• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062515453
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن پسته از باغات گناباد

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن پسته از باغات گناباد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به آغاز برداشت پسته در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود از مجموع باغات پسته شهرستان حدود ۳۰ هزار تن پسته تر برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی آن توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان انجام می‌گیرد.

اسماعیل قربانی در گفت و گو با ایسنا گفت: از مجموع حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات شهرستان، بیش از ۸۸۰۰ هکتار آن به کشت پسته اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از مجموع باغات پسته شهرستان حدود ۳۰ هزار تن پسته تر برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی این میزان تولید محصول توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان انجام می‌گیرد.

قربانی با بیان اینکه با کاشت گیاهانی نظیر پسته، عناب و گیاهان داروئی به خصوص گل محمدی، زیره کوهی و آنغوزه در سطح شهرستان به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کردیم، افزود: این امر مهم به طور حتم بازدهی اقتصادی مطلوب‌تری برای بهره‌برداران خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد ادامه داد: باغات پسته گناباد سهم بسیار بالایی از اشتغال نیروی کار شهرستان را برعهده دارد به طوری که فقط در عملیات برداشت پسته که معمولاً از نیمه مردادماه (برداشت مغز سبز) شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد بیش از ۱۴۶ هزار نفر روز کار در سطح باغات گناباد اشتغال به کار دارند.

وی با اشاره به اینکه پنج رقم پسته بادامی (سفید پسته)، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی در شهرستان وجود دارد، افزود: بالغ‌بر ۷۱۹۰ هکتار از باغ‌های پسته منطقه به مرحله باروری رسیده است که بخش زیادی از آن به رقم پسته سفید (بادامی)، اکبری و احمد آقایی اختصاص داشته که با شرایط آب و هوایی شهرستان سازگاری بهتری دارد.

قربانی ادامه داد: تغییر در نوع محصولات باغی و زراعی منطقه با توجه به روند تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های حادث شده به تدریج صورت می‌گیرد اما با همکاری کشاورزان این تغییر از شتاب مناسبی برخوردار شده است و تا چند سال آینده بخش عمده زمین‌های کشاورزی از زراعی به محصولات باغی کم آب طلب با بازدهی اقتصادی مناسب تبدیل خواهد شد.

وی افزود: با تغییر الگوی کاشت در کشاورزی گناباد، اکنون پسته به عنوان نخستین محصول کشاورزی شهرستان از نظر سطح کاشت و درآمد اقتصادی مطرح است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت: توصیه‌های کارشناسی طرح کاهش مصرف سموم، کود شیمیایی، انجام عملیات گسترده هرس و تغذیه مناسب باغات و استفاده از کودهای آلی و حیوانی فرآوری شده در مناطق مختلف موجب ارتقاء کیفیت پسته‌های تولیدی شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت پسته در کشور حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، گفت در شهرستان گناباد این رقم به بیش از یک تن پسته خشک در هکتار رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha