• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403062113180
  • خبرنگار : 50046

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

افزایش ۱۰ درصدی تولید گردو در خراسان شمالی / کرم خراط بلای جان باغ‌های گردو

افزایش ۱۰ درصدی تولید گردو در خراسان شمالی / کرم خراط بلای جان باغ‌های گردو

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش ۱۰ درصدی تولید گردو در این استان خبر داد.

صفدر صفدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود هفت تا هشت هزار تن گردو در استان برداشت شود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت. امسال در فصل گل‌دهی درختان گردو هوا مساعد بود و با سرمازدگی مواجه نشد و همین امر، دلیلی بر افزایش برداشت و کیفیت خوب این محصول بود.

وی ادامه داد: باغ‌های گردو در خراسان شمالی ۵۰۰۰ هکتار است و شهرستان‌های شیروان، بجنورد و فاروج بیشتر سطح و تولید گردو را در استان دارند.

صفدری با اشاره به اینکه برداشت گردو از باغ‌های این استان آغاز شده است، گفت: برداشت گردو یکی از کارهای پرمخاطره در این استان است، چون قد درختان گردو بسیار زیاد است و سالانه تعدادی از افرادی که مشغول برداشت این محصول هستند از بالای درخت افتاده‌اند و صدمه‌های بدنی شدیدی به آن‌ها وارد شده است. در همین راستا یکسری بیمه‌های بی‌نام وجود دارد که افراد می‌توانند هنگام برداشت گردو، خود را به مدت یک ماه بیمه کنند.

وی بیان کرد: قد بلند درخت‌های گردو و کرم خراط، بلای جان این درخت‌ها شده و موجب پوسیدگی شاخه‌ها شده است که هنگام برداشت محصول برخی از این شاخه زیر پای باغدار شکسته و موجب پایین افتادن آن‌ها از بالای درخت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: چند سالی است که جایگزینی یکسری ارقام درخت‌های گردو به جای درختان گردوی قدیمی در استان در حال انجام است که قد این درخت‌ها کوتاه و میزان باردهی آن‌ها زیاد است. علاوه بر این، جایگزینی عملیات سرشاخه کاری با این ارقام جدید در حال انجام است. این طرح در مرحله اول در باغ‌های مادری اجرا شد و اکنون سالانه ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغ‌های گردو سرشاخه کاری و ارقام پر محصول و با کیفیت بالا پیوند می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha