• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062012280
  • خبرنگار : 50037

دمیده‌شدن روح تازه به کالبد آثار تاریخی اسدآباد

دمیده‌شدن روح تازه به کالبد آثار تاریخی اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اسدآباد از پنج پروژه مرمت و بازسازی آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان خبر داد.

کامران اکبری شایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز پروژه‌های عمرانی اداره میراث فرهنگی شهرستان، اظهار کرد: مرمت راه تخریب شده ضلع جنوبی آب انبار صفوی و مرمت فضای داخلی آن با اعتباری افزون‌بر ۶۱۰ میلیون تومان به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی میراث فرهنگی در دست اجراست.

وی با بیان اینکه آب انبار صفوی اسدآباد به عنوان بزرگترین آب انبار کشور و تنها آب انبار استان همدان به شمار می‌رود، افزود: این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۳به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز مرمت پل شکسته روستای خسرو آباد شهرستان با اعتبار ۴۵۹ میلیون تومان، تصریح کرد: مرمت این اثر تاریخی نیز شامل بندکشی، اصلاح و تعویض آجرهای فرسوده، کف‌سازی، اصلاح و مرمت ترک و شکست‌های قدیمی پل، اصلاح ورودی در حال انجام است.

اکبری شایگان با بیان اینکه این پل مربوط به دوره صفویه واقع در روستای خسرو آباد به عنوان یک اثر تاریخی به شماره ۱۸۷۵در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال۷۶ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است، افزود: هر ساله این اثر تاریخی در مسیر بزرگراه کربلا مورد بازدید بسیاری از مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اسدآباد مرمت حمام قدیمی آجین با اعتباری افزون‌بر ۴۰۰ میلیون تومان را از دیگر پروژه‌های عمرانی در دست اجرای میراث فرهنگی شهرستان دانست و گفت: حمام کمک‌سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد به شمار می رود که تا سال ۹۴ فعال بوده و اهالی این روستا از آن استفاده داشته‌اند.

اکبری شایگان تصریح کرد: این حمام قدیمی روستای در اوایل سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش ثبت شده است.

وی با بیان اینکه مرمت حمام قدیمی شهر آجین متعلق به اواخر دوران صفویه نیز به عنوان دیگر پروژه‌های عمرانی امسال میراث فرهنگی شهرستان با اعتباری افزون‌بر ۳۰۰ میلیون تومان در دست اجراست، افزود:  اجرای فاز دوم مرمت بافت با ارزش روستای حبشی، از جمله پروژه‌هایی است که در سال‌جاری مرمت و بازسازی و اجرای این پروژه‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با اعتبارات اختصاص داده شده از محل اعتبارات سفر دولت شهید رئیسی اثر تاریخی آب انبار و پل شکسته به‌صورت صد درصدی در سال‌جاری به اتمام برسد ضمن اینکه با این اعتبارات پیشرفت فیزیکی سایر پروژه‌های فوق نیز در سال‌جاری به مرحله  قابل قبولی خواهد رسید.

اکبری شایگان گفت: برای فاز دوم مرمت بافت با ارزش روستای حبشی و ادامه سنگ‌فرش کردن معابر این روستای گردشگری اعتباری افزون‌بر ۶۱۰ اعتبار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha