• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403062113436
  • منبع : مطبوعات

از لایروبی اروندرود تا تکمیل توافق‌نامه امنیتی

از لایروبی اروندرود تا تکمیل توافق‌نامه امنیتی

این روزها ما در فضای احداث کریدورها قرار داریم، همزمان یک کریدور در ایران در حال ساخت است که منطقه غرب دریای‌خزر را به خلیج‌فارس و دریای‌عمان وصل می‌کند و یک کریدور نیز از سمت بصره و از طریق ترکیه به اروپا امتداد پیدا می‌کند که در این خط ترانزیتی، کشورهای عراق، ترکیه، امارات و قطر مشارکت دارند. در این فضای احداث کریدورها و رقابت در حوزه کریدورها، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق می‌تواند از یک طرف به ایران در کریدور عراقی نقش بدهد و از طرف دیگر نقشی به عراق در کریدور شمال به جنوب ایران بدهد.

به گزارش ایسنا، سعدالله زارعی، تحلیلگر ارشد  سیاست خارجی در یادداشتی نوشت:

روابط ایران و عراق در مدت حدود ۲۵سال گذشته روابطی راهبردی بوده است. به این معنی که در این مدت درخصوص موضوعات اساسی و درجه اول هماهنگی‌ها، همفکری‌ها و همدلی‌ها بین ایران و عراق کامل بوده است؛ بنابراین نه دشمنان عراق توانستند از فضای ایران علیه عراق استفاده کنند و نه دشمنان جمهوری اسلامی توانستند از فضای عراق علیه ایران بهره ببرند.

باز طرف دیگر، این روزها ما در فضای احداث کریدورها قرار داریم، همزمان یک کریدور در ایران در حال ساخت است که منطقه غرب دریای‌خزر را به خلیج‌فارس و دریای‌عمان وصل می‌کند و یک کریدور نیز از سمت بصره و از طریق ترکیه به اروپا امتداد پیدا می‌کند که در این خط ترانزیتی، کشورهای عراق، ترکیه، امارات و قطر مشارکت دارند. در این فضای احداث کریدورها و رقابت در حوزه کریدورها، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق می‌تواند از یک طرف به ایران در کریدور عراقی نقش بدهد و از طرف دیگر نقشی به عراق در کریدور شمال به جنوب ایران بدهد.
ازسوی دیگر رئیس‌جمهور در سفر به عراق، به بصره نیز خواهد رفت. باتوجه به جایگاه محوری بصره در اقتصاد عراق که می‌شود از آن به‌عنوان پایتخت اقتصادی عراق یاد کرد که اهمیتی بالاتر از کرکوک دارد، می‌توانیم در این سفر شاهد توافقات مهم اقتصادی بین ایران و عراق با محوریت بصره _ خرمشهر نیز باشیم.تحرکات گروه‌های ضدانقلاب در خاک عراق، موضوع مهم دیگری است که باید موردتوجه رئیس‌جمهور محترم باشد. البته دولت عراق طی هفته‌های گذشته، اقدامات بسیار خوبی در جهت محدودکردن مخالفان ایران در مناطق مرزی شمال‌غرب عراق انجام داده اما کار، ناتمام است و سفر رئیس‌جمهور کشورمان به بغداد و اربیل می‌تواند توافق‌نامه قبلی را که بین دو طرف در اسفند۱۴۰۱ به امضا رسید، تکمیل کند. برخی پیش‌بینی کرده‌اند که در سفر پزشکیان به عراق، یک توافق‌نامه امنیتی قوی بین ایران و عراق منعقد خواهد شد. 
از طرف دیگر به نظر می‌رسد که گفت‌وگو درباره تحولات منطقه، دیگر محور رایزنی‌های رئیس‌جمهور کشورمان در عراق باشد. ما با عراقی‌ها درباره غزه گفت‌وگوها و مذاکراتی خواهیم داشت و ممکن است در بحث روابط امنیتی بین دو طرف، با توجه به مسائل منطقه،‌ توافقاتی حاصل شود. تصمیم‌گیری درباره لایروبی اروندرود نیز موضوع مهم دیگری است که باید در دستور کار آقای پزشکیان باشد. به این مسأله باید سرعت داده شود چون ما و عراقی‌ها نیازمند لایروبی اروندرود هستیم و این اتفاق به تصمیم‌گیری، توافق، تعیین جزئیات و اعتبار مالی نیاز دارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha