• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403062112970
  • منبع : نمایندگی مازندران

اخبار کشاورزی مازندران

از مرمت ۱۸۹ هکتار آببندان در ساری تا احداث ۲۸۰۰ متر مربع ذخیره آب در گلوگاه

از مرمت ۱۸۹ هکتار آببندان در ساری تا احداث ۲۸۰۰ متر مربع ذخیره آب در گلوگاه

ایسنا/مازندران مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از مرمت و بهسازی ۱۸۹ هکتار آببندان با اعتباری بالغ بر ۱۲۱ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سید اسماعیل علوی اظهار کرد: اهم نتایج حاصل از اجرای این طرح تامین آب مطمئن در اراضی شالیزاری، استفاده بهینه از آبهای سطحی موجود در فصول غیر زراعی، افزایش حجم ذخیره سازی آب و تقویت سفرهای آب زیرزمینی، حل مشکلات خروجی آب از آببندان با بهسازی سازه های خروجی، تحکیم دیواره ها و کاهش نشت آب از دیواره های آببندان است.

علوی با اشاره به اینکه محل اجرای این پروژه ها در روستاهای قاجارخیل، حمیدآباد، سرخ ولیک، سنته و حاجی آباد است، گفت: عملیات اجرایی آببندان چهار هکتاری روستای سرخ ولیک در اردیبهشت ماه امسال به پایان رسید و در هفته جهاد کشاورزی افتتاح و بهره برداری شد.

صدور ۱۰۷ فقره سند اراضی کشاورزی در بابل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۰۷ فقره سند مالکیت برای زمین های کشاورزی این شهرستان صادر شد.

محسن آهنگری اظهار کرد: با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، برای ۲۶۷ هزار و ۱۹۰ متر مربع از زمین های کشاورزی این شهرستان سند مالکیت صادر شد.

 وی تصریح کرد: سند دار شدن اراضی کشاورزی علاوه بر قانونی شدن حق مالکیت کشاورزان، آثار مثبت دیگری چون جلوگیری‌ از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، حل اختلاف بین کشاورزان با هم و غیره را به حداقل می‌رساند.

احداث ۲۸۰۰ متر مربع استخر ذخیره آب در گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از احداث دو هزار و ۸۰۰ متر مربع استخر ذخیره آب با هزینه ای بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

مهدی باباجانی با بیان اینکه امسال هزار و ۲۰۰ متر مربع استخر ذخیره آب در روستای اوارد و هزار و ۶۰۰ متر مربع در روستای رمدان این شهرستان احداث شد، تصریح کرد: تاکنون این پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی بیان کرد: استخر کشاورزی یا استخر ذخیره آب، یک استخر بزرگ روی زمین بوده که ساخت آن با توجه به جمع آوری و ذخیره آب فصلی ضروری است تا از این آب ذخیره شده در فصول پر باران و خشک برای کشاورزی و دامداری استفاده شود.

به گفته این مسئول، سند دار شدن زمین‌های کشاورزی انگیزه فعالیت کشاورزان را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر، آنها می‌توانند با سند زمین خود از تسهیلات بانکی برای توسعه کشت و زرع نیز بهره‌مند شوند.

کشت مجدد برنج و رتون در ۱۵۰۰ هکتار شالیزار قائم شهر

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر از کشت مجدد برنج و پرورش رتون در یک هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان امسال تاکنون خبر داد.

علی درویش نیا با بیان اینکه عملیات برداشت برنج از مراحل مهم و تعیین کننده در کشت برنج محسوب می شود، بطوری که توسعه روش مناسب برداشت نه تنها باعث کاهش ضایعات محصول می شود بلکه تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش هزینه دارد، اظهار کرد: عملیات کشت مجدد برنج و پرورش رتون در یک هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان قائم شهر انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به اینکه بالابودن ظرفیت دستگاه که در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و امکان جمع آوری و خرمن کوبی شالی های درو شده با دست و دروگر در این روش وجود دارد از مزایا برداشت برنج از کمباین است، گفت: نشاء مجدد برنج پس از برداشت اول برنج در ۸۰۰ هکتار و پرورش رتون در ۷۵۰ هکتار شالیزاری این شهرستان صورت گرفت. 

به گفته وی محصول مختلفی را می توان به عنوان کشت دوم در تناوب با برنج در اراضی شالیزاری کشت کرد که شبدر برسیم، لوبیا، باقلا، گندم، جو، سبزیجات برگی و غده ای از جمله این محصولات است، ادامه داد: بازاریابی و سودآوری این محصولات نیز در پایداری و افزایش سطح زیر کشت آنها بسیار مهم و تعیین کننده است.

درویش نیا تصریح کرد: مبارزه شیمیایی با ساقه خوار برنج در نسل اول در یک هزار و ۴۳۰ هکتار، نسل دوم ۳ هزار و ۳۴۰ هکتار و مبارزه بیولوژیک با ساقه خوار برنج در نسل دوم در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان انجام شد.

تولید ۱۰۰۰ تن گردو در آمل/درآمد ۳۰۰ میلیاردی

مدیر جهاد کشاورزی آمل از پیش بینی تولید ۱۰۰۰ تن گردو در باغات این شهرستان خبر داد.

مهرداد فولاد با بیان اینکه شهرستان آمل دارای ۵۲۶ هکتار باغات گردو بوده که ۴۸۷ هکتار از آن بارور و ۳۹ هکتار دیگر غیربارور است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ببیش از یک هزار تن گردو از باغات در مناطق دشت و کوهستانی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی آمل بیان کرد: گردو بعنوان یک محصول استراتژیک خشکباری در امر صادرات غیرنفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته این مسئول، گردو میوه‌ای مهم و با ارزش است که می‌توان آن را منبع عالی پروتئین، چربی غیراشباع، فیبر، انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی دانست که خطر پیشرفت بسیاری از بیماریها نظیر آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد و یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر کشت ارقام دیر برگ‌ده و دیر گل‌ به باغداران توصیه شده و اصلاح باغات قدیمی با سرشاخه‌کاری و پیوند زدن ضمن برگزاری برنامه‌های آموزشی ترویجی با جدیت پیگیری می‌شود.

فولاد در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمد ناخالص حاصل از فروش گردو در این شهرستان به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha