعه اس که حتی تا غرب شهر هم نمیشه در و پنجره رو باز گذاشت. کل تابستون درگیر بودیم حالا میگید تااااا زمستون؟ چرا زودتر تعیین تکلیف نمیشه؟ چرا هیچ برخوردی با این کارخونه نمیشه؟