• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403062213844
  • خبرنگار : 71974

در دومین نشست واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی با حضور اساتید دانشگاهی مطرح شد

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

دومین نشست واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی در خبرگزاری دانشجویان ایران با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی و با همکاری موسسه دیار کهن برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دومین نشست واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی در خبرگزاری دانشجویان ایران با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی و با همکاری موسسه دیار کهن برگزار شد. مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی ‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد؛ ولی‏ استفاده از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏. با وجود شفاف بودن قانون در این خصوص،‌ تجزیه طلبان و قوم گرایان با هدف ایجاد اختلاف میان اقوام،‌ پروژه جدیدی را کلید زدند و با سعی در ارائه برداشتی وارونه و اشتباه از این قانون را دارند.

در همین خصوص نشست بررسی اصل ۱۵ قانون اساسی با حضور اساتید دانشگاهی و پژوهشگران در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد که مشروح این نشست را می توانید در گزارش‌های «قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی»، «استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است» و «نبود زبان رسمی باعث اعتراض مردم خواهد شد» بخوانید.

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی

در ابتدای نشست مریم میرمحمدصادقی با بیان اینکه در بحث تنوع فرهنگی با سطوح مختلف مطالبات مواجه هستیم، بیان کرد: «مطالبات فردی از یک قومیت و مطالبات جمعی برای حفظ هویت، از سطوح مختلف این مطالبات است. به دلیل درهم‌تنیدگی مسائل مختلف در هویت افراد که زبان نیز بخشی از آن است، این موضوع قابل بررسی است.یکی از مشکلات رسیدگی به این مطالبات و تنوع فرهنگی این است که این موضوع در قالب حق اقوام بررسی می‌شود. باید اذعان کرد آنچه به عنوان حق اقوام مطرح می‌شود، به لحاظ حقوقی ابعاد گسترده‌ای دارد.برخی مواقع این مطالبات به سطح استقلال‌طلبی و جدایی‌طلبی کشیده می‌شود که می‌تواند به بحران منجر شود. در خصوص آزادی استفاده از زبان مادری، مرزبندی و میزان مطالبات مشخص نشده است.»

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

ندا کردونی، پژوهشگر و مدرس حقوق بین‌الملل نیز در ادامه این نشست اظهار کرد:«بحث خود را از منظر بررسی قانون اساسی به عنوان یک سند به‌هم‌پیوسته، پویا و فراحقوقی آغاز خواهم کرد. تفسیر این سند باید بر مبنای عدالت، انصاف و همبستگی باشد. اصل ۱۵ قانون اساسی در ذیل حقوق ملت بیان نشده و تنها به پرچم، خط و زبان رسمی اشاره کرده است. اصل ۱۵ قانون اساسی در کنار اعلام زبان فارسی به عنوان زبان رسمی، به دنبال سرکوب سایر زبان‌های مادری نیست و از این لحاظ نسبت به سایر قوانین بسیار پیشگام بوده است.اصل ۱۵ قانون اساسی به‌صراحت استفاده از زبان فارسی را جزو حقوق ملت می‌داند و در کنار حمایت از زبان رسمی، به بخشی از آزادی‌های مربوط به زبان مادری نیز اشاره کرده است».

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

نبود زبان رسمی باعث اعتراض مردم خواهد شد

معصومه عابدی، وکیل دادگستری و پژوهشگر حقوق، با بیان اینکه تنوع زبان امری رایج و عادی در جوامع مختلف است و در ایران به دلیل کثرت گویش‌ها، جامعه‌ای خلاق شکل گرفته است،‌عنوان کرد: «این ویژگی باعث تمایز کشور شده و مهم‌ترین مؤلفه آن همبستگی و تسهیل زندگی افراد در نقاط مختلف کشور است.نبود یک زبان رسمی در کشور قطعا باعث اعتراض مردم و سردرگمی در کشور می‌شود. مطابق متن اصل ۱۵ قانون اساسی، اسناد و مکاتبات رسمی باید به این زبان و خط باشند و برای متون غیررسمی هیچ ممنوعیتی در نظر گرفته نشده است.»

قومیت گرایی به دنبال جدایی طلبی/ استفاده از زبان فارسی حق رسمی ملت است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۰۰:۵۵

بسیار درست و دانشورانه بود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۱۲:۱۹

ترکی یا کردی حرف زدن اقای پزشکیان باعث اتحاد وانسجام ملت ایران شده .کردی صحبت کردن ایشان در اقلیم کردستان عراق باعث نزدیکی ملت ان منطقه با ایران اسلامی شده .ضرورت دارد از این کار ها انجام شود .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۳ ۱۹:۰۷

رمز پیشرفت اتحاد است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۰۹:۰۱

زبان فارسی زبان مشترک همه اقوام وزبان رسمی ایرانیان بوده وخواهدماند