• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062012094
  • خبرنگار : 90057

بر اساس یک گزارش

کشورهای اتحادیه اروپا بیش از حد تجهیزات دفاعی از خارج می‌خرند

کشورهای اتحادیه اروپا بیش از حد تجهیزات دفاعی از خارج می‌خرند

یک گزارش مهم در مورد رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا هشدار داد که کشورهای اتحادیه اروپا بیش از حد تجهیزات دفاعی از خارج از کشور خریداری می‌کنند که تقریباً دو سوم آن از آمریکا است و در پروژه‌های نظامی مشترک سرمایه‌گذاری کافی ندارند.

به گزارش ایسنا، در گزارش ماریو دراگی، نخست وزیر اسبق ایتالیا و رئیس بانک مرکزی اروپا آمده است: ۲۷ کشور عضو همچنین با تنها کسری از سطح سرمایه گذاری آمریکا، در استفاده بهینه از ظرفیت‌های تحقیق و توسعه اروپا برای مدرن سازی نیروهای مسلح خود ناکام هستند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اتحادیه اروپا همچنان به تلاش برای یافتن سلاح و مهمات کافی برای کمک به اوکراین و پایه‌گذاری صنعت دفاعی اروپا تلاش می‌کند.

در این گزارش آمده است: «اروپا منابع مشترک خود را هدر می‌دهد. ما سرمایه جمعی زیادی داریم، اما آن را در چندین شکل مختلف ملی و اتحادیه اروپا کاهش می‌دهیم. بخشی از مشکل، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در اروپا برای ایجاد شرکت‌های دفاعی قوی‌تر است. ما هنوز در صنایع دفاعی برای کمک به شرکت‌هایمان برای ادغام و رسیدن به مرزهای خود، قوایمان را به هم پیوند نداده‌ایم.»

در این گزارش اشاره شده است که «ما همچنین طرفدار شرکت‌های دفاعی رقابتی اروپایی نیستیم».

این گزارش خاطرنشان می‌کند که از اواسط سال ۲۰۲۲ تا اواسط سال ۲۰۲۳، ۶۳ درصد از کل سفارش‌های دفاعی اتحادیه اروپا به شرکت‌های آمریکایی و ۱۵ درصد دیگر با سایر تأمین‌کنندگان غیر اتحادیه اروپا ارسال شده است.

آسوشیتدرس در این گزارش آورده است: هفته گذشته، هلند به فهرستی از اعضای اتحادیه اروپا ملحق شد تا هواپیماهای جنگی F-۳۵ ساخت ایالات متحده را با بودجه کلان سفارش دهد. در ۲۷ کشور در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های تحقیق و توسعه دفاعی به ۱۰.۷ میلیارد یورو (۱۱.۸ میلیارد دلار) رسید - فقط ۴.۵ درصد از کل - در مقایسه با ۱۴۰ میلیارد دلار در آمریکا یا حدود ۱۶ درصد از کل هزینه‌های دفاعی.

متحدان ناتو که تقریباً همه اعضای آنها بخشی از اتحادیه اروپا هستند از زمان جنگ اوکراین، هزینه‌های دفاعی را افزایش داده‌اند. هدف آنها این است که هر کشور حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی ملی خود کند. رهبران متوالی آمریکا بیش از یک دهه است که متحدان اروپایی و کانادایی را تشویق کرده‌اند که بیشتر برای دفاع هزینه کنند، اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تنها کسی بود که تهدید کرد از دفاع از هر کشوری که به این هدف احترام نمی گذارد خودداری می کند.

بیشتر پول به صنعت آمریکا باز می‌گردد. ناتو پیش‌بینی می‌کند که ۲۳ عضو از ۳۲ عضو آن تا پایان سال به هدف ۲ درصدی دست خواهند یافت یا از آن فراتر می‌روند که این رقم در سال ۲۰۱۴ تنها سه کشور است.

علاوه بر این، متحدان ناتو همچنین می‌خواهند حداقل ۲۰ درصد از هزینه‌های دفاع ملی خود را به تجهیزات جدید عمده اختصاص دهند. این شامل بودجه برای تحقیق و توسعه است که برای نوسازی نیروهای مسلح آنها بسیار مهم است.

این گزارش کاستی‌های کشورهایی را که در صنعت دفاع ملی خود به جای خرید مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند، برجسته می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که اوکراین درخواست توپ کرد، کشورهای اتحادیه اروپا ۱۰ نوع هویتزر  عرضه کردند. برخی از پوسته‌های مختلف ۱۵۵ میلی‌متری استفاده می‌کنند که باعث دردسرهای لجستیکی می‌شود. در مقابل، هواپیماهای ترابری چند منظوره A-۳۳۰ به طور مشترک توسعه داده شد و این به کشورهای شرکت کننده اجازه داد تا منابع را جمع آوری کنند و هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha