• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062415089
  • خبرنگار : 71415

حمایت بلینکن از صلح «پایدار و آبرومندانه» بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

حمایت بلینکن از صلح «پایدار و آبرومندانه» بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با نیکول پاشینیان بر «اهمیت صلح پایدار و آبرومندانه» بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید مجدد کرد.

به گزارش ایسنا، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در تماسی تلفنی به رایزنی پرداختند. خبرگزاری آرمن‌پرس نوشت، در جریان این گفتگوی تلفنی طرفین مسائل مرتبط با روند صلح ارمنستان-جمهوری آذربایجان و دستورکار روابط دوجانبه ایروان-واشنگتن را مورد بحث قرار دادند.

در پی این گفتگوی تلفنی وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه نوشت: «بلینکن بر اهمیت صلح پایدار و آبرومندانه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید مجدد داشت.»

در ادامه این بیانیه نوشته شد: «بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت اخیرا حاصل شده بین طرف‌ها از جمله توافق آنها بر سر تنظیمات سرحدات مرزی استقبال کرد. بلینکن و پاشینیان به بحث درباره روابط رو به گسترش آمریکا و ارمنستان، از جمله همکاری در زمینه، انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری و آموزش پرداختند. وزیر امور خارجه آمریکا بر تعهد ایالات متحده به تلاش‌های جاری به منظور پشتیبانی از یک ارمنستان موفق، دموکراتیک و مستقل که به مردم ارمنستان و کلیت منطقه قفقاز سود برساند تاکید کرد.»

نخست وزیر ارمنستان نشستی را همچنین در روز جمعه با «آلسکی اوورچوک»، معاون نخست وزیر روسیه برگزار کرد.

دفتر نخست وزیری ارمنستان در یک بیانیه اعلام کرد: «در این نشست مسائل مرتبط با روابط ۲ جانبه بین جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه مورد بحث قرار گرفت. آنها همچنین درباره موضوعات مرتبط با شراکت در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بحث پرداختند.»

بلینکن در ماه ژوئیه میزبان گفت‌وگوهای «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان و «جیحون بایراموف» همتای او از جمهوری آذربایجان در واشنگتن در حاشیه نشست سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان بود.

پس از این مذاکرات، وزرای خارجه ۲ کشور با صدور بیانیه‌ای متعهد به ادامه گفت‌وگوها برای توافق نهایی صلح شدند.

بلینکن و وزارت امور خارجه آمریکا، ایروان و باکو را برای امضای سریع توافقنامه صلح تحت فشار قرار داده‌اند و در ماه ژوئن گفتند که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای امضای نهایی پیمان صلح میان ۲ کشور «سازش‌های سختی» انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha