• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062113133
  • خبرنگار : 30147

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور:

گسترش خطوط تلفن اضطراری و مراکز سلامت روان ضروری است

گسترش خطوط تلفن اضطراری و مراکز سلامت روان ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بر ضرورت گسترش خطوط تلفن اضطراری و مراکز سلامت روان در سراسر کشور به خصوص این شهرستان تأکید کرد.

دکتر حامد جزجلالیان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیستم شهریورماه به نام روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام گذاری شده است، تعلق اجتماعی را کلید پیشگیری از خودکشی دانست.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی فراجا درخصوص افزایش آمار خودکشی هشدار داد و گفت: به گفته سخنگوی فراجا، سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر در ایران بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع مهم، لزوم همدلی و همبستگی سازمان‌های مرتبط و دست اندر کار را بیش از پیش نمایان می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور در ادامه، تاسیس مرکز جامع نگر سراج را از اقدامات ارزشمند حوزه بهداشت در پیشگیری از خودکشی برشمرد و افزود: در طول هشت ماه فعالیت این مرکز بالغ‌بر ۸۰ پرونده در آستانه خودکشی تشکیل شده و پرونده افراد مذکور در دست بررسی و تحت درمان است.

وی با تاکید براینکه هر نوع اندیشه و سخنی را که بیانگر تمایل به خودکشی است باید جدی گرفت، تصریح کرد: مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید تقویت مهارت هوش هیجانی در فراگیران و مخاطبان را جدی بگیرند و از غربالگری روان شناختی افراد جامعه نباید غافل بود.

جزجلالیان افزود: در این میان، پروفسور روری اوکانر، محقق برجسته در حوزه پیشگیری از خودکشی، بر اهمیت مفهوم «تعلق اجتماعی» تأکید ویژه‌ای دارد. او معتقد است؛ یک لبخند ساده می‌تواند برای هر کدام از ما، معنای ناچیزی داشته باشد، اما برای فردی که به خودکشی فکر می‌کند می‌تواند نخستین گام برای زندگی باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در خصوص علائم هشدار دهنده خودکشی و راه‌های کمک به فردی که به خودکشی فکر می‌کند، خاطرنشان کرد: معمولاً احساسات شدیدی مانند ناامیدی، درماندگی، شکست، طردشدگی، بی‌ارزش بودن و سربار بودن را تجربه می‌کند.

وی در پایان از همشهریان و مردم نیشابور بزرگ خواست برای دریافت خدمات سلامت روان به نزدیکترین مرکز و یا پایگاه خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم هشداردهنده خودکشی در اطرافیان، حتماً با شماره‌های اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ و فوریت‌های روانپزشکی ۱۴۸۰ و خط  ملی پیشگیری از خودکشی اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha