• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403062012500
  • خبرنگار : 71553

ماراتن خرید بلیت قطار/ چرا بلیت کم است؟

ماراتن خرید بلیت قطار/ چرا بلیت کم است؟

اگر مسافر مسیرهای پرتردد قطارها هستید حتما هنگام خرید بلیت با گزینه های "موجود نیست" یا " تکمیل ظرفیت" مواجه شده و موفق به خرید بلیت قطار در زمان مد نظر خود نشده اید. اما چرا بلیت قطار در برخی مسیرها نیست یا سخت پیدا می شود؟

به گزارش ایسنا، برای مثال اگر قصد داشته باشید هفته آینده به منظور سفر زیارتی، تفریحی یا کاری با قطار به مشهد بروید تهیه بلیت یک هفته قبل از سفر به سادگی امکان پذیر نیست و با مراجعه به سایت قطارها یا سایت های فروش بلیت احتمالا به در بسته خواهید خورد. بنابراین یا باید یک ماه قبل از سفر در زمان اعلامی شرکت راه آهن برای پیش فروش قطارها به سایت ها مراجعه و در ماراتن خرید بلیت شرکت کنید یا در موارد محدودی کنسلی وجود داشته باشد و برای خرید خوش شانس باشید. 

اما علت  کمبود بلیت قطار در مسیرهای پر تردد چیست و با توجه به اینکه ناوگان ریلی باید سهم بیشتری در سفرهای مردم داشته باشد چرا تهیه بلیت قطار یک هفته یا چند روز قبل از سفر امکان پذیر نیست؟

جلال مختاری - مدیر روابط عمومی راه آهن - در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار در برخی مسیرهای پرتردد اظهار کرد: با توجه به ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذاب‌ترین گزینه حمل و نقل بین مردم نسبت به سایر روش ها یعنی زمینی و هوایی است.

وی افزود: به همین علت، تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است و این تقاضا تقریبا ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.

مدیر روابط عمومی راه آهن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چگونه می‌توانند بلیت سفر خود را یک هفته قبل از سفر تهیه کنند، گفت: راه‌آهن معمولا پیش فروش بلیت را بصورت یک ماهه انجام می دهد و زمانی که پیش فروش آغاز می شود، معمولا به علت تقاضای بسیار زیاد سفر ریلی، کلیه بلیت‌ها در همان ساعات اولیه به فروش می رسد.

بنابراین هموطنان باید برای خرید بلیت در زمان پیش فروش بلیت‌ها به سایت یا مراکز فروش مراجعه کنند یا ممکن است به صورت محدود برخی بلیت‌ها کنسل شوند و امکان خرید مجدد آنها فراهم شود.

وی تصریح کرد: از چند ماه پیش راه آهن نظارت بیشتری روی بلیت های صادر شده انجام داده است و اجازه سوار شدن مسافران با بلیت غیر همنام را نمی دهد. این نظارت راه آهن به صورت طبیعی باعث جمع شدن بساط بازار سیاه شده است.

مختاری عنوان کرد: قبلا مسافران بعضا می توانستند با بلیت افراد دیگر نیز سوار قطار شوند اما در حال حاضر تنها مسافران باید با بلیتی که برای خود آنها صادر شده سوار قطار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با کمبود ناوگان مواجه هستیم،‌ گفت: با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی دارد، هزینه ها و درآمدهای شرکت های ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکت‌ها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگن‌ها و همچنین خرید واگن‌های نو را ندارند.

مدیر روابط عمومی شرکت راه‌آهن عنوان کرد: اکنون کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم ولی با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳ هزار واگن مسافری نیاز است. ضمن اینکه منابع کافی برای افزایش آماده به کاری لکوموتیوها نیز لازم است تا با توسعه ناوگان مسافری بتوانیم بخش بیشتری از تقاضای سفر با قطار را پاسخ دهیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم و همچنین ارایه مشوق ها و تسهیلات لازم برای جذاب شدن سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در صنعت ریلی به مرور شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات راه‌آهن به مردم عزیزمان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۳

آقای مختاری لطفا عذر بدعر از گناه نیاورید بلیت مسیرهای پر تردد توسط مافیای شکل گرفته در سایت ومجموعه فروش بلیت و سایتهای سوگلی همگی بصورت گروهی و با قیمتهای بالاتر در اختیار کاروانها وافراد واسطه قرار میگیره اینکه مثل روز روشنه ،

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۰

دیشب چهار ساعتوجلوی دستشویی قطار سرپا ایستاده بودم بعد از اینکه دو ساعت در ظهر و نهایتا یک ساعت و نیم ونت نیمه شب منت رئیس قطار ها را می کشیدم که سوار کنند چند سال است بلیت شده رویا واقعا که 746

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۰

فقط بلیط قطار کمیاب نیست بليط اتوبوس هم پیدا نمیشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۵

احسنت اکثر بلیط ها توسط آژانس های مسافرتی از قبل خریداری میشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۷

سلام باپیش فروش زودهنگام بلیط اینترنتی یک عده درداخل منازل شروع به خرید بلیط کرده وبعنوان یک سرمایه کار کاسبی می‌کنند درزمانی که آژانس‌ها می‌خواهند جواب مشتری حضوری رابدهند هیچ بلیط رویسیستم نمی‌ماند.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۱:۳۹

چرا همه بلیط ها رو به اژانسها میفروشید که ما مردم بیچاره مجبور بشیم با سه برابر قیمت ازشون خرید کنیم کل ممکلت شده مافیا بازی 756

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۲:۱۲

اصلا این حرف قبول ندارم.متاسفانه در یکسال اخیر آژانسهای مسافرتی بلیط خرید می‌کنند تا بتونن با هتل به مشتریان بفروشند و سود حسابی بکنند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۲:۱۲

هرسال خط جدیدکشیده میشه بدون آنکه سخت افزارمهیا باشه،ازطرف دیگه هرسال تعداتعدادی واگن ازرده خارج میشه بدون جایگزین،قبلا شرکت بن ریل درمسیرپرتردد تهران کرمان زاهدان بود ولی دوساله که ازخط کنارکشیده واین یکی ازدلایل کمبودبلیط درمسیرتهران کرمانه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۲:۱۸

شما از تبریز به مشهد بلیط تک‌نفره هم رفت وهم برگشت برای تمامی قطارها از اول شهریور تا آخر شهریور اگر پیدا کردید... امااز دیوار قیمت بلیط یک میلیونی را دو میلیون اعلام میکنن .آقای مسول به نظرشمااین رانت یا مافیا نیست یا با کد ملی فروخته شده؟

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۳:۴۳

دارند کاملا دروغ می گویند البته اگر این نوشته من خواننده ای مسئول داشته باشه ،بلیط ها رو الان فقط تا ۲ مهر گذاشتند کدوم یک ماه قبل ؟؟؟؟و این موضوع از خرداد امسال اتفاق افتاده و توضیحات ایشون جوریه که انگار تو یکی دو سال پیش اند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۲۳:۵۲

تا همین سال ۹۸ خیلی راحت میشد برای روز بعد بلیط قطار مشهد گرفت ولی الان برای یک ماه بعد هم نمیشه قشنگ معلومه کایه ای زیر نیم کاسه است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۰۸:۵۸

بلیط ها بعد از خرداد ماه تقریبا ۵۰ درصد گران شد واقعا قطارها قدیمی پراز سروصداست کولر هم که شب ها یخ میزنه کوپه و ملحفه ها پرازموی ریز ودرشت فقط بلدن گرانتر کنن حالا بعد تابستان امیدوارم مشتری نداشته باشین تا مجبور بشین بلیط این دبله هارو بیارین پا

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۰۹:۴۱

سلام این نوع بقالی در تمام ایران گسترده شده از بلیط قطار تا نوبت دکتر ، مگر هر روز قطار حرکت نمیکند پس یک روز قبل بلیط فروخته شود نه سه ماه قبل دکتر هر روز میتواند بیست نفر را معاینه کند خوب نوبت همان روز را بدهند برای شش ماه بعد نوبت داده میشه ،

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۳:۳۶

اصلا از دقیقه اول رزرو سایت باز نمی شود و هنگ می کند و پیام های خطا می دهد وقتی راه اندازی می شود می نویسد ۷ نفر یا دو‌ نفر.با رجوع به دفاتر فروش متوجه می شویم با یک تماس با رابطینشان یک بلیط گرانتر صادر می کنن کمسیون هم می خواهند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۶:۰۲

مساله سر سود هست اینها میفروشن به آژانس ها زنگ زدم اژانس گفت هرقدر بخواید میتونید نفر بیارید چه ۴تخته چه۶تخته،در صورتیکه در سایت های رسمی حتی۱بلیط هم وجود نداشت کسی نیست نظارت کنه؟