• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062113615
  • خبرنگار : 71038

نقش آلمان در تامین سوخت برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه

نقش آلمان در تامین سوخت برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه

کارشناس آلمانی از نقش برلین در تامین تسلیحات برای رژیم صهیونیستی به‌منظور استفاده در جنگ غزه پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، «آندریاس نول» کارشناس نظامی شبکه تلویزیونی دویچه‌وله در گزارش اخیر خود آورده که آلمان ۳۰ درصد از واردات تسلیحات رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند و در مجموع آمریکا و آلمان تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات این رژیم هستند؛ البته با توجه به کشتار گسترده در غزه، هر ۲ کشور زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند اما جریان مداوم ارسال تسلیحات به تل‌آویو را متوقف نکرده‌اند.

صادرات تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی

ایالات متحده در سال۲۰۲۳ هزاران بمب MK-۸۴ به وزن ۲۰۰۰ پوند (۹۰۷ کیلوگرم) به اسرائیل صادر کرد و برای چندین دهه مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات اسرائیل بوده است. بمب MK-۸۴ می‌تواند باعث تخریب گسترده سازه‌های بتنی و فلزی در شعاع وسیع شود و آن را برای جنگ شهری نامناسب می‌کند! بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) ۹۹درصد از واردات تسلیحات برای اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از ایالات متحده با ۶۹ درصد و آلمان ۳۰ درصد بوده است. 

پیش از عملیات طوفان‌الاقصی، واشنگتن به طور متوسط سالانه سه میلیارد دلار (۲.۷۶ میلیارد یورو) سلاح به اسرائیل صادر می‌کرد. با این حال، اسرائیل نسبت به سایر کشورهای منطقه، تسلیحات کمتری از ایالات متحده وارد می‌کند. طی پنج سال گذشته، اسرائیل ۳.۶ درصد از صادرات تسلیحات آمریکا را دریافت کرده، در حالی‌که ۱۵ درصد به عربستان سعودی، ۸.۲ درصد به قطر و ۴.۵ درصد به کویت بوده است. ضمنا جنگنده‌های آمریکایی نقش مهمی در حمله نظامی گسترده اسرائیل به غزه و همچنین در حملات علیه حزب‌الله در جنوب لبنان دارند. بر اساس گزارش SIPRI، ایالات متحده در پایان سال۲۰۲۳ هزاران سلاح هدایت شونده و موشک به اسرائیل صادر کرده است اما حجم کلی واردات تسلیحات اسرائیل در سال۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی بیشتر از سال ۲۰۲۲ نبود.

نقش آلمان در تامین سوخت برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه
حفره ایجاد شده در جنوب غزه پس از حمله رژیم صهیونیستی با بمب‌های آمریکایی

عرضه تسلیحات سنگین به اسرائیل به ویژه در سال ۲۰۲۴ مورد مناقشه قرار گرفته است و معترضان به خیابان‌ها آمدند و خطوط تدارکات را برای توقف محموله‌های نظامی مسدود کردند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در می۲۰۲۴، تحویل بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی و ۵۰۰ پوندی را پس از ابراز نگرانی نسبت به تعداد بالای تلفات غیرنظامی در غزه و رفتار ارتش رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآورد. این ارتش متهم به نقض حقوق‌بشر علیه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اشغالی است.

 به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمانی‌که اسرائیل عملیات نظامی خود را آغاز کرد، تعداد قربانیان در منطقه محاصره شده از مرز ۳۹ هزار نفر فراتر رفت. نزدیک به ۲ میلیون نفر یعنی تقریباً کل جمعیت غزه آواره شده‌اند و حدود ۸۰۰۰ کودک به دلیل محاصره مداوم که به گفته کارشناسان سازمان ملل باعث گسترش قحطی در سراسر نوار غزه شده است، دچار سوءتغذیه هستند. پس از اینکه اعلام شد ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی به نیروهای اسرائیلی از سر گرفته خواهد شد، یک مقام آمریکایی به طور ناشناس به خبرگزاری رویترز گفت که نگران استفاده بالقوه از بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی در رفح و جاهای دیگر غزه است.

حملات هوایی و گلوله‌باران اسرائیل در رفح باعث کشته‌شدن تعداد زیادی از پناهجویان شد و دادگاه بین‌المللی دادگستری را بر آن داشت تا به اسرائیل دستور دهد «فوراً حمله نظامی خود یا هر اقدام دیگری در استان رفح را متوقف کند». اگرچه ایالات متحده ارسال بمب‌های سنگین خود را برای چند هفته به حالت تعلیق درآورد، اما این امر مانع از جریان مداوم تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل نشده است. رویترز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده «حداقل ۱۴۰۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی، ۳۰۰۰ موشک هوا به زمین هدایت شونده دقیق هلفایر،۱۰۰۰ بمب سنگرشکن و۲۶۰۰ بمب با قُطر کوچک هوا به زمین و دیگر مهمات» را تا پایان ژوئن ۲۰۲۴ به اسرائیل منتقل کرده است. قابل ذکر است بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-۸۴ یکی از بزرگترین بمب‌های متعارف سقوط آزاد یا غیرهدایت شونده در زرادخانه ایالات متحده است. این بمب با بیش از ۹۴۵ پوند (۴۲۹ کیلوگرم) مواد بسیار انفجاری پُر شده و می‌تواند باعث تخریب گسترده سازه‌های بتنی و فلزی شود. این بمب اغلب بر علیه اهداف به شدت مستحکم یا پناهگاه های زیرزمینی استفاده می‌شود. استفاده از آن در مناطق پرجمعیت به دلیل شعاع انفجار زیاد و قدرت تخریب زیاد، وحشتناک و مرگبار است.

نقش آلمان در تامین سوخت برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه
بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی

صادرات تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی

آلمان سلاح‌های جنگی و تجهیزات نظامی را تامین می‌کند. دولت آلمان در سال۲۰۲۳ مجوز صادرات تسلیحات به ارزش کل ۳۲۶.۵ یورو (۳۵۵.۳میلیون دلار) به اسرائیل را صادر کرده است. از این مبلغ ۲۰ میلیون یورو برای تسلیحات جنگی و ۳۰۶.۳ میلیون یورو باقیمانده برای تجهیزات دفاعی در نظر گرفته شد. این تجهیزات شامل ۳۰۰۰ سلاح متحرک ضدتانک، ۵۰۰ هزار گلوله برای سلاح‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، سایر پیشرانه‌ها، خودروهای زرهی، کامیون‌های نظامی و شیشه‌های ضدگلوله هزینه شده است. تا پاییز ۲۰۲۳، تنها ۳۸.۵میلیون یورو صادرات نظامی آلمان به اسرائیل تایید شده بود ولی این رقم پس از ۷ اکتبر۲۰۲۳ به شدت افزایش یافته است.

اداره فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان (BAFA) در ماه نوامبر۲۰۲۳ درخصوص صادرات تسلیحات آلمان به خارج از کشور اعلام کرد که در نتیجه حمله ۷ اکتبر، «برنامه‌های صادرات تجهیزات نظامی به اسرائیل» در اولویت تصمیم‌گیری قرار گرفته است. بر این اساس سهم صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل از ۲ درصد سال۲۰۲۲،به نزدیک ۶ درصد افزایش یافت.اسرائیل هم اکنون در رتبه هفتم در میان دریافت‌کنندگان اصلی فناوری نظامی آلمان قرار دارد. اوکراین با دریافت بیش از چهار میلیارد یورو از آلمان در صدر فهرست قرار دارد، در حالی که نروژ و مجارستان به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و هر ۲ بیش از یک میلیارد یورو تسلیحات آلمانی می‌خرند.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در ماه مارس ۲۰۲۴ به سرزمین‌های اشغالی سفر و با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات کرد. متعاقبا فعالان و فلسطینی‌ها از دولت آلمان شکایت کردند و ارسال تسلیحات آلمان به اسرائیل بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. در اوایل سال۲۰۲۴، مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر (ECCHR) در تلاش برای توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل، شکایتی را علیه دولت آلمان به دادگاه محلی برلین تسلیم کرد. این شکایت به درخواست پنج فرد فلسطینی در غزه که بستگانشان در حملات راکتی اسرائیل کشته شدند، مطرح شد ولی دادگاه محلی برلین در ماه ژوئن ۲۰۲۴ این شکایت را با این دلیل که دولت آلمان در زمان صدور مجوز ارسال تسلیحات، از قانون و تعهدات بین‌المللی پیروی کرده، رد کرد.

نقش آلمان در تامین سوخت برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه
سفر شولتس به سرزمین‌های اشغالی پس از عملیات طوفان الاقصی

در جریان بحران  غزه، آلمان افراطی‌ترین موضع را در حمایت از رژیم اسرائیل در پیش گرفت. زمانی‌که جنایات ارتش رژیم صهیونیستی دنیا را تکان داده بود، بالاترین مقامات دولت آلمان همچنان تاکید می‌کردند که ارتش این کشور قوانین بین‌المللی و متکی بر حقوق‌بشر را رعایت می‌کند. شایان ذکر است سال‌هاست هر مخالفتی در آلمان با اتهام «یهودی ستیزی» سرکوب می‌شود و این سرکوب در دوران جنگ غزه به اوج خود رسید.

این سیاست در حالی که رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر در عرصه جهانی منزوی می‌شود، آلمان را در موقعیت دشواری قرار داده است. چندی قبل دولت نیکاراگونه از این کشور به دلیل «تسهیل ارتکاب نسل‌کشی» در غزه، به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کرد، البته دولت آلمان نیز در شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به آن دادگاه، به طور همه جانبه ای از رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha