به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران صبح امروز بررسی گزارش حسابرس برای شرکت بهرهبرداری مترو در سال ۱۴۰۲ را روی میز بررسی خود قرار دادند و محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بررسی و تصویب به موقع گزارشهای حسابرسی تاثیر زیادی بر عملکرد سازمانها و شرکتها دارد که در گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو این موضوع قابل رویت است که بسیاری از بندها اصلاح شده است.
ناصر امانی با اشاره به گزارش حسابرس گفت: در گزارش حسابرس به مسئله مدیریت متروی هشتگرد اشاره شده است، در حالی که قرار بود دولت و شهرداری در خصوص وضعیت مدیریتی متروی هشتگرد به بحث و تبادلنظر بپردازند؛ اما حالا در گزارش حسابرس اعلام شده که داراییهای این خط متعلق به هشتگرد است. مگر میشود داراییهای تهران را ببخشیم و حداقل باید تهاتر صورت بگیرد.
وی با اشاره به جذب معاونین شرکت بهرهبرداری مترو خارج از مجموعه گفت: مگر شرکت بهرهبرداری مترو نیروی با سابقه و توانمند ندارد که از بیرون از مجموعه معاون آورده شده است.
در ادامه تشکری هاشمی با بیان اینکه براساس قانون به ازای هر مسافری که با مترو تردد میکنند باید ۸.۹ سنت به شهرداری داده شود، اظهار کرد: بر این اساس سالانه حدود ۷۳۰ میلیون مسافر با مترو جابهجا میشوند که حدود ۶۸ میلیون دلار باید به شهرداری داده شود که در سه سال اخیر این رقم به حدود ۲۰۰ میلیون دلار بابت ماده ۱۲ باید پرداخت میشد که از این عدد حدود ۱۳ میلیون دلار پرداخت شده است اما مابقی هنوز پرداخت نشده و این در حالی است که ما برای دریافت این پول مصوبه قانونی داریم و دولتها آن را پرداخت نمیکنند و به حسابهای فیمابین که هیچ وقت هم بسته نمیشود، موکول میکنند و این در حالی است که دیدید برای پیشپرداخت ۱۵ درصد واگنهای چینی چه سختیهایی متحمل شدیم در حالی که میشد از محل ماده ۱۲ که کاملا قانونی است این مبلغ را پرداخت کرد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه ما در شورای شهر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم اما بررسیها نشان داده که کمتر از ۲۰ درصد از ابتدای سال تاکنون برای تعمیر تجهیزات مترو پرداخت شده که قابل قبول نیست، گفت: همچنین قرار بود که تبلیغات مترو به سازمان زیباسازی داده شود و ۱۰ درصد از محل تبلیغات به سازمان زیباسازی و مابقی به شرکت مترو پرداخت شود؛ اما میبینیم که تبلیغات مترو را به روزنامه همشهری دادند و از مبالغ برگشتی نیز مبلغ بسیار اندک که نهایتاً حدود چهار درصد میشود را به شرکت مترو پرداخت کردند که این عمل غیرقانونی بوده و باید جلوی این مسائل غیرقانونی گرفته شود.
عضو شورای شهر تهران در مورد لزوم تعیین تکلیف متروی هشتگرد و پرند اظهار کرد: چند سال قبل برای مدیرانی که منابع تهران را خرج سایر شهرها کرده بودند پرونده قضایی تشکیل شد؛ اما حالا در مورد متروی هشتگرد و پرند میبینیم که نهتنها هزینههای تهران برای سایر شهرها صرف شده؛ بلکه از نظر حقوقی نیز این اقدام خلاف قانون است و باید هر چه سریعتر این مساله تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه قرار است از اواخر امسال واگنهای جدید مترو وارد ناوگان شود، گفت: ما نمیتوانیم راهبر قطار را زمانی که قطار وارد خط شد را استخدام کنیم؛ بلکه باید از چند ماه قبل راهبران آموزش ببینند و باید از همین حالا کمبود راهبر را جبران کنیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه به جز دو رام قطار مابقی قطارها در حال سرویس دهی هستند، از عملکرد مدیرعامل جدید شرکت بهرهبرداری مترو تشکر کرد و گفت: روز گذشته شاهد ترافیک عجیب در تهران بودیم که نشاندهنده وضعیت ترافیک در ابتدای مهر بود و لازم است تمهیدات خاصی برای اول مهرماه اندیشیده شود.
مهدی چمران نیز با تأکید بر لزوم جذب راهبر مترو و راننده اتوبوس گفت: در مورد تعیین تکلیف مدیریت متروی هشتگرد با استاندار صحبت کردیم اما به نتیجه نرسید که باید در این خصوص چارهاندیشی کرد.
در ادامه رضا محمدنژاد مدیر عامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در مورد یارانه بلیت مترو گفت: طبق توافقی که با دولت، وزارت نفت و شورای اقتصاد داشتیم اولین مجموعهای هستیم که توانستیم بابت عملکرد سال ۱۴۰۰، اوراق صرفهجویی گاز به مبلغ ۵۵۴ میلیارد تومان دریافت کنیم که در بورس انرژی عرضه خواهد شد و درآمد آن به حساب شهرداری واریز میشود.
وی با بیان اینکه موضوع ارتباط کاری مترو و روزنامه همشهری را پیگیری خواهم کرد، گفت: جذب راهبران جدید مترو آغاز شده و گروه اول در حال گزینش تخصصی هستند.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران با تاکید بر اینکه بدهیهای سنواتی بیمه را در شرکت بهرهبرداری مترو پرداخت کردیم و از سال جاری نیز بدهی به شبکه بیمه نداریم، گفت: شرکت مترو جزو مشتریان خوشحساب محسوب میشود.
محمدنژاد با تأکید بر اینکه جلسات هماهنگی آغاز سال تحصیلی شروع شده و ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر دو رام قطار از سرویسدهی خارج شدهاند که یک رام برای مطالعات علمی قطار ملی از خط خارج شده است.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو برای سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند.
انتهای پیام
نظرات