• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062414861
  • خبرنگار : 50214

رئیس اورژانس استان خبر داد:

نیمی از ناوگان اورژانس یزد فرسوده است/پارسال ۸۰۰۰ مزاحمت‌ تلفنی داشتیم

نیمی از ناوگان اورژانس یزد فرسوده است/پارسال ۸۰۰۰ مزاحمت‌ تلفنی داشتیم

ایسنا/یزد رئیس سازمان اورژانس استان یزد با اشاره به فعالیت ۶۹ پایگاه اورژانس در استان، گفت: اورژانس استان در حال حاضر دارای ۹۸ آمبولانس دارد که نیمی از آنها فرسوده هستند.

دکتر «سید محمد جواد میرجلیلی» امروز شنبه ۲۴ شهریورماه به مناسبت سالگرد تاسیس اورژانس در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: امسال برای اولین بار روز ۲۶ شهریور ماه با پیگیری کشور و شهرستانها به عنوان روز اورژانس در تقویم کشور ثبت و از امروز ۲۴ تا ۳۰ شهریورماه به عنوان هفته اورژانس نامگذاری شده است.

وی با اشاره به عناوین روزهای هفته اورژانس، ابراز کرد: کار در اورژانس، فعالیتی سخت و دشوار در حوزه سلامت است و فعالان این حوزه عمدتاً در شرایطی بد و نامناسب ملزم به ارائه خدمت به مردم هستند.

میرجلیلی عنوان کرد: اگر امروز حضور اورژانس در صحنه‌ی حوادث باعث آرامش به افراد می‌شود، به دلیل اهتمام و علمکرد موفق عوامل اورژانس ۱۱۵ طی سالهای گذشته بوده است.

وی به فعالیت ۶۹ پایگاه اورژانس فعال در استان اشاره و تصریح کرد: ۴۰ مورد از پایگاه‌های استان، جاده‌ای و ۲۹ پایگاه شهری هستند که ۳۳ درصد از مجموع پایگاه‌های استان یعنی ۲۳ مورد آنها از طریق واگذاری به بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان اورژانس استان از فعالیت ۵۵۹ نفر نیروی انسانی در اورژانس استان شامل ۳۷۳ نفر نیروی دولتی، ۱۴۱ نفر نیروی بخش خصوصی و حدود ۴۰  نفر نیز در قالب طرح تامین نیرو، خبر داد و افزود: در حال حاضر ۹۸ دستگاه آمبولانس در بخش دولتی اورژانس استان وجود دارد ۶۸ دستگاه آمبولانس فعالند و ۳۰ دستگاه نیز به عنوان پشتیبان در اختیار استان است.

وی یکی از مشکلات در این حوزه را فرسودگی آمبولانس‌ها خواند و گفت: ۴۹ دستگاه آمبولانس استان یعنی حدود ۵۰ درصد ناوگان اورژانس استان قدمتی بالای ۱۰ سال دارند و عملاً فرسوده هستند.

به کفته وی، در مجموع از شهریورماه پارسال تاکنون چهار دستگاه آمبولانس به استان اضافه شده است و امیدواریم با حمایت مسئولان کشور شاهد بهبود این وضعیت در استان باشیم.

میرجلیلی یادآور شد: در حال حاضر ۱۶ پایگاه در استان به همت خیرین در حال ساخت است که سه مورد از آنها با توجه به این که ۷۰ درصد از ماموریت‌های استان مربوط به مرکز استان، در شهرستان یزد واقع شده است.

وی اضافه کرد: البته همواره خیرین استان همکاری خوبی با اورژانس دارند ولی یکی از مشکلات در مرکز استان کمبود زمین برای کمک خیرین برای ساخت پایگاه‌های جدید است، هرچند که در شرایط کنونی امیدواریم خیرین نگاه ویژه‌ای نیز به تامین آمبولانس در استان داشته باشند.

به گفته این مسئول، طی یک سال گذشته ۲۲۹ هزار و ۱۰۱ مورد تماس مردمی با اورژانس وجود داشته که ۸۶ هزار و ۴۵۳ مورد از آنها منجر به ماموریت شده و از مجموع ماموریت‌های انجام شده به افزون بر ۸۳ نفر ارائه خدمت شده است.

وی با بیان این که هشت هزار و ۱۴۴ مورد از تماس‌های با اورژانس یعنی ۴ درصد از مجموع تماس‌ها مربوط به مزاحمت‌هاست، گفت: معمولاً این مزاحمت‌ها تکراری نیست.

میرجلیلی با اشاره به این که ۲۴ هزار و ۳۰۸ مورد معادل ۳۰ درصد از ماموریتهای اورژانس مربوط به تصادفات است، افزود: حدود ۷۰ درصد ماموریتهای اورژانس منجر به اعزام به بیمارستان و مراکز درمانی می‌شود.

وی در مورد عملکرد اورژانس هوایی استان نیز گفت: طی یک سال گذشته تعداد ۸۹ ماموریت هوایی انجام شده که ۲۹ مورد ترافیکی و ۶۰ مورد غیرترافیکی و عمدتاً بنا به درخواست بیمارستانهای شهرستانها برای اعزام بیمار بوده است.

وی از مهمترین حوادث غیرترافیکی اورژانس در سال گذشته را ۱۳۴ مورد مربوط به مونوکسید کربن، ۲۰ مورد زایمان موفق در منزل یا در مسیر اعزام به مرکز درمانی و ۱۹ مورد غرق شدگی ذکر کرد و گفت: ۷۶ مورد عملیات احیای قلب نیز در سال گذشته توسط اورژانس انجام شده که ۲۱ مورد موفق بوده است.

رئیس اورژانس استان در ادامه خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته تعداد هشت هزار و ۵۹۳ مورد اعزام بیمار انجام شده که ۱۴۵ مورد از آنها اعزام از استانهای مجاور عمدتاً از استانهای اصفهان، هرمزگان و فارس به یزد بوده و ۵۵ مورد نیز از یزد به استانهای دیگر عمدتاً به استانهای تهران، اصفهان و فارس بوده است.

وی با بیان این که در موضوع پایش مادران پرخطر نیز به کمک ماماها به تعداد ۱۷ هزار و ۸۵۳ مورد خدمات رسانی شده است، گفت: پایگاه آموزشی اورژانس از سال گذشته تا کنون بیش از هفت هزار نفر در قالب ۱۸ دوره از خدمات آموزشی برخوردار شده‌اند.

دکتر میرجلیلی در پایان عنوان کرد: متوسط حضور آمبولانس در صحنه برای شهر به طور متوسط ۸ تا ۹ دقیقه و در حوادث برون شهری نیز ۱۲ دقیقه است که تقریباً مطابق با استاندارد این شاخص است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha