• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062414813
  • خبرنگار : 50416

شاعران جوان از قافیه و ردیف‌های تازه استفاده کنند

شاعران جوان از قافیه و ردیف‌های تازه استفاده کنند

ایسنا/همدان عضو خانه شعر و ادب استان همدان به شاعران جوانی که شعر کلاسیک و غزل کار می کنند، پیشنهاد کرد از فرمول قافیه و ردیف تازه استفاده کنند و گفت: وقتی شاعر در غزل از قافیه و ردیف تازه استفاده می کند، زبان، خیال، ترکیب ها و تصویرهایی که می سازد نیز همه تازه می شوند و تحت تاثیر قرار می گیرند.

محمد پیله ور روز شنبه ۲۴ شهریور ماه در حاشیه حضور اعضای هیئت مدیره خانه شعر و ادب استان همدان در انجمن ادبی معراج ملایر، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: با قافیه و ردیف های قدیمی تا جایی که در تخیل انسان بوده، گفته و تصویر سازی شده است و هیچ حرف تازه ای باقی نمی ماند، پس اگر در این زمینه شعری هم بسراییم، کپی برابر با اصل نخواهد بود. 

پیله ور به شاعران جوان توصیه کرد تا در شعر کلاسیک استاد و مسلط نشدید به سراغ شعر نو، نیمایی و سپید نروید چرا که تمام کسانی که در شعر نو، نیمایی و سپید از جمله اخوان، فروغ، سهراب سپهری و شاملو موفق بودند اول با شعر کلاسیک شروع کردند و قصیده و غزل گفتند تا بر این سبک شعری مسلط شدند و بعد به سراغ شعر نو رفتند. 

این شاعر همدانی بیان کرد: برخی از جوانان ما هنوز اصول اولیه وزن و قافیه و ردیف را در شعر کلاسیک نمی دانند اما یکسری تصاویر را کنار هم می چینند و فکر می کنند شعر نو گفتند؛ این شعر نو نیست. شعر نو و سپید باید جان دار تر و قوی تر از شعر کلاسیک باشد که در غیر این صورت فایده ای ندارد و متنی می شود که شما با پاکن فاصله هایش را پاک کردی و این تاثیر گذاری ندارد.

شاعران جوان از قافیه و ردیف‌های تازه استفاده کنند

ملایر از نظر شعری جز شهرهای خوب و ممتاز است

رئیس هیئت مدیره خانه شعر و ادب استان همدان نیز به ۳۸ انجمن ادبی فعال در سطح استان اشاره و مطرح کرد: در انجمن های ادبی غیر از شاعران، ادیبان و نویسندگانی هستند که شعر می خوانند.

بهرام ترکمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، استان همدان را استانی فرهنگی خواند که زادگاه شعرای بزرگی از جمله باباطاهر، فخرالدین و ابراهیم عراقی بوده است و گفت: در این زمینه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام نهادهایی که می توانند در زمینه فرهنگی گام بردارند، باید کمک کنند تا تعداد انجمن های ادبی بیشتر شود و شعرا و نویسندگان ما بتوانند جایگاه خوبی داشته باشند.

وی ملایر را دیاری خواند که از نظر شعری جز شهرهای خوب و ممتاز است و بیان کرد: دکتر «ایرج دهقان» شاعر و غزلسرای ایرانی است که در سال ۱۳۰۴ در ملایر متولد شد و مقطع ابتدایی را در ملایر گذراند.

رئیس هیئت مدیره خانه شعر و ادب استان همدان ابراز امیدواری کرد با تلاش، همکاری و حمایت شعرا برنامه های زیبا و به یاد ماندنی در ملایر پیش بینی کنند.

ترکمان، ملایر را منطقه ای ادیب پرور دانست و خاطرنشان کرد: چهار واژه نمی‌تواند به شعر صلابت دهد؛ اگر سعدی، حافظ و مولانا ماندگار شدند چون شعرشان معنا و مفهوم داشته است.

ترکمان با تاکید بر ضرورت مسائل فرهنگی و تاثیر آن در کاهش بزهکاری جامعه، افزود: هر اندازه مراکز استان ها، شهرستان ها و روستاها مراکز فرهنگی داشته باشیم تا جوانان در این مراکز حضور یابند، آمار بزهکاری جامعه کاهش می یابد و جامعه نشاط و سلامتی خود را حفظ می کند.

به گزارش ایسنا، اعضای هیئت مدیره خانه شعر و ادب استان همدان در سفری یک روزه به ملایر ضمن بازدید از مجموعه تفریحی و توریستی «مینی ورلد» و دیدار با «جلیل جمشیدی» شاعر ملایری، در بین اعضا انجمن ادبی معراج ملایر حضور یافتند و از «ولی الله زمان» شاعر پیشکسوت ملایری و «مراد طاهرنیا» مسئول انجمن ادبی معراج ملایر با اهدا دیوان حافظ و لوح سپاس تجلیل کردند.

شاعران جوان از قافیه و ردیف‌های تازه استفاده کنند

شاعران جوان از قافیه و ردیف‌های تازه استفاده کنند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha