• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403062113432
  • خبرنگار : 50444

جشنواره تجسمی جوانان ایران؛ روحی تازه در کالبد هنرهای تجسمی در خراسان شمالی

جشنواره تجسمی جوانان ایران؛ روحی تازه در کالبد هنرهای تجسمی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی یکی از بزرگترین رویدادهای هنر تجسمی ایران با نام جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از روز گذشته آغاز شده است تا روح تازه‌ای در کالبد هنرهای تجسمی بدمد.

سی و یکمین دوره از این جشنواره به میزبانی استان خراسان شمالی آغاز به کار کرده است تا نویدبخش پنج روز فعالیت هنرمندان در شهر بجنورد باشه باشد.

هدایت درست؛ عامل تولید خلاقانه

علی توسلی که از استان اردبیل در این رویداد حضور پیدا کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ارتباط هنرمندان با یکدیگر و یاد گرفتن از یکدیگر را یکی از نقاط مثبت و قوت این جشنواره ارزیابی کرد.

این هنرجوی راه‌یافته به بخش طراحی که تجربه حضور در دوره گذشته را هم دارد، بهره‌گیری از اساتید شناخته‌شده در دل این رویداد را در هدایت درست هنرجو و حرکت به سمت تولید آثار خلاقانه و تکنیکی بسیار اثرگذار دانست.

وی که برای نخستین بار به خراسان شمالی سفر کرده است، بجنورد را شهری جذاب و با مردمی دوست‌داشتنی دانست و میزبانی در این خطه را خوب ارزیابی کرد و لازمه برگزاری بهتر این رویداد را حمایت‌های بیشتر سیاستگذاران و برنامه‌ریزان جشنواره دانست.

پل ارتباط هنرجو و استاد

زینب فرمانیان، دانشجوی رشته نقاشی که نخستین حضورش را در این رویداد هنری تجربه می‌کند و در بخش طراحی به رقابت می‌پردازد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، این رویداد را بستری مناسب برای تبادل ارتباط هنرمندان با یکدیگر دانست و گفت: این جشنواره پل ارتباط خوبی میان هنرجویان و اساتید است و موجب می‌شود تجربه‌های جدیدی به‌دست آورند.

وی با اشاره به اینکه هرچند روند کارگاه‌ها بیشتر به سمت ایده‌پردازی و کار کردن موضوعی است، اما دیدن آثار یکدیگر در دل کارگاه نوعی آموزش است که در روند رشد هنری هنرمندان تاثیرگذار می‌گذارد.

وی تداوم ارتباط میان هنرمندان و شکل‌گیری کارگاه‌هایی مستمر و ادامه‌دار را در تکنیکی‌تر شدن روند آموزش در این رویداد اثرگذار دانست.

پله‌ای برای رشد هنرمندان جوان

محمد عزیزی، هنرمند مجسمه‌ساز بجنوردی راه‌یافته به سی و یکمین جشنواره تجسمی جوانان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، این رویداد هنری ملی را پله‌ای برای رشد هنرمندان جوان و فرصتی برای ظهور و بروز استعدادها دانست.

وی ادامه داد: در صورت برگزاری این رویداد در پایتخت، فرصت دیده شدن برای هنرمندان استان به‌ندرت فراهم می شود، این در حالی است که این اتفاق باعث ظهور و بروز استعدادهای بیشتر و حضور پررنگ‌تر هنرمندان شهرستانی در این رویداد می‌شود.

وی که بر حضور مستمر در این رویداد تاکید دارد، اضافه کرد: از آنجا که هنرمندان شهرستانی امکان بهره‌مندی از استاتید برجسته را در شاخه‌های متعدد هنرهای تجسمی ندارند و از سوی دیگر، تعداد استادان این حوزه در استان‌ها انگشت‌شمار است، برگزاری رویدادهایی از این دست به‌طور قطع بستر رشد هنرمندان جوان را فراهم و پله‌ای برای رشد هنرمندان خواهد بود.

هموار شدن مسیر فعالیت هنری

امیرحسین میرابی، هنرمند شرکت‌کننده در این جشنواره نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: قرار گرفتن در کنار استادان مطرح، تجربه شیرینی را برای هنرمندان جوان رقم خواهد زد و انتظار می‌رود تا به واسطه این رویداد حمایت‌های ویژه انجام شود، حتی در قالب خرید آثار هنری.

به گفته وی، مسئولان می‌توانند از جوانان منتخب در این جشنواره در به‌کارگیری فعالیت و رویدادهای مختلف استفاده و آنها را وارد فضای کار کنند.

قرار گرفتن در مسیر درست هنری

سیده نسیم محمودیان که از زنجان در رشته نقاشی شرکت کرده است، آشنایی با هنرمندان و استادان با هدف ارتقای سطح آثار هنری خود را دلیل حضورش در این رویداد ارزیابی کرد و گفت: با تجربه‌هایی که به واسطه حضور در جشنواره به‌دست می‌آوریم به‌طور قطع در ارتقای سطح فرهنگ و هنر کشور سهیم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر درست هنری زمینه پیشرفت هنر را فراهم می‌کند، اظهار کرد: بسیار خرسندم که این مسیر از طریق جشنواره ایجاد شده است تا با شکل‌گیری گفت‌وگوهای هنری، در این مسیر قرار بگیریم.

استمرار کارگاه‌ها

عصمتی، استاد نگارگری که برای دومین سال پیاپی داور بخش نگارگری این رویداد ملی را عهده‌دار شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از این‌که استقبال خوبی از بخش نگارگری شده و نسبت به دوره‌های قبل گسترش بیشتری پیدا کرده است، سخن گفت و افزود: در این دوره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که تجربه و مهارت بیشتری دارند.

داور جشنواره سی و یکم تجسمی با توجه به اینکه جشنواره‌ها، اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، بیان کرد: این رویداد در کنار شناسایی استعدادهای جوان و علاقه‌مند، حمایت از هنرمندان با هدف ارتقای سطح هنری، شور و شعفی در هنرمندان استان‌های میزبان ایجاد و زمینه را برای توجه بیشتر مسئولان به حوزه تجسمی فراهم می‌کند که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

عصمتی با بیان این‌که دیدن کارکرد جشنواره و انگیزه‌ای که در جوانان ایجاد می‌کند، گفت: شاید توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران، پرداخت بیشتر را به این هنر معطوف کند و با  گسترش فعالیت‌ها بتوان اقدامات اثربخش و ماندگاری را رقم زد و تحولی در این عرصه ایجاد کرد.

وی یکی از عوامل اثرگذار در کیفی‌سازی جشنواره‌ها را استمرار این رویدادها دانست و خواستار تداوم کارگاه‌های هنری در طول سال شد تا مقدمه‌ای برای برگزاری بهتر جشنواره‌ها شود.

جشنواره تجسمی جوانان ایران؛ روحی تازه در کالبد هنرهای تجسمی در خراسان شمالی

پویایی برای هنرمندان استان

میترا کهندل، از هنرمندان راه‌یافته به سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از خراسان شمالی که در رشته کاریکاتور فعالیت می‌کند، به اثرات مثبت این رویداد اشاره کرد و از این‌که میزبانی این جشنواره در استان‌های مختلف جریان هنر را رونق بخشیده و شور و نشاط و پویایی را برای اهالی هنر به ارمغان آورده است، سخن گفت.

این هنرمند جوان با توجه به کم‌رنگ بودن فعالیت‌های حوزه تجسمی استان با تاکید بر این‌که هنرمندان باید به درستی از فرصت ایجادشده بهره ببرند، بیان کرد: برگزاری کارگاه و ایجاد فضایی برای تولید اثر نه‌تنها حس رقابت سالم را در میان هنرمندان ایجاد می‌کند، بلکه بستر را برای به تبادل تجربه فراهم و هنرمندان حس پویایی را در میان اهالی هنر زنده می‌کند.

رقابتی سخت

الهه محمدی که موفق شده است تا در رشته تصویرسازی به این دوره از جشنواره راه پیدا کند، به مقایسه این دوره با دوره پیشین پرداخت و گفت: سطح کار شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دوره قبل خیلی بالاتر است و این رقابت‌ را سخت می‌کند.

وی انتخاب موضوع جشنواره را به واسطه گستردگی دامنه پرداخت به آن‌، بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به گستردگی موضوع می‌توان به خوبی روی آن کار کرد و به ایده‌های جالبی رسید.

وی پنج سال در زمینه انیمیشن به فعالیت مشغول است و در دوره گذشته نیز حضور داشت و موفق شد که منتخب آن دوره باشد.

وی فضای آموزشی شکل‌گرفته در جشنواره را به واسطه برپایی کارگاه‌ها بسیار خوب ارزیابی کرد و خواستار تغییر در روند انتخاب منتخبان جشنواره شد و گفت: افزایش تعداد منتخبان در هر بخش انگیزه فعالیت هنرجویان را دوچندان خواهد کرد.

محمدرضا فیروزه، داور هم‌استانی بخش نقاشی سی و یکمین جشنواره تجسمی جوانان ایران، این رویداد را زمینه‌ساز گام‌های اساسی در حوزه تجسمی دانست و از اینکه چراغ فعالیت‌های هنری با جشنواره سی و یکم تجسمی در استان روشن می شود، سخن گفت.

وی با اظهار تاسف از این‌که خراسان شمالی در حوزه تجسمی خیلی عقب است، اظهار امیدواری کرد که این رویداد تلنگری برای مسئولان بالادستی باشد تا حداقل سالانه نسبت به برگزاری رویدادهای مختلف و نمایشگاه‌های متعدد اقدام تا هنرمندان جوان از این طریق در فضای هنری مناسب رشد کنند.

جشنواره تجسمی جوانان ایران؛ روحی تازه در کالبد هنرهای تجسمی در خراسان شمالی

دمیده شدن روح تازه در رگ های هنر تجسمی

عباس ناصری، داور بخش کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به دمیده شدن روح تازه در رگ‌های هنر تجسمی به‌واسطه برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: اگرچه برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها، حرکتی ارزشمند و اثرگذار در رشد و تعالی هنر است، اما معتقدم برای رشد در این عرصه نیازمند حرکت‌های جدید و نو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شاهد برگزاری رویدادها بر یک پایه و اساس در سال‌های متمادی هستیم، به نظر می‌رسد باید در شیوه برگزاری و اجرای جشنواره‌ها تغییر ایجاد کرد و حتی به موازات رویدادهایی از این دست، اتفاق‌های نو و تازه‌ای رقم زد.

ناصری با بیان اینکه هر سال شاهد تنزل در کیفیت آثار هنر در دل رویدادها هستیم، گفت: برگزاری این رویداد در خراسان شمالی که در ۱۰ سال گذشته، اتفاقی را در حوزه تجسمی شاهد نبوده و هنرمندان تجسمی یکدیگر را فراموش کرده‌اند، در حکم دمیده شدن روحی تازه در رگ‌های هنرهای تجسمی است.

جشنواره تجسمی جوانان ایران؛ روحی تازه در کالبد هنرهای تجسمی در خراسان شمالی

رشد کمی و کیفی آثار

عباس نوری، استاد و داور کارگاه خوشنویسی که دومین سالی است در این رویداد به‌عنوان داور حضور پیدا کرده، با اشاره به اینکه آثار ارائه‌شده در این دوره نسبت به دوره گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار است، اظهار کرد: این اتفاق نشان از اقدامات انجام‌شده از سوی متولیان امر است.

وی لازمه خوب شدن حال تجسمی، بویژه در رشته خوشنویسی را آماده‌سازی‌هایی پیش از جشنواره در قالب کارگاه‌های آموزشی ارزیابی کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت استان‌ها برای ارتقای سطح کیفی خوشنویسان بهره گرفت.

داور بخش خوشنویسی جشنواره سی و یکم، تقدیر از پیشکسوتان در استان‌های میزبان و در دل جشنواره را اقدام اثرگذار دیگری در ترغیب هنرمندان جوان برای ادامه راه دانست.

تینا رضاییان، هنرمند عکاس بجنوردی راه‌یافته به سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز تعامل چهره به چهره و آموزش‌های استاد - شاگردی در دل این رویداد را اتفاقی خوشایند برای هنرمندان دانست و این رویداد هنری ملی را نقطه آغاز رونق فعالیت‌های هنری استان ارزیابی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha