• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403062314301
  • خبرنگار : 71955

مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از غیردولتی‌ها شد/دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور

مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از غیردولتی‌ها شد/دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور باعث شده که برابری آموزشی ارتقاء یابد گفت: دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شده و داده‌های آماری این موضوع را اثبات کرده است.

محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه محاسبه‌ای که در میانگین نمرات سه رشته شاخه نظری انجام شده نشان می‌دهد مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی بوده است گفت: چرایی این موضوع برمی‌گردد به تمرکز مدارس غیردولتی که باتوجه به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور کماکان بر مهارت‌های تست‌زنی و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم همین اتفاق افتاده بود افزود: آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارت‌های تست زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع را نمی‌توان به همه مدارس تعمیم داد ادامه داد: در بین مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که اصول را رعایت می‌کنند و دانش‌آموزان آنان نتیجه خوبی هم گرفتند.

زارعی با بیان اینکه قطعاً به جهت تعداد دانش‌آموزان و تراکم پایین کلاس‌ها از مدارس غیردولتی انتظار می‌رفت که عملکرد بهتری داشته باشند گفت: خود موسسان نیز به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته و خانواده‌ها نیز دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند اما آنچه که انتظار می‌رفت حاصل نشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مدارس حتماً به کتاب برگردند و اصل یادگیری را مبنا قرار دهند افزود: تاکید بر حافظه محوری و مهارت‌های تست زنی و تکنیک‌ها سر جای خود قرار دارد، اما دانش‌آموز باید برای یادگیری آماده شود تا نتیجه بهتری از عملکرد خود داشته باشد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به این که با توجه به نمرات دانش‌آموزان آیا عدالت آموزشی در مدارس جاری شده است؟ اظهار کرد: عدالت معنای وسیعی دارد و نمی‌توان ادعا کرد عدالت همه جا برقرار است، منتها ادعایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که تاثیر سابقه تحصیلی باعث شده که برابری آموزشی ارتقا پیدا کند و دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شود که داده‌ها این موضوع را اثبات کرده است.

به گزارش ایسنا، زارعی پیشتر درباره آمار پیشرفت معدل استان‌ها گفته بود: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که ۰.۹۹ درصد نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استان‌های سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان، خوزستان  بعد از این استان‌ها نزدیک به ۰‌.۷ دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان نیز نمرات را بعد از این استان‌ها به خوبی افزایش دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۲:۵۰

تورو خدا تاثیر معدلو از دهم ویازدهم بردارید بچه های دهم ویازدهم بالاخره میرسن به دوازدهم که نهایی بدهن ولی دوازدهم امسال براش خیلی سخته که برگرده دوباره دهم ویازدهم بخونه داغون میشه شما به جای اینکه بیایین مشکل مردمو حل کنید دنبال 7صدم معدلید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۳:۴۵

فکر کردید مدارس غیر دولتی تاج میذارن رو سر دانش آموزان ؟؟! یه مشت دانش آموز پر مدعای بیسواد تحویل میدن که پشت کنکور میمونن و بعدشم پز میدن که مثلا چی ما یه دارن !!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۷:۱۱

نسل دانش آموزانی که«پرمدعاوبی سواد»هستندروکاملادرست گفتید، آفرین! اماازآنطرف هم معلمانی که مثل معلمان قدیم متعهدودلسوزنیستندبه خاطرتضادمنافع یاحمایت بی جای خانواده هایی بافرزندان نازپرورده وازخودراضی که نتیجه«دلسردی»معلمان در تعلیم وتربیت شده

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۴:۲۳

دانش آموز تا کتاب ها را یاد نگرفته و نخوانده است هرگز نمی تواند تست بزند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۶:۴۸

سلام اتفاقا اگر تاثیر معدل برداشته شود دوباره مافیای کنکور خوشحال میشن که میتونن کتاب و کلاس درس های عمومی را بندازن به دانش آموزان و بیشتر پول به جیب بزنن و وقتی که کنکور ۱۰۰ درصد باشه یعنی سه سال در ۴ ساعت پر از استرس اینجوری خیلی بهتر شده

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۳:۴۷

لطفا فرصت مجدد برای ترمیم دوازدهم قرار بدید. ثانیا تست زدن عمومی ها خیلی سخت تر از تشریحی خوندنشان هست تاثیر قطعی خوبه و باید بمونه.تستهای عمومی کنکورهای قبل رو نگاه کنید میفهمید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۳

این حرفا رو برای دفاع از مصوبه تاثیر قطعی معدل می زنند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۰

بچه پولدارا یاد گرفتند چه کنند.سه سال آخر دبیرستان میرن در شهر های محروم ثبت نام می‌کنند.ولی در شهر خودشون میرن کلاس خصوصی وزمان امتحانات میرن برای آزمون.فقط وفقط برای اینکه سهمیه داشته باشند.سیاست خانواده ها بیشتر از آموزش وپرورش هست.