• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012535
  • خبرنگار : 30147

مدیر شبکه بهداشت و درمان:

کمبود پزشک بر درد بیماران کلات افزوده است

کمبود پزشک بر درد بیماران کلات افزوده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات گفت: کمبود پزشک متخصص موجب شده که بیماران برای درمان و بستری شدن به مشهد اعزام شوند.

اسماعیل میرزایی در گفت و گو با ایسنا در خصوص انتقادات شهروندان مبنی بر فعال نبودن درمانگاه‌ها در شیفت عصر و شب این شهرستان گفت: گرچه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی در شیفت صبح با حضور یک یا دو پزشک فعالیت دارند اما در شیفت عصر و شب به صورت بیتوته اداره می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این وضعیت پزشک و پرستار حضور دارد اما فقط پاسخگوی بیماران اورژانسی هستند، همچنین داروخانه در شیفت صبح فعال و در دو شیفت عصر و شب به صورت اتاق دارویی هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات بیان کرد: در واقع داروهایی که برای بیماران اورژانسی باید مورد استفاده قرار گیرند در اختیار پزشک و پرستار قرار داده می‌شود تا بتوانند جوابگوی به موقع مراجعه کنندگان باشند.

وی اظهار کرد: بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) شهرستان کلات با ۵۶ تخت مصوب و ۲۸ تخت فعال در بخش اورژانس، داخلی، روان‌پزشکی، اطفال، دیالیز، زایشگاه خدمات می‌دهد.

میرزایی افزود: در حال حاضر خدماتی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه، سونوگرافی، داروخانه، کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و دیالیز در این بیمارستان ارائه می‌شود.

وی گفت: در بیمارستان این شهرستان ۵ پزشک متخصص اطفال، داخلی، روان‌پزشکی، زنان و زایمان، رادیولوژی و سونوگرافی حضور دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات نبود نیروی انسانی و تخصصی را از جمله عواملی دانست که موجب شده بیماران برای درمان و بستری شدن به سمت مشهد رفته و یا اعزام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در شهرستان سه تخصص طب اورژانس، جراح عمومی و بیهوشی جذب کنیم موجب می‌شود که ضمن کاهش بیماران اعزامی به سمت مشهد و همچنین هزینه‌ها، درامد شهرستان افزایش یافته و به تبع بخش‌ها فعال شوند.

میرزایی در خصوص اینکه چرا نمی‌شود این تخصص‌ها را برای شهرستان کلات جذب کرد، گفت: نبود مشوق‌های مالی و محرومیت و دیگری کمبود پزشک متخصص موجب عدم رغبت پزشکان برای حضور در کلات و یا تخصیص پزشک از سوی دانشگاه علوم پزشکی به این شهرستان شده است.

وی بیان کرد: چون ضریب محرومیت شهرستان کلات در قانون چهار پنجم و در سطح شهرستانی مانند چناران، قوچان و مشهد دیده شده عملاً پزشکان رغبتی به حضور در این منطقه ندارند.

جمعیت پائین مانع راه‌اندازی اتاق عمل و بخش‌های بستری

مدیر شبکه بهداشت و درمان کلات با اشاره به اینکه ضریب محرومیت کلات حتی از شهرستانی مانند درگز بیشتر دیده شده است، افزود: علیرغم اینکه ضریب محرومیت درگز سه پنجم اعلام شده ولی کلات چهار پنجم است که این موجب شده پزشکان رغبتی برای آمدن به کلات نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری‌ها برای رفع این مشکل باید فراتر از سطح دانشگاه علوم پزشکی باشد و توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود، اظهار کرد: کمبود پزشک متخصص موجب شده که دانشگاه علوم پزشکی نتواند پزشک مورد نیاز شهرستان را تخصیص دهد.

میرزایی شاخص جمعیتی را یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در تخصیص پزشک به شهرستان دانست و افزود: قابل قبول نبودن جمعیت شهرستان مانعی برای تخصیص پزشک متخصص و راه‌اندازی اتاق عمل و بخش‌های بستری شده است.

وی گفت: قطعاً پراکندگی جمعیت، طولانی بودن مسیر با مشهد و گردشگر پذیر بودن شهرستان می‌تواند در پیگیری‌ها برای جذب پزشک متخصص تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha