• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062012364
  • خبرنگار : 50535

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

۵۰۹ عنوان کتاب به زبان ترکی آذربایجانی طی ۲۰ ماه اخیر در تبریز چاپ شده است

۵۰۹ عنوان کتاب به زبان ترکی آذربایجانی طی ۲۰ ماه اخیر در تبریز چاپ شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از چاپ ۵۰۹ عنوان کتاب ترکی آذربایجانی طی ۲۰ ماه اخیر در تبریز خبر داد.

محمدحسین بلاغی روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور ماه در نشست خبری  به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شاعر خوشنام آذربایجان شهریار، اظهار کرد: طی ۲۰ ماه اخیر ۵۰۹ عنوان کتاب ترکی در تبریز منتشر شده که این آمار نشان می‌دهد که بیشترین مجوز برای کتب ترکی در تمامی ادوار در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

وی ادامه داد: مجوز کتب ترکی فقط در آذربایجان شرقی و تهران صادر می‌شود، آذربایجان شرقی جزو معدود استان‌هایی است که برای تمامی کتاب‌های استان خود مجوز صادر می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه معیار و مبنای صدور مجوز برای کتب ترکی، توجه به زبان ترکی اصیل آذربایجانی است، بیان کرد: طی ۲۰ ماه اخیر ۹۱ درصد از کتب ترکی توانسته‌اند مجوز اولیه‌ را دریافت کنند در حالیکه که فقط ۸۱ درصد از کتب فارسی قادر به اخد مجوز اولیه شده‌اند.

وی با اشاره به روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار گفت: وقتی صحبت از استاد شهریار می‌شود در واقع صحبت از یک مجاهدت قلمی و ادبی است، کتابچه‌ای مبنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری و خدماتی که استاد شهریار به شعر و ادب فارسی ارائه داده در این کتابچه گردهم آمده است.

بلاغی عنوان کرد: شهریار همواره پای دین، اعتقاد و فرهنگ چند هزار ساله‌ی آذربایجان ایستادگی کرده و اوج و قله‌ی شعر فولکلور را شهریار معنا کرده است.

وی اضافه کرد: شهریار به عنوان یکی از بزرگترین شاعران دوران تاریخ ایران شناخته می‌شود و اینکه روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار گرامی داشته می‌شود برای ما افتخاری بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷ شهریور ماه روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی است که برنامه‌های ما در یک روز نمی‌گنجد از این رو برنامه‌های متنوعی برای این مناسبت از ۲۲ الی ۲۹ شهریورماه در نظر گرفته شده است.

بلاغی گفت: بیش از ۱۲۰ برنامه‌ی فرهنگی و هنری با مشارکت ۱۲ ارگان دولتی در سطح استان طی این مدت برگزار خواهد شد و در روز ۲۷ شهریورماه میزبان مهمانانی از کشورهای روسیه، گرجستان، ترکیه و آذربایجان و... خواهیم بود.

 وی تشریح کرد: جشنواره‌ی ملی حیدربابا ۲۳ شهریور ماه در خانه‌ی پدری استاد شهریار در روستای خشکناب برگزار خواهد شد، همچنین برگزاری مجموعه‌ی شب‌های شعر و موسیقی در مقبره الشعرای تبریز از دیگر برنامه‌های متنوع این اداره کل به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار مرد: ساماندهی مقبره الشعرای تبریز را اگر از سال ۱۳۹۰ تاکنون تجزیه و تحلیل کنیم پی می‌بریم که مقبره الشعرای تبریز از کجا به این وضعیت رسیده است، طی یک ونیم سال اخیر صرفا اداره کل ارشاد اسلامی استان ۷۰ میلیارد بودجه برای ساماندهی این مجموعه اختصاص داده است.

وی گفت: ما از رسانه حمایت می‌کنیم و پیگیر موضوع بی‌احترامی که در نشست هم‌اندیشی هیئت فوتبال نسبت به خبرنگار انجام گرفته هستیم و از انجمن صنفی و خانه‌ی مطبوعات نیز می‌خواهیم تا به برگزاری نشست‌ها نظارت کند.

وی افزود: رسانه‌ها باید از انتشار مطالبی که موجب ایجاد دوقطبی برای کشور عزیزمان ایران شود خودداری کند، رسانه‌ها باید مراقب این‌گونه دام‌ها باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به روز تبریز، گفت: تاکنون هیچ روزی با عنوان روز تبریز در تقویم رسمی ایران ثبت نشده است، این موضوع چندین بار طرح شده اما هنوز اجرایی نشده و روز آن نیز مشخص نیست اما این موضوع به زودی عملی خواهد شد.

بلاغی تاکید کرد: امیدوارم مسیری که رسانه‌ی استان در آن پیشروی می‌کنند، در حوزه‌ی مطالبه‌گری ادامه داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha