• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403062414499
  • خبرنگار : 50212

۳۶ جنین در ساوه و زرندیه از «نفس» نفس گرفتند

۳۶ جنین در ساوه و زرندیه از «نفس» نفس گرفتند

ایسنا/مرکزی رئیس گروه جوانی جمعیت سلامت خانواده و ‌مدارس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون طرح «نفس» به ۳۶ جنین در ساوه و زرندیه جان بخشید.

رقیه خرم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همزمان با انعقاد تفاهمنامه همکاری فی ما بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و بسیج جامعه پزشکی کشور جهت پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین و ابلاغ این تفاهمنامه در اواسط سال ۱۴۰۲ به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، رایزنی در سطح دانشکده علوم پزشکی ساوه جهت راه اندازی مرکز مردمی نفس در شهرستان‌های ساوه و زرندیه آغاز شد و با پیگیری‌های صورت گرفته آیین افتتاح هر دو مرکز با حضور مسئولین شهرستان و استان مرکزی در ششم آذرماه سال گذشته برگزار شد.

وی افزود: این مراکز فعالیت خود را با چاپ پوستر و کارت ویزیت آغاز کرده و به امر شناسایی مادران باردار متقاضی سقط عمدی جنین با کمک ارائه دهندگان خدمت در واحدهای تابعه معاونت بهداشتی اقدام کردند.

خرم با اشاره به اینکه ارائه مشاوره به این مادران تحت نظارت ستاد مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه و توسط کارشناسان مامایی و روان شناس صورت می‌گیرد، گفت: ۱۳ مادر در سال ۱۴۰۲ و ۳۶ مادر از ابتدای سال جاری تاکنون تحت حمایت مراکز نفس در دانشکده قرار گرفته و به بارداری خود ادامه داده‌اند.

وی به دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مراکز اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات متعدد آموزشی جهت پرسنل ارائه دهنده خدمت، برپایی غرفه‌های آموزشی در مناسبت‌های مختلف بهداشتی و مذهبی، برگزاری جلسات آموزشی در قالب طرح هادیان زندگی، ارسال نیروهای جهادی داوطلب ماما و متخصص زنان به مناطق محروم تحت پوشش به منظور ترویج مقوله حفظ حیات جنین و برگزاری نشست‌های متعدد با ادارات کمیته امداد و بسیج حوزه خواهران و حوزه علمیه خواهران در خصوص اجرای طرح نفس، بخشی از فعالیت‌ها بوده است.

خرم در ادامه مکاتبه با کلیه ادارات و اطلاع رسانی مرکز نفس و راه اندازی کانال اطلاع رسانی مرکز مردمی نفس در پیام رسان ایتا را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: جلب حمایت خیرین سلامت جهت کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مادران شناسایی شده اعم از هزینه انجام خدمات پاراکلینیکی و کلینیکی و همچنین اعطای بسته‌های معیشتی به تعداد ۹۱ مورد و به ارزش تقریبی ۴۸۹ میلیون ریال بخش دیگری از اقدامات انجام شده بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز مردمی نفس در سه حوزه شناسایی، حمایت و فرهنگ‌سازی فعالیت می‌کند، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۱۰ نوزاد زنده از مادران حمایت شده در هر دو شهرستان متولد شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha