• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062414949
  • خبرنگار : 50990

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی:

۹۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی، ناشی از حوادث هستند

۹۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی، ناشی از حوادث هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه درحوزه افراد دارای معلولیت، طیف وسیعی از خدمات وجود دارد گفت: یکی از دلایل افزایش آمار معلولان، تصادفات و حوادث جاده‌ای است به طوری که ۹۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی، ناشی از حوادث هستند.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان بهزیستی، اول متولی سلامت اجتماعی و دوم متولی افراد دارای معلولیت است که هرکدام از آن‌ها اقیانوسی از کار و فعالیت است و  حوزه‌های سلامت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، افراد محروم، زنان خود سرپرست، بی‌سرپرست، بدسرپرست و ایتام را شامل می‌شود.

 وی افزود:در حوزه آسیب‌های اجتماعی بهزیستی به عنوان سازمانی که هماهنگ‌کننده است، شناخته شده، اما در بسیاری از مسائل و  آسیب‌ها، دستگاه و مجموعه‌های متعددی مسئولیت دارند، به عنوان مثال درحوزه معتادین متجاهر ۱۶دستگاه، کودکان کاروخیابان ۱۳ دستگاه و ساماندهی زنان ۱۲دستگاه وظیفه‌مند هستند.

وی با بیان اینکه درحوزه سلامت اجتماعی و درحوزه افراد دارای معلولیت، طیف وسیعی از خدمات وجود دارد گفت: در بهزیستی خراسان‌رضوی برای افراد دارای معلولیت، ۱۶۰هزار نفر پرونده وجود دارد که خدمات برای این‌ افراد خدمات متعددی است، لذا هدف غایی درحوزه اجتماعی و افراد دارای معلولیت، توانمندسازی است که این افراد بتوانند  با حمایت‌های لازم، زندگی مستقلی داشته باشند.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش آمار معلولان، تصادفات و حوادث جاده‌ای است که از این طریق  هرسال معلولانی به جامعه اضافه‌ می‌شود. همچنین، کمتر از ۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی کشور، علل مادرزادی دارند و  ۹۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی ناشی از حوادث هستند و از این تعداد نیز نزدیک به ۹۰ درصد ناشی از  تصادفات، ۸ درصد سقوط از درخت، بلندی و سایر آن است.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هرساله بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به افراد کم‌توان و ناتوان اضافه می‌شود عنوان کرد: پیشگیری از معلولیت‌ها اعم از آشنایی‌ها، آگاه‌سازی، کاهش حوادث جاده‌ای و غربالگری ژنتیک از وظایف ما به شمار می‌رود.

۱۲درصد جمعیت خراسان‌رضوی زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند

وی با بیان فعالیت‌های گسترده بهزیستی در خراسان‌رضوی، گفت: ۷۰هزار فرد دارای پرونده بهزیستی درحوزه محرومین، از کارافتاده، نیازمندان و ایتام هستند که با احتساب بُعد خانوارها، ۱۲درصد جمعیت خراسان‌رضوی، جمعیتی هستند که بهزیستی باید به آن‌ها خدمات ارائه دهد.

 فیروزی گفت: درحوزه بهزیستی، به افراد دارای معلولیت فارغ از جنسیت، جغرافیا، مذهب و رنگ پوست، خدمات ارائه می‌شود، لذا انسان بودن افراد دارای معلولیت و انسانیت افرادی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، رابطه‌ای مابین است.

وی ادامه داد: دررابطه با افرادی که تابعیت ایران ندارند، سطح خدمات متفاوت است  به طوری که به این افراد خدمات توانبخشی ارائه می‌شود، اما به صورت رایگان نیست، با اینکه در بعضی از حوزه‌ها خدمات به افراد غیر تابعیت ایران، ممنوع است و ما گاهی اوقات مجبور به حکم‌های قضایی می‌شویم که تعیین‌ وتکلیف صورت گیرد مثلا درحوزه آسیب‌های اجتماعی، پذیرش معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ طبق قانون ممنوع است.

میانگین سازش زوجین متقاضی طلاق نسبت به میانگین کشوری ۸ درصد بالاتر است

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی درخصوص طرح پیشگیری از طلاق نیز گفت: خواستگاه طرح پیشگیری از طلاق خراسان رضوی بوده است که در سال ۹۵ با همکاری بین دادگستری و بهزیستی آغاز شد و موفقیت‌هایی حاصل شد، که امروزه به صورت طرح کشوری درحال اجرا است. همچنین، در خراسان رضوی میانگین سازش  زوجین متقاضی طلاق نسبت به میانگین کشوری ۸ درصد بالاتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha