• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062213777
  • خبرنگار : 50653

حریق نیزارها؛ حادثه‌ پرتکرار تابستان در بستر خشک زاینده‌رود

حریق نیزارها؛ حادثه‌ پرتکرار تابستان در بستر خشک زاینده‌رود

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وقوع آتش‌سوزی در نیزارهای بستر خشک زاینده‌رود در تابستان امسال ازجمله حوادث پرتکراری است که متأثر از عوامل انسانی رخ داد و پوشش گیاهی خشک محدوده نیز بر گسترش آن اثرگذار بود.

منصور شیشه‌فروش ضمن اشاره به اینکه تعداد حریق‌هایی که از ابتدای سال جاری تاکنون (شهریورماه ۱۴۰۳) در عرصه‌های مرتعی، زیست‌محیطی و کشاورزی استان وقوع یافته  ۵۷ مورد و در مساحت ۱۸۰ هکتاری بوده است، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: افزایش دمای بیش از نرمال، خشکی علفزارها، عوامل انسانی و وزش تندبادهای فصلی از علل بروز این‌ حوادث بوده است.

او اضافه کرد: همواره پس از گزارش وقایع حریق بلافاصله تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی با کمک گروه‌های محلی به کنترل حریق و پیشگیری از سرایت آتش به اراضی مجاور اقدام کرده‌اند.

این مقام استانداری در ادامه اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی در نیزارهای بستر خشک زاینده‌رود در تابستان امسال ازجمله حوادث پرتکراری است که متأثر از عوامل انسانی رخ داد و پوشش گیاهی خشک محدوده بر گسترش آن اثرگذار بود.

شیشه‌فروش سپس یادآور شد: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن‌کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و اعزام تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی مراتع اثربخش باشد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع، یعنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ همواره در مسائل حریق پاسخگو هستند، افزود: در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت وجود دارد. با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق مشخص شد که ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتری در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرس و ارتفاعات کرکس قرار دارند.

 او اضافه کرد: غالباً حریق‌ در مناطق مذکور به‌علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک‌ساله و عوامل انسانی خطرپذیر رخ داده است. 

این مقام استانداری با تأمل در مسئله پیشگیری تصریح کرد: ضروری است که به‌منظور پیشگیری از حریق در عرصه‌های طبیعی از تمامی اقدامات خطرآفرین خودداری شود. رهاکردن ته‌سیگار و کبریت، بطری‌های آب‌معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها از جمله اقدامات پرخطر محسوب می‌شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه اقدامات مؤثری در زمینه پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده است، گفت: ازجمله این اقدامات تشکیل کارگروه تخصصی با هدف پایش مستمر عرصه‌های طبیعی است. همچنین تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق در شمار این اقدامات قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان نیز در شمار اقدامات لازم به‌منظور پیشگیری و کنترل حریق قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول استان اصفهان بیان کرد: توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت میان عشایر و دامداران با هدف جلوگیری از روشن‌کردن آتش، قطع درختان و پوشش‌های مرتعی بخشی دیگر از فعالیت‌های پیشگیرانه است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب‌وهوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی مؤثرند و وجودشان اهمیت دارد. از طرفی باید توجه داشت که وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی، تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر این نکته که وجود مراتع در جلوگیری از آلودگی هوا نیز مؤثر است، تصریح کرد: برای پیشگیری و کنترل به‌موقع حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان اقدام کند. 

او در ادامه تبیین کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تأمین اعتبار به‌منظور احداث و تجهیز دو پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان باید اعتبارات لازم را برای احیای مراتع آسیب‌دیده اختصاص دهد. همچنین باید بخشی از اعتبارات را جهت تأمین تجهیزات اطفای حریق در نظر بگیرند که با شرایط استان اصفهان، یعنی ارتفاعات صعب‌العبورش در مناطق غرب و جنوب هم متناسب باشد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته بر اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان اصفهان دچار خسارت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha