• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062012284
  • خبرنگار : 50972

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

حمایت پدر، آرامش مادر، شیردهی بهتر

حمایت پدر، آرامش مادر، شیردهی بهتر

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر نقش بسیار موثر پدران در حمایت و پشتیبانی از مادران، بیان کرد: مهم‌ترین عامل ایجادکننده ارتباط موثر بین مادر و نوزاد در روزهای اول شیردهی و پذیرش سینه مادر، آرامش مادر است و پدر با فراهم آوردن بستری امن و حمایتی برای مادر، موثرترین نقش را ایفا می‌کند.

محمد صفریان با اشاره به  نکات مهم تغذیه‌ای در دوران شیردهی اظهار کرد: تغذیه مادر در دوران شیردهی تاثیر مستقیمی بر روی رشد، تکامل، عملکرد ذهنی و دستگاه گوارش نوزاد دارد، بنابراین سلامت تغذیه‌ای، وزن‌گیری مناسب و ممنوعیت مصرف الکل در این دوران نیز توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: باید برای مادر شرایطی شیردهی آرام محیا شود. در حین شیردهی با کودک صحبت شود و نگاه مادر به چشم‌های نوزاد خود باشد. تعداد دفعات شیردهی هر چه بیشتر باشد، میزان شیر تولید شده نیز بیشتر خواهد بود.

صفریان با تاکید بر اینکه پدران نقش بسیار موثری در حمایت و پشتیبانی از مادران دارند، بیان کرد: زمان طلایی برای پذیرش سینه مادر توسط نوزاد، هفته اول پس از تولد است و مهم‌ترین عامل ایجادکننده این ارتباط، آرامش مادر است و پدر با فراهم آوردن بستری امن و حمایتی برای مادر، موثرترین نقش را ایفا می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دررابطه با سایر نکات دوران شیردهی اضافه کرد: شیردهی نوزاد باید طوری باشد که یک سینه کاملا تخلیه شود و سپس نوزاد را به سینه دیگر منتقل کنند تا کودک در شیر خوردن و مکیدن تنبل نشود و غذای مفیدی عایدش شود زیرا که تقریبا ۹۰ درصد حجم شیر یک پستان در ۵ دقیقه اول تخلیه شده و ۱۰ درصد حجم انتهایی یک سینه دارای مواد غذایی بسیار مفید برای نوزاد است که تخلیه آن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.

این دکتری تخصصی علوم تغذیه ادامه داد: شیری که در ابتدا نوزاد می‌مکد بیشتر از آب تشکیل شده و مواد غذایی آن بسیار کمتر است ولی اگر مادر نوزاد خود را در یک سینه نگه‌ دارد تا کامل تخلیه شود، شیری که در انتها خارج می‌شود دارای مواد غذایی باارزش‌تری بوده و برای رشد کودک لازم و ضروری است.

مهم‌ترین عامل افزایش حجم شیر، تعداد دفعات شیردهی است

صفریان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل افزایش حجم شیر، تعداد دفعات شیردهی است، خاطرنشان کرد: افزایش میزان شیر به میزان غذای مادر بستگی ندارد و با خوردن غذای زیاد، میزان شیر زیاد نمی‌شود و همچنین بایستی مادر در دوران شیردهی به اندازه کافی مایعات مصرف کند و کمبود مصرف مایعات باعث تغییر طعم شیر او شده و مزه شیر به سمت ترشی می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بسیاری از مادران با فکر اینکه اگر میزان غذای مصرفی زیادتری داشته باشند، شیر زیادتری تولید می‌کنند، دچار اضافه وزن می‌شوند. قاعدتا مادر طی ۶ تا ۸ ماه پس از زایمان و در دوران شیردهی باید ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن کم کند، این وزن از مادر کم شده و این انرژی، صرف تولید شیر می‌شود.

وی عنوان کرد: هر غذای طعم‌داری که مادر مصرف کند تا سه روز مزه‌ی آن ماده غذایی در شیر می‌ماند که اگر نوزاد آن طعم را دوست داشته باشد، شیر مادر زیاد می‌شود و اگر علاقه‌ای به آن طعم نداشته باشد به طبع، میزان شیر کمتر خواهد شد، به طور مثال رازیانه و بادیان علاوه بر اثرات دیگری که دارند، به شیر طعمی می‌دهند که معمولا باب میل  نوزادان بوده و در نتیجه شیر مادر زیاد می‌شود.

این دکتری تخصصی علوم تغذیه گفت: عدم تمایل کودک به گرفتن سینه مادر به عوامل مختلفی برمی‌گردد که می‌توان به علل زیادی مانند طعم شیر، ناراحتی و بی‌توجهی مادر در هنگام شیردهی، بوی ناخوشایند بدن مادر، ترش شدن سر سینه در اثر تعریق اشاره کرد. اگر سینه مادر بزرگ باشد ممکن است روی صورت نوزاد را گرفته و کودک احساس خفگی کند که باعث ایجاد وحشت در نوزاد حین شیر خوردن می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha