• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403062414518
  • خبرنگار : 50975

چادرهای رنگارنگ؛ اما آسیب‌زا

چادرهای رنگارنگ؛ اما آسیب‌زا

ایسنا/چهارمحال و بختیاری فصل تابستان رو به اتمام است، سفرها نفس‌های آخر خود را می‌کشد، مسافرانی که از گرمای هوا به مناطقی با آب و هوای خنک پناه می‌بردند، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی بوده که هرساله پذیرای مسافران بسیاری است به ویژه روزهای پایانی شهریورماه.

به گزارش ایسنا، هر ساله ایام تابستان مسافران به چهارمحال و بختیاری که به نسبت سایر مناطق، آب و هوای خنکی دارد سفر می‌کنند، مسافرانی که گاهی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را برای اقامت انتخاب می‌کنند و یا برخی باتوجه به شرایط، چادر زدن در پارک را ترجیح می‌دهند.

این روزها چادرهای رنگارنگ در پارک‌ها و ورودی شهر شهرکرد خودنمایی می‌کند، چادرهایی که گاهی برای ساعت‌ها برپا می‌شود و مردمی که به استراحت می‌پردازند، اما متاسفانه گاهی چادرها برای مدت طولانی برپا بوده و به عنوان مسافر شناخته نمی‌شوند.

متاسفانه افرادی که آسایش را از مردم شهر می‌گیرند، کسانی که برای ساعتی و استفاده از هوای خنک به پارک‌ها روی می‌آورند و همین که می‌خواهند چند دقیقه‌ای را در فضای بیرون از خانه و آن هم در پارک‌ها بگذرانند افرادی این آسایش و لذت را از آن‌ها می‌ربایند.

افرادی که به عنوان مسافر نه، بلکه به عنوان مهمان چند ماهه پارک‌ها را برای درآمد در این شهر انتخاب می‌کنند، مردمی معترض که در امان نیستند، حتی برای خوردن یک خوراکی ساده کودکانی جلوی آن‌ها ظاهر می‌شوند که از حضور در پارک پشیمان هستند.

کسانی که چهره پارک‌ها را با چادرهای رنگارنگ از حالت زیبایی خارج کرده و حتی با بستن طناب لباس‌های خود را آویزان می‌کنند.

به راستی زمانی چادر زدن در پارک‌ها ممنوع بود، اما اکنون چه شده که هر شخصی به راحتی چادر خود را نه برای یک روز بلکه حتی ماه‌ها برپا می‌کند و کسی نظارتی ندارد، چرا در بسیاری از شهرها زدن چادر در پارک ممنوع است؟ آیا نظارت‌ها مشکل دارد یا فرهنگ‌ در آن شهرها به خوبی نهادینه شده که صرفاً نشستن مسافر برای چند ساعت در پارک ایرادی ندارد و برای استراحت می‌تواند از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها و یا محل اسکان مسافر در مدارس استفاده کند، از طرفی آمدن هر مسافر به اقتصاد آن شهر کمک می‌کند، اما در شهرکرد، مسافران نه تنها به اقتصاد شهر کمک نمی‌کنند بلکه با وجود کودکانی که از استان‌های دیگر وارد شهر می‌شوند و به تکدی‌گری مشغول هستند، باعث زشت نشان دادن چهره شهر می‌شود.

حال سوال اینجاست چرا اجازه می‌دهیم که افرادی این شهر را برای تکدی‌گری انتخاب کنند و حتی هر روز به تعداد آن‌ها افزوده شود، چرا مردم باید به آن‌ها کمک کنند، در حالی‌که می‌دانند مستحق کمک نیستند، چراهای زیادی در ذهن شهروندان وجود دارد که همگی نشان از نارضایتی آن‌هاست و اینکه آیا تنها شهرداری در این مساله متولی است یا باید دیگر دستگاه‌ها کمک کنند تا پارک‌ها محلی برای استراحت و تفریح خانواده‌ها باشد نه اینکه محلی برای درآمد متکدیان.

نارضایتی شهروندان شهرکرد از متکدیان داخل پارک‌ها

یکی از شهروندان که به شدت به این وضعیت معترض است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از صبح تا عصر سرکار هستیم و تنها شب‌ها فرصت داریم که بچه‌ها را به پارک بیاوریم تا کمی تفریح کنند.

اما چند بار که در پارک قصد نشستن داشتیم متاسفانه کودکانی کم سن و سال ما را دوره کردند و اصرار داشتند که کمی از خوراکی‌هایمان را به آن‌ها بدهیم، جالب اینجا بود که یک بار برای اینکه از دستشان رها شویم، کمی از خوراکی را به یکی از آن‌ها دادیم و همگی با هم دویدند و در چادری که کمی آن‌طرف‌تر بود رفتند.

متاسفانه چند شب دیگر هم که رفتیم باز هم همان بچه‌ها نزدیکمان شدند و درخواست کمک کردند، واقعا از این وضعیت ناراضی هستیم، چرا باید چنین افرادی در پارک به قصد مسافر وارد شهر شوند و به تکدی‌گری بپردازند.

چرا باید این افراد شهرکرد را جایی برای کسب درآمد بدانند، مردمی که درآمد آن‌چنانی ندارند و باید به اجبار به این افراد کمک کنند، چرا کسی مانع از فعالیت آن‌ها نمی‌شود.

یکی از خانواده‌ها که با آشنایانی که از استان دیگر مهمان‌شان بودند، می‌گوید: چند شب پیش تصمیم گرفتیم در یکی از پارک‌ها چند ساعتی به همراه مهمان‌هایمان که از استان دیگری بودند را در پارک بگذرانیم، همین که دقایقی نشستیم چند کودک از دور به سمت ما آمدند، مشغول خوردن آجیل و تنقلات بودیم که ابتدا دستشان را دراز کردند تا کمی در دستشان بریزیم.

حتی به کم قانع نبودند که به اجبار از خودمان دورشان کردیم،  هر ساله ما میزبان آشنایان از مناطق مختلف کشور هستیم که به دلیل آب و هوای خنک در سال حداقل یک‌بار مهمان ما می‌شوند، اما این بار پارک‌ پر شده بود از چادرهایی که متکدیان آن‌ها را برپا کرده بودند، متکدیانی که شهرکرد را برای درآمد انتخاب کرده و مردمی که آسایش ندارند که چند ساعتی را با خانواده در پارک بگذرانند و سریع محل را ترک می‌کنند.

چادرهای رنگارنگ؛ اما آسیب‌زا

دلسوزی‌های بیجای شهروندان، موجب گسترش تکدی‌گری در شهرکرد می‌شود

مریم مادر دو فرزند که گاهی برای بازی و تفریح بچه‌هایش را به پارک می‌برد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: عصرها که هوا خنک است، دست فرزندانم را می‌گیرم و برای بازی و تفریح به پارک می‌برم، اما متاسفانه با صحنه‌هایی مواجه می‌شوم که هم خودم هم فرزندانم لذتی از فضای سبز پارک نمی‌بریم و مجبوریم به خانه برگردیم.

فضای پارک پر از چادرهای مسافرانی است که با لباس‌های خاصی از شهرهای مختلف به شهرکرد آمده‌اند و التماس‌ها و خواهش‌هایشان برای کمک کردن ما را کلافه می‌کند، همان آدم‌های تکراری که هفته پیش هم آنجا بودند.

ما هم مجبور می‌شویم بدون استفاده از هوای خنک و فضای پارک به خانه برگردیم، تمام طول تابستان فضای پارک‌ها پر از مسافر است، اما این بار متفاوت است و افرادی همراه با فرزندانشان تکدی‌گری می‌کنند و شهروندانی که متاسفانه از روی دلسوزی بیجا به این افراد کمک کرده و موجب گسترش این فرهنگ غلط می‌شوند.

کمپینگ گردشگری در پارک ملت به زودی راه‌اندازی می‌شود

اکبر ایازی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برای راه‌اندازی کمپینگ گردشگری در ضلع جنوبی پارک ملت اعتباراتی جذب شده که در سال جاری تکمیل می‌شود، اظهار کرد: با تکمیل این کمپینگ گردشگری، سال آینده در تمام سطح شهر، تابلوی ممنوعیت برای اسکان هر مسافری در هر پارکی نصب خواهد شد و مانند شهرهای اطراف تمام مسافران به سمت کمپ گردشگری هدایت می‌شوند.

چادر زدن‌هایی که به جز زشت شدن چهره شهر، سبب بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد نیز می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه شهرکرد ۶۴ پارک دارد، گفت: متاسفانه شاهد چادر زدن مسافران و گاهی اسکان طولانی مدت آن‌ها حتی برای چند ماه در تمام پارک‌ها هستیم که چهره شهر را زشت کرده است.

ایازی ادامه داد: به عنوان مثال تعداد ۳۰ نفر از استان خوزستان در پارک لاله یا پارک آبی جنگلی روبروی ترمینال چادر زده و آسیب‌های اجتماعی متعددی همچون توزیع مواد مخدر، تکدی‌گری و انحرافات اخلاقی را شاهدیم که این امر یک هشدار بوده و لازم است دستگاه قضا به این امر ورود پیدا کند چراکه گاهی عواقب این‌گونه آسیب‌ها جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه لازم است هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف استان برای این معضل بزرگ صورت گیرد، گفت: ورود دستگاه قضا، نیروی انتظامی، سازمان فضای سبز شهرداری، نهادهای فرهنگی مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی ضروری است.

ایازی با بیان اینکه تشکل مردم‌نهادی که به صورت دلی و فی‌سبیل‌الله فعالیت انجام دهد، در استان به ندرت پیدا می‌شود، تصریح کرد: در متن اساسنامه تشکل‌های مردم‌نهاد، بخشی از عملکرد آن‌ها به صورت خودجوش و دلی اعلام شده که باید کمک حال دولت و دستگاه‌ها باشند، اما متاسفانه اینگونه نیست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه معتادین متجاهر و متکدیان از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، اضافه کرد: سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهرداری مسئول چادر زدن در پارک‌ها و فضای سبز است که این ارگان باید از دستگاه‌هایی مثل اماکن نیز درخواست کمک کند.

ایازی با بیان اینکه شهرداری، متولی ساخت و نگهداری پارک است،گفت: متولی اصلی ممنوعیت چادر زدن در پارک‌ها شهرداری است، گرچه باید دانست پارک محل استراحت موقت بوده و برای استقرار دائمی نیست.

تابستان روزهای پایانی خود را می‌گذراند، با این اوصاف که شهرداری متولی اصلی ممنوعیت چادر زدن در پارک است، پس شاید کوتاهی این سازمان برای نصب بنر است تا مسافران از زدن چادر چه روزانه و چه طولانی‌مدت خودداری کنند، البته اکنون باید نیروی انتظامی با کمک شهرداری نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام کند تا شاهد چهره‌ای زشت در پارک‌ها نباشیم، زیرا دود کوتاهی‌ها به چشم مردم می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha