• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061911736
  • خبرنگار : 50986

معاون دادگستری اصفهان:

خشونت کلامی و فیزیکی در صدر پرونده‌های کیفری اصفهان است

خشونت کلامی و فیزیکی در صدر پرونده‌های کیفری اصفهان است

ایسنا/اصفهان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان گفت: موضوع خشونت‌های کلامی و فیزیکی بیشترین تعداد پرونده‌های کیفری را در سطح استان اصفهان شکل می‌دهد.

محمد محسنی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، امروز دوشنبه (۱۹شهریورماه) در ساختمان شهدای ۲۵ آبان به‌منظور برگزاری نشست خبری با موضوع آسیب‌های اجتماعی استان در بین اصحاب رسانه حضور یافت.

محسنی آمار پرونده‌های اصفهان را درمقایسه با سایر شهرهای کشور این‌چنین شرح داد: در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۵۰۰۰ پرونده تشکیل می‌شود. اما در استان اصفهان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲ هزار پرونده تشکیل می‌شود. متوسط ورودی پرونده‌ها به شعبه‌های شهرهای دیگر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ پرونده است. در شهر اصفهان بالغ بر ۲۰۰ پرونده داریم. حتی برخی از شعب نزدیک به ۳۰۰ پرونده هم دارند.

او در بین پرونده‌های تشکیل شده پرونده‌های خشونت کلامی و فیزیکی را متعدد شمرد و گفت: موضوع خشونت‌های کلامی و فیزیکی بیشترین تعداد پرونده‌های کیفری را در سطح استان اصفهان شکل می‌دهد. این یک هشدار درخصوص افزایش خشونت در استان است. در خشونت‌های کلامی توهین و افترا بیشترین تعداد پرونده را در کنار سرقت و کلاهبرداری تشکیل می‌دهند. در سال گذشته ۲۰ هزار پرونده در رابطه با خشونت کلامی گشوده شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ادامه داد: درخصوص پرونده‌های کیفری و بحث خشونت علاوه بر فرهنگ‌سازی باید بستری مناسب برای آگاهی‌دادن به مردم ایجاد شود. در آگاه‌کردن مردم شناسایی گروه‌های هدف و تولید محتوا از نکات بااهمیت است.

محسنی قبح‌زدایی از برخی رفتارها را عامل مصرف زیاد دخانیات دانست و بیان کرد: در حوزه اعتیاد به‌دلیل قبح‌زدایی از برخی رفتارها نه‌تنها در استان بلکه در کشور شاهد وضعیت خطرناکی هستیم. گرایش به مواد روانگردان در این چند سال زیاد شده است. سن مصرف دخانیات بسیار کاهش پیدا کرده است. خانم‌ها و نوجوانان درصد زیادی از مصرف‌کنندگان هستند و متأسفانه دچار این آسیب‌ شده‌اند.

او نظارت بر فضای مجازی را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مهم دانست و اظهار کرد: سبک زندگی و کنترل‌نشدن فضای مجازی سبب استفادۀ نوجوانان از دخانیات شده است. باید رفتارها در این حوزه کنترل شود. در گفت‌وگو با افرادی که آسیب دیده‌اند به الگو برداری‌های نادرست از فضای مجازی پی می‌بریم. درنتیجه، مدیریت فضای مجازی بسیار حیاتی است.

این مقام استان دادگستری اصفهان یادآور شد: همچنین استفاده از فیلترشکن‌ها و نظارت‌نداشتن والدین در این حوزه سبب آسیب به نوجوانان می‌شود، چراکه خیلی از لینک‌هایی که با روشن بودن فیلترشکن به عنوان لینک بازی ایجاد شده است، محتوای نامناسبی را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان طلاق را عامل ایجاد جرائم دانست و تصریح کرد: از هر زندانی به‌طور متوسط شش نفر فرزند طلاق واقعی یا عاطفی هستند. یعنی کانون‌خانواده‌های این افراد متزلزل بوده است. خانواده، یعنی نهادی که می‌تواند بیشترین اثرگذاری را در جامعه داشته باشد، به‌دلیل توجه‌نکردن به آن منشأ مشکلات مختلف شده است.

محسنی راه‌حل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را آگاهی دانست و تأکید کرد: هرچه آگاهی مردم درخصوص مسائل حقوقی بیشتر شود، مشکلات اجتماعی بیشتر کاهش می‌یابد. برای مثال لینک‌های آلوده با یک مهندسی اجتماعی از سوی سارقان شکل گرفته است و فرستاده می‌شود. البته امروزه پیامک‌های ارسال شده کمک کرده است تا مردم از این ناحیه کمتر دچار آسیب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha