• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062414541
  • خبرنگار : 50532

ایسنا گزارش می دهد؛

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه‌های مرزی آستارا 

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه‌های مرزی آستارا 

ایسنا/گیلان شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان با داشتن گذرگاه‌های زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور از موقعیت ممتازی برای تجارت خارجی برخوردار بوده و مرزهای مختلف آن برای صادرات ملی از جمله محصول کیوی فعال و اول مهرماه سال جاری به صورت رسمی آغاز صادرات کیوی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان با قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و همسایگی با کشور جمهوری آذربایجان، آستارا را به نقطه‌ای پررونق برای بازرگانی خارجی ایران از جمله میوه صادراتی کیوی تبدیل کرده است.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

از یک دهه گذشته با صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه، شهرستان آستارا به دروازه‌ فعال صادرات محصولات کشاورزی ایران به خارج کشور مبدل شده است و این صادرات در سال جاری با توجه به سرمایه گذاری ها و هماهنگی های صورت گرفته از سوی دو کشور ایران و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

استان سرسبز گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز کشور جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اورآسیا با داشتن مزیت های بندری، تجاری و کشاورزی، موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در جمهوری اسلامی ایران دارد و در همین رابطه محصول پرخاصیت کیوی از محصولات با کیفیت این استان سرسبز جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و فعالیت شبانه روزی گمرکات مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان، زمینه صادرات این محصول در کنار سایر محصولات کشاورزی به خارج از کشور را فراهم کرده است. کیوی، مهمترین محصول صادراتی منطقه غرب استان گیلان است و بیشتر در شهرستان‌های آستارا و تالش کشت می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب گیلان باعث شده این استان، قطب تولید و صادرات این محصول در کشور باشد و همین مزیت ممتاز در راستای توسعه بازرگانی خارجی، بهره‌مندی بیشتر مرزنشینان و تجار از مزایای مرز و افزایش ارزآوری قابل توجه است.‌

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

صادرات کیوی از اول مهرماه سال جاری از مرز صادراتی آستارا آغاز می‌شود و بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۵۰ درصد محصول کیوی تولید شده در استان گیلان به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای مجمع اورآسیا و همچنین حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و با توجه به اینکه کیوی تناسب اقلیمی خوبی با شمال کشور و به خصوص استان گیلان دارد، باید سعی شود این محصول کشاورزی با مزیت اقتصادی و پرسود منطقه بیشتر تولید و صادر شود.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

کشت کیوی که از دهه ۷۰ در غرب استان گیلان رواج یافت و برخی شالیکاران با تغییر مزرعه خود به باغ های بزرگ کیوی، به تولید آن روی آوردند و هم اکنون به دلیل کیفیت خوب، بازار پسندی بالایی را در کشورهای همسایه به ویژه روسیه دارد و این کشور همسایه به دلیل موقعیت جغرافیایی و بازار مناسب، بستر خوبی برای فعالیت کشاورزان گیلانی، ارزآوری و کسب درآمد شده است و در همین رابطه تنها باید به کیفیت محصول توسط کشاورزان دقت شود تا این صادرات به صورت مستمر ادامه یابد.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

در همین رابطه وجود باغ های وسیع و بازار مناسب خارجی مجاور، شهرستان مرزی بندر آستارا را به یک حوزه بزرگ صادرات کیوی کشور مبدل کرده است.

کشت کیوی مزیت های مهمی مانند اشتغالزایی، صادرات محصول، استفاده از زمین‌های بایر و خارج شدن از کشت تک محصولی را به همراه داشته است. شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان ظرفیت منحصر به‌فردی هم در زمینه تولید و هم در صادرات محصول کیوی دارد که باید با بهره‌گیری از یافته‌های مراکز تحقیقاتی، از این ظرفیت به منظور بهینه‌سازی فرآیند تولید و افزایش محصول با هدف صادرات استفاده شود.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

شهرستان آستارا طی سال‌های اخیر در زمینه کشت، تولید و صادرات محصول کیوی بسیار موفق عمل کرده و شایسته حمایت ویژه دولتی است.

این شهرستان غربی استان گیلان به لحاظ موقعیت مرزی خود به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در سطح کشور محسوب می‌شود و این شرایط جغرافیایی فرصتی را برای اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم خانواده های آستارایی فراهم کرده و موقعیت مرزی و امکان صادرات کالا به خارج از کشور موجب شکل‌گیری مراکز بسته بندی محصولات کشاورزی با اشتغالزایی قابل توجه در آستارا شده است.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، کیوی را مهم‌ترین محصول صادارتی منطقه عنوان و اظهار کرد: محصول تولید شده کیوی منطقه در ممتازترین کیفیت به خارج از کشور صادر می‌شود.

نورالدین میرزایی با بیان اینکه به دلیل مرغوبیت کیوی آستارا، کشورهای همسایه ایران مهمترین مشتریان این محصول را تشکیل می دهند، افزود: وسعت باغات کیوی در آستارا ۴۵۰ هکتار است و تعداد بهره‌بردار کشت و تولید کیوی در این شهرستان مرزی ۹۵۰ نفر می باشد.

وی با اشاره به اهمیت بازار داخلی و خارجی کیوی و میزان ارز آوری آن برای کشور، گفت: صادرات محصول ارزآور کیوی از اول مهرماه سال جاری آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا با بیان اینکه در سطح شهرستان آستارا ۱۲ سردخانه نگهداری انواع محصولات کشاورزی از جمله کیوی فعال است افزود: توسعه کشت کیوی در منطقه علاوه بر اشتغالزایی، افزایش درآمد باغداران و افزایش بهره وری اراضی کشاورزی را به دنبال دارد.

اول مهرماه آغاز صادرات محصول کیوی از گذرگاه های مرزی آستارا 

میرزایی، عنوان کرد: واحد قرنطینه یا همان حفظ نباتات کشور در بحث مهم جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی در ورود و خروج محصولات کشاورزی و کنترل تمامی محصولات صادراتی و ورودی فعال است و گواهی بهداشتی نباتی ویژه صادرات محصولات کشاورزی نیز از طریق واحد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان مستقر در شهرستان آستارا در این رابطه صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۷ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha