• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062415094
  • خبرنگار : 50181

«بورس» چگونه نجات پیدا می‌کند؟

«بورس» چگونه نجات پیدا می‌کند؟

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس بازار سرمایه، کاهش تصدی‌گری دولت در بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران را از مهمترین راهکارهایی دانست که می‌تواند بازار بورس را از مشکلات فعلی نجات دهد.

 علی حیات‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با  اشاره به شرایط نامناسب بازار سرمایه، گفت: از سال ۱۳۹۹ که دولت وقت به نحو مداخله‌گرانه وارد بازار شد و سرمایه‌گذاران را ترغیب به ورود به بازار کرد و سپس آن سقوط تاریخی بورس را شاهد بودیم، تاکنون وضعیت بازار سرمایه بهبود نیافته است.

وی مهمترین چالشی که در این سال‌ها پیش‌روی بازار سرمایه ایجاد شده را از دست رفتن  اعتماد سهام‌داران دانست و افزود: اولویت اول احیا اعتماد سهام‌داران است که اگرچه دشوار و زمان‌بر بوده، اما باید در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی دومین اولویت برای اصلاح ساختار بازار سرمایه را خروج دولت از بازار و کاهش تصدی‌گری بخش دولتی اعلام کرد و یادآور شد: دولت باید اجازه دهد بازار سرمایه ایران مانند تمام دنیا به صورت مستقل و بر اساس عرضه و تقاضا مدیریت شود، نه بر اساس مداخله دولت.

حیات‌نیا با بیان اینکه تجارب نشان داده مداخله دولت حتی به صورت مثبت و از طریق تزریق نقدینگی به بازار نیز برای بورس نتایج مثبتی نداشته، گفت: در تمام دنیا بازار سرمایه مستقل از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت اداره می‌شود و ما نیز باید به همین سمت برویم.

وی اظهار کرد: به علاوه باید دست شرکت‌های دولتی و خصولتی از بازار سرمایه کوتاه شود و به جای آن شرکت‌ها و بخش خصوصی واقعی که سوابق مالی خوبی داشته و خوشنام هستند به بازار سرمایه وارد شوند تا این امر انگیزه سهام‌داران را نیز بیشتر کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تنظیم سیاست‌های مناسب برای سایر بازارهای مالی از جمله سیستم بانکی را نیز برای کمک به بورس ضروری برشمرد و عنوان کرد: نرخ بهره‌های بانکی باید بگونه‌ای تعیین شود که مردم بیشتر برای ورود به بازار سرمایه ترغیب شوند.

حیات‌نیا کارکرد اصلی بازار سرمایه را جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم و نقدینگی مازاد موجود در جامعه اعلام کرد و ادامه داد: تجربه نشان داده وضعیت مناسب این بازار در برخی سال‌ها با جذب سرمایه‌های مردم جلوی اَبَر تورم‌ها را در کشور گرفته است و اکنون نیز باید تیم جدید سازمان بورس تلاش کنند این بازار به کارکرد واقعی خود برگردد و بتواند با جذب نقدینگی سرگردان موجود در جامعه، این منابع مالی را در اختیار بخش تولید کشور قرار دهد.

وی معتقد است، ورود سرمایه‌های سرگردان مردم به بورس هم جلوی تورم در کشور را خواهد گرفت و هم به تامین منابع مالی مورد نیاز برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha