• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403062012368
  • خبرنگار : 71661

اقتصاددان روس: تصور غرب از عملکرد تحریم‌ها ساده‌لوحانه است

اقتصاددان روس: تصور غرب از عملکرد تحریم‌ها ساده‌لوحانه است
ولادیسلاو اینوزمتسف

اقتصاددان برجسته روسیه با اشاره به این باور غرب که با تشدید تحریم‌ها، ثروتمندان روس علیه کرملین شورش خواهند کرد، گفت این یک باور ساده‌لوحانه است و تحریم‌ها در روسیه به تمسخر گرفته می‌شوند.

به گزارش ایسنا،‌ «ولادیسلاو اینوزمتسف» اقتصاددان برجسته روس در گفت‌وگو با «یورو نیوز» تحریم‌های غرب علیه روسیه را ناکارآمد توصیف کرد و گفت، این تحریم‌ها شمشیری دولبه هستند که غرب هم از آن‌ها آسیب می‌بیند.

به گزارش یورو نیوز، از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، موجی از تحریم‌های غربی با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه و پیشرفت‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور وضع شده است. گرچه شروع تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو به سال ۲۰۱۴ و الحاق کریمه توسط روسیه باز می‌گردد، اما تحریم‌هایی که از ۲۰۲۲ وضع شده‌اند به مراتب گسترده‌تر بوده و طیف گسترده‌ای از نهادهای دولتی، کسب‌وکارها و اشخاص را شامل می‌شود.

به گفته اینوزمتسف، تحریم‌های غرب علیه روسیه در مسکو به سخره گرفته می‌شوند و به‌تازگی یک فیلمنامه طنز نوشته شده است که در آن «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از اینکه تحریم‌ها هنوز روسیه را از پا در نیاورده‌اند مستأصل شده و در سفری مخفیانه برای شناسایی راز ثبات اقتصادی روسیه، به مسکو می‌رود!

تحریم‌های نامؤثر و دل‌بخواهی

این اقتصاددان برجسته با اذعان به اینکه تحریم‌ها موجب خروج سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی از روسیه شده، تصریح می‌کند که این امر به‌صورت کلی تأثیر شدیدی بر اقتصاد روسیه نداشته است، زیرا بازارهای داخلی جایگزین آن‌ها شده‌اند و دولت با تزریق بودجه‌ها گزاف، مشکلات را کنترل کرده است. از سوی دیگر، تحریم‌های غربی صنایع نظامی روسیه را از پای در نیاورده و شهروندان روسیه را تحت یک جریان ضدجنگ بسیج نکرده است. علاوه بر این، اینوزمتسف تاکید می‌کند که تحریم، یک شمشیر دولبه است.

به عنوان مثال، اقتصاددان روس به این نکته اشاره می‌کند که تحریم گاز روسیه از سوی اروپا موجب افزایش شدید قیمت گاز شد و دولت‌های اروپایی را به تخصیص یارانه وادار کرد. در مقابل، درآمدهای گازی روسیه به دلیل این افزایش قیمت‌ها در سال شروع جنگ ۷۸ میلیارد دلار افزایش یافت.

او در مثالی دیگر به این حقیقت اشاره کرد که تصرف دارایی‌های بانک روسیه در کشورهای غربی - که در نهات اروپا موفق به استفاده از آن‌ها برای حمایت از اوکراین نشد - موجب تصرف دارایی‌های سرمایه‌گذاران غربی در روسیه شد.

اینوزمتسف همچنین تاکید می‌کند که تحریم‌های غربی منسجم نیست و در بسیاری موارد توجیه آن دشوار است. اینوزمتسف به‌عنوان‌مثال می‌گوید: «من نمی‌توانم بفهمم چرا تنها ۴۸ نفر از ۱۲۵ میلیاردر روسی تحت تحریم هستند؛ یا اینکه چرا ۶۰ بانک روسی تحت تحریم هستند، درحالی‌که تقریباً ۲۶۰ بانک دیگر تحریم نیستند.»

بی‌قانونی در اعمال تحریم‌های ساده‌لوحانه

اقتصاددان روس می‌گوید تحریم‌ها زمانی موثر هستند که کشورِ هدفِ تحریم، بیشتر از کشور تحریم‌کننده آسیب ببیند، اما در حال حاضر تعداد میلیاردرهای مستقر در روسیه به بالاترین حد خود رسیده است، زیرا آن‌ها پس از مشاهده ضبط اموال دولتی روسیه در کشورهای غربی، سرمایه‌های خود را از غرب خارج کرده، به روسیه بازگشته و به حامیان پوتین بدل شده‌اند.

از سوی دیگر، او از فشار متحدان اوکراین به کشورهای ثالث برای تحریم روسیه انتقاد کرده و می‌گوید مقامات غربی به‌هیچ‌عنوان حق ندارند فروش نفت روسیه به کشورهای ثالث مانند هند را محدود یا ممنوع کنند، زیرا این یک رابطه حاکمیتی بین کشورهای ثالث بوده و به غربی‌ها ارتباطی ندارد. بااین‌حال، او تأکید کرد که تمامی این تلاش‌ها برای واداشتن کشورهای ثالث به تحریم روسیه، شکست خورده است و درآمدهای نفتی روسیه افزایش یافته است.

اینوزمتسف همچنین در این مصاحبه با اشاره به موارد متعددی از اعمال دل‌بخواهی تحریم علیه افراد روس، گفت کرملین بالاخره راهی را برای جبران خسارات واردشده به ثروتمندان روسیه پیدا خواهد کرد، اما تحریم‌ها به نظام حقوق غرب آسیبی جبران‌ناپذیر می‌زنند.

اینوزمتسف می‌گوید: «از نظر من، تحریم‌ها همچنان یک مکانیزم فشار فراحقوقی هستند که به طور فزاینده‌ای در حال کنار زدن نهادهای حقوقی بوده و به فرسایش و تضعیف حاکمیت قانون منجر می‌شوند.»

او با بیان اینکه تنبیه ثروتمندان روسی برای غرب سودی نخواهد داشت، به این نکته اشاره کرد که غربی‌ها فکر می‌کنند با کمی فشار بیشتر، الیگارش‌های روس علیه کرملین شورش خواهند کرد. او در این باره گفت: «صادقانه بگویم، نمی‌توانم ایده‌ای ساده‌لوحانه‌تر از این را تصور کنم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha