• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062113427
  • منبع : بازار

۱۰ نکته طلایی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

۱۰ نکته طلایی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

آیا می خواهید با ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله آشنا شوید؟ به دنبال یک راه مطمئن برای جلوگیری از تخریب و ریزش ساختمان در چنین شرایطی هستید؟

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت توسعه بین الملل آرکو، در بسیاری از موارد با وقوع این حادثه طبیعی، ساختمان ها خراب شده و خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی ایجاد می کند. برای کاهش این خسارات باید ساختمان ها را مقاوم سازی کنیم.

۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

برای آن که خسارات ناشی از زلزله را کاهش دهیم، می توانیم از روش های مختلفی استفاده نماییم. یکی از مهم ترین نمونه از این اقدامات، مقاوم سازی ساختمان ها است.

برای این کار باید از مصالح ساختمانی مناسبی استفاده شود و ساختمان ها را برطبق مقررات و استاندارد های خاصی بسازیم. ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله عبارتند از:

دارا بودن ستون های بیش تر

سازه هایی که استحکام بیش تری دارند، در برابر چنین بلایا و حوادث طبیعی مقاومت بیش تری از خود نشان می دهند. برای این منظور بهتر است که تعداد ستون های اجرا شده در ساختمان را افزایش داده و از این طریق به استحکام و یکپارچگی بیش تر ساختمان ها کمک کرد. به همین دلیل است که می گویند بخش های باز سازه، در چنین مواقعی خطرناک ترین مکان ها هستند. برای کاهش این خسارات باید حداقل ۳ ستون در اطراف سازه اجرا کنید.

پی های مقاوم تر

برای کم تر کردن خسارت های ناشی از زلزله کار های زیادی می توان انجام داد. داشتن پی و فونداسیون مقاوم از فاکتور های مهم برای کاهش این خسارات است. با این کار نیروهای وارد شده ناشی از زلزله به خوبی به زمین منتقل می شوند. این نوع فونداسیون وزن ساختمان را به خوبی تحمل کرده و بار های اضافی ساختمان را نیز دریافت می کند.

انتخاب مصالح سبک

از میان ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله خوب است که با این راهکار نیز آشنا شویم. برای این منظور باید از مصالح و متریال های سبک و کم وزن تری در اجرای ساختمان ها استفاده کنیم.

آجر پازلی از جمله مصالحی است که به دلیل ویژگی هایی که دارد ضد زلزله هست و برای مقاوم سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰ نکته طلایی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

سبک سازی سقف ها و دیوار ها از جمله اقدامات مهم و موثری است که در این زمینه می توان انجام داد. به علاوه، برای این منظور در اجرای نما و کاشی کاری های کف بهتر است که به جای ملات و دوغاب سیمانی از چسب سنگ استفاده کنید.

با این کار نه تنها وزن کلی ساختمان کاهش می یابد، بلکه اتصال قوی تری ایجاد شده و احتمال ریزش سنگ در هنگام وقوع زلزله نیز کاهش می یابد. برای این کار می توان از بلوک سبک نیز استفاده کنیم تا بار ساختمان را کاهش داده و از این طریق به هدف خود برسیم.

کاهش خسارات ناشی از زلزله در ساختمان ها

بسیاری از افراد برای حفظ جان و مال خود تمایل دارند که با ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله آشنا شوند. مهم ترین مواردی که در این زمینه باید به آن ها توجه کنید، عبارتند از:

استحکام اجزای سازه در برابر زلزله

این مورد نیز یکی از ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به شمار می آید. تجهیزات مکانیکی، الکتریکی اجزای غیر سازه ای باید در برابر این بلای طبیعی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. همچنین این تجهیزات باید به گونه ای طراحی شده باشند که در اثر وقوع زلزله دچار مشکل نشده و بتوانند به کار خود ادامه دهند.

شکل پذیری عناصر سازه ای

در چنین شرایطی المان های سازه ای باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشند. در این صورت با وارد شدن بار اضافی به آن ها دچار آسیب و شکستگی نشده و بسیار مستحکم و مقاوم باقی می مانند.

پیوستگی در اجزای سازه

برای آن که ساختمان ها بتوانند در مقابل چنین حوادث طبیعی مقاوم سازی شوند به المان های زیادی باید توجه کنید. در حقیقت برای این منظور المان های زیادی باید مقاوم سازی شده باشند تا از بروز خسارات جدی جلوگیری شود، در غیر این صورت امکان دارد کل سازه فرو بریزد.

سختی و دوام سازه در برابر زلزله

در هنگام طراحی و اجرای ساختمان ها باید حتما نیرو های ناشی از این بلایای طبیعی مد نظر گرفته شوند. در اثر بروز این حوادث نیرو های قائم و جانبی زیادی به ساختمان ها وارد می شوند. از این رو برای جلوگیری از بروز آسیب های جدی باید به همه این نیرو های احتمالی توجه شود.

وجود مسیر های پیوسته انتقال بار در برابر نیروی زلزله

برای این منظور باید قسمت های مختلف سازه به هم متصل شده باشند تا بتوانند نیرو های ناشی از این بلایای طبیعی را به زمین منتقل کنند. اگر این پیوستگی را در میان اجزای سازه ایجاد نکنید، با یک تکان شدید، هر جزء سازه از هم جدا شده و می ریزد.

مدرن ترین روش ها برای مقاوم سازی ساختمان

برای آشنایی با ۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله خوب است بدانید که برخی ازاین روش ها بسیار مدرن و در عین حال کاربردی هستند. مهم ترین نمونه از این روش ها عبارتند از:

استفاده از ژاکت بتنی

برای بالا بردن مقاومت اجزای ضعیف سازه مانند تیر، ستون، فونداسیون و ... از این نوع ژاکت ها استفاده می کنند. با اجرای این روش ظرفیت باربری ساختمان در برابر نیرو های جانبی و افقی مثل زلزله افزایش پیدا می کند. از طرفی با این کار می توان ظرفیت برشی، خمشی و همچنین سختی اتصالات قلاب را نیز افزایش داد.

استفاده از جداساز زلزله ای

با استفاده از این جداسازها می توان ارتعاشات ناشی از زلزله را کنترل کرد. در این روش، ساختمان بر روی یک سیستم جداساز بنا شده و در نتیجه شدت نیرو های ناشی از زلزله به شدت کاهش می یابد.

کلام آخر

۱۰ نکته طلایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را معرفی کردیم که برخی از آن ها روش های قدیمی تری بودن و بعضی از آن ها کاملا مدرن هستند. با اجرای اصولی و استاندارد ساختمان ها می توان تا حدود زیادی از بروز خسارات ناشی از این بلایای طبیعی جلوگیری کرد.

سوالات متداول

منظور از روش FRP در مقاوم سازی ساختمان چیست؟

منظور از این روش در حقیقت اجرای سیستم پلیمری تقویت شده با الیاف می باشد که علاوه بر مقاومت بالا وزن بسیار کمی دارد.

میراگر های زلزله ای چگونه خسارات را در ساختمان ها کاهش می دهند؟

این المان ها برای از بین بردن نوسانات ساختمان جلوگیری کرده و شرایطی فراهم می کند تا ساختمان به صورت الاستیک حرکت کند.

مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ چگونه انجام می گیرد؟

برای این کار از پایه های مصنوعی، تزریق ژل، استفاده از تیر ها و قوس ها، استفاده از پنجره ها و درب های مقاوم و ... استفاده می شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha