• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403062112809
  • خبرنگار : 50134

برقراری عدالت آموزشی در آذربایجان‌غربی؛ چشم انتظار همت دولت چهاردهم

برقراری عدالت آموزشی در آذربایجان‌غربی؛ چشم انتظار همت دولت چهاردهم

ایسنا/آذربایجان غربی یکی از اصلی ترین شاخص‌های توسعه در هر جامعه و نظام آموزش و پرورش آن جامعه، دستیابی به سرانه فضای آموزشی بالا و افزایش عدالت آموزشی است.

توسعه فضای آموزشی و به طبع آن افزایش سرانه فضای آموزشی زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی هر جامعه است.

فضای آموزشی نقش تعیین کننده‌ای در یادگیری، خلاقیت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دارد که با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید مطابق هر سال، بحث کمبود فضای آموزشی و نبود کلاس درس داغ می شود.

آذربایجان‌غربی نیز متاسفانه به دلیل برخی عوامل از جمله کم کاری‌هایی که در گذشته صورت گرفته، جنگ و عدم توسعه یافتگی جزو استان‌هایی با سرانه فضای آموزشی پایین‌تر از میانگین کشوری است و همه ساله با شروع سال تحصیلی با چالش کمبود کلاس درس روبرو است.

تلاش برای اخذ اعتبار جهت ارتقای سرانه آموزشی در آذربایجان‌غربی

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: نهاد آموزش و پرورش نقش غیر قابل انکاری در توسعه کشور و تربیت نسل های آینده دارد، بنابراین نباید فردی به دلیل کمبود فضای آموزشی و کلاس درس از تحصیل باز ماند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی به یاری مسئولان، نهادهای مردمی و خیرین مدرسه ساز برای ساخت کلاسهای درس نیاز دارد، یادآورشد: همه دستگاه‌ها، مردم و خیرین باید در حمایت از آموزش و پرورش این نهاد، مهم و تاثیرگذار در جامعه با هم تعامل داشته و پای کار بیایند تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.

حجت الاسلام ذاکر اظهارکرد: حل مشکل کمبود سرانه فضای آموزشی در استان در کنار حمایت سایر دستگاه‌ها و خیرین مدرسه ساز، نیازمند کار جهادی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآورشد: باتوجه به انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در جهت رایزنی با این وزارت برای اخذ اعتبارات لازم جهت توسعه و افزایش فضاهای آموزشی در ارومیه و استان به کار خواهیم‌گرفت.

علی مطهری، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: با توجه به شرایط سرانه فضای آموزشی و ورزشی و فرهنگی و تربیتی و اعتبارات تخصیصی دولت و توجه به پایین بودن میانگین فضای آموزشی، برای رسیدن به استاندارد کشوری نیازمند همت و تلاش بیش از پیش خیرین هستیم.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در مشارکت خیرین مدرسه ساز در سطح کشور رتبه نخست را دارد، اظهار کرد: با وجود افزایش اعتبارات تخصیصی در جهت افزایش سرانه فضای آموزشی استان همچنان در سرانه فضاهای آموزشی از استانداردهای کشوری پایین هستیم.

 مطهری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل پایین بودن سرانه  فضای آموزشی در استان رشد جمعیت و بالا رفتن تعداد دانش آموزان در استان است که سرانه فضای آموزشی را علی‌رغم مشارکت خیرین و تخصیص اعتبارات، پایین تر از میانگین کشوری کرده است.

نیاز آذربایجان‌غربی به ۵ هزار کلاس درس

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: آذربایجان‌غربی با داشتن شرایط ویژه در سرانه فضای آموزشی برای رسیدن به میانگین کشوری نزدیک به ۵ هزار کلاس درس نیاز دارد، در همین راستا نیازمند کمک‌های بیشتر از سمت خیرین مدرسه ساز و تخصیص اعتبارت بیشتر از سوی دولت برای افزایش تعداد فضاهای آموزشی است.

بیش از ۱۵۰۰ کلاس درس در حال احداث است

پیام صدقی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال حاضر فضای آموزشی استان ۳۸۲۳ مدرسه با ۱۹ هزار و ۳۶۱ کلاس کالبدی درس است که برای رسیدن به متوسط کشوری به ۴۵۰۰ کلاس درس نیازمندیم. 

وی یادآور شد: آذربایجان غربی با ۴.۲۲ متر مربع سرانه فضای آموزشی، یک مترمربع برای هر دانش آموز کمبود فضای آموزشی دارد تا به متوسط کشوری برسد. 

مدیرکل نوسازی مدارس استان ادامه داد: ۲۶۲ پروژه با ۱۵۳۵ کلاس درس در استان در دست احداث است. 

صدقی خاطر نشان کرد: ۴۷ پروژه با ۱۸۱ کلاس درس تا مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش استان خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مرزی و کوهستانی بود استان، مهاجرت و همچنین فرسوده بودن بخشی از مدارس استان سبب شده ساخت مدارس و کلاسهای جدید و نوسازی مدارس فرسوده در طی سالهای اخیر تاثیر آنچنانی بر روند افزایشی سرانه فضای آموزشی استان نداشته باشد و همچنان این استان از سرانه پایین فضای آموزشی در رنج باشد.

با روی کارآمدن دولت چهاردهم، انتظار می‌رود ساز وکارهایی در جهت سرعت بخشیدن به احداث مدارس جدید و نوسازی مدارس دارای بافت فرسوده اندیشیده شود تا شاهد افزایش سرانه فضای آموزشی و کلاس درسی در استان باشیم و جایگاه استان از لحاظ بهره مندی از سرانه فضای آموزشی ارتقا یابد، همچنین در این امر نباید از ظرفیت خیرین و واقفان حوزه مدرسه سازی نیز چشم پوشی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha