• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061911729
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن مطرح کرد

مزارع پنل خورشیدی راهی برای برون‌رفت کشاورزان از مشکلات

مزارع پنل خورشیدی راهی برای برون‌رفت کشاورزان از مشکلات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی بردسکن ایجاد مزارع پنل خورشیدی را راهی برای برون رفت کشاورزان از مشکلات قطعی برق و جلوگیری از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی شهرستان دانست.

مهدی مسروری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون چندین هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان ناشی از ناترازی برق و خاموشی چاه‌های کشاورزی وارد شده است.

وی در همین خصوص از افتتاح نیروگاه خورشیدی چاه موتورهای کشاورزی در روستای عظیم‌آباد طی چند هفته گذشته خبر داد و افزود: با توجه به خاموشی چاه‌های کشاورزی که خسارت‌های هنگفتی را تاکنون به کشاورزان تحمیل کرده راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی جزو ضروریات است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن بیان کرد: با توجه به خسارت‌های چند هزار میلیاردی وارده به بخش کشاورزی ناشی از ناترازی برق و خاموشی چاه‌های کشاورزی، از ۳سال قبل با پیگیری‌های متعدد اتاق اصناف و جهاد کشاورزی برای ایجاد نیروگاه‌های گازی و خورشیدی و بادی تدابیری اندیشیده شد.

وی گفت: در نهایت با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته در سطح استانی و کشوری با پیشنهاد شهرستان در خصوص ایجاد مزارع پنل خورشیدی موافقت شد که در نهایت جانمایی ۲۵۰ نقطه انجام و از این تعداد تاکنون بیش از ۲۲ مورد به مرحله اجرا و افتتاح رسید و به زودی تعدادی دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مسروری اظهار کرد: با عنایت به نام‌گذاری سال جهش تولید این مهم با مشارکت مردم و پیگیری‌های متعدد جهاد کشاورزی در یک حرکت جهادی به نتیجه رسیده است.

وی در ادامه از کشاورزان درخواست کرد برای جلوگیری از خسارت بیشتر به بخش کشاورزی اقدام به ایجاد این مزارع کنند، همچنین از مدیران وزارت نیرو خواست برای خرید برق نیمه خرداد تا نیمه شهریور که بهترین زمان تولید برق خورشیدی است تدابیر لازم را اندیشیده تا تشویقی برای کشاورزان در رفع ناترازی برق در حوزه کشاورزی باشد.

مدیران ارشد وزارتخانه کودهای شیمیایی را در اختیار کشاورزان قرار دهند

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در ادامه از افتتاح احداث کانال آبیاری بتنی روستای ابراهیم‌آباد طی چند هفته گذشته خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح مذکور در اوایل سال ۱۴۰۳ از محل اعتبارات جهاد کشاورزی با کمک خودیاری بهره‌برداران شروع شده و در مدت سه ماه اجرا و به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار کرد: اجرای طرح مذکور با هدف افزایش راندمان آبیاری، حفظ سطح زیر کشت، جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش درآمد بهره‌برداران انجام شده و رضایت بیش از ۶۰ خانوار بهره‌بردار روستای ابراهیم‌آباد را در پی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در ادامه از تحویل ۲۸۰۰ تن گندم توسط کشاورزان شهرستان به سیلوهای ذخیره گندم خبر داد و افزود: با توصیه کارشناسان و نیز توصیه کاشت ارقام جدید، کشاورزان این شهرستان نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افزایش تولید گندم را داشته‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان ارقام مختلف با عملکردهای مناسب کشت شده امید داریم با اعلام قیمت مناسب و به موقع کاشت این محصول استراتژیک افزایش یابد و شاهد خودکفایی در این محصول باشیم.

مسروری در همین خصوص از مدیران ارشد وزارتخانه خواست که در راستای تولید پایدار برای تغذیه در مراحل تولید کودهای شیمیایی مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهند و از طرفی کشاورزان در راستای تولید و بهره‌وری در تولید پایدار از سیستم‌های آبیاری نوین استفاده کنند تا مشکلات خاموشی چاه‌های کشاورزی و قطع برق ضرر و زیان بیشتری به محصولات کشاورزی وارد نکند.

رفع تداخل ۶۱ هزار و ۳۲۹ هکتار از اراضی

وی در ادامه از رفع تداخل ۶۱ هزار و ۳۲۹ هکتار از اراضی این شهرستان در قالب ۵۷ پلاک از ابتدای اجرای طرح رفع تداخلات تاکنون خبر داد.

مسروری با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین پروژه‌های در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی، پروژه رفع تداخلات است، بیان کرد: ورود و پیگیری اختلاف بین کشاورزان و دولت بر سر اراضی کشاورزی در دستور کار کمیسیون رفع تداخلات قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، تسهیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی و برنامه‌ریزی و مدیریت عالی دولت بر اراضی کشاورزی از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است.

مسروری گفت: در همین راستا از تعداد ۴۱۸ پلاک در شهرستان که مشمول اجرای طرح رفع تداخلات است تاکنون تعداد ۵۷ پلاک در کارگروه رفع تداخل جهاد کشاورزی بررسی و در کمیسیون استانی رفع تداخل شد.

وی افزود: در نتیجه این بررسی‌ها، حدود ۱۷ هزار و ۸۵۶ هکتار از اراضی به عنوان مستثنیات و ۴۳ هزار و ۴۷۳ هکتار به عنوان اراضی ملی تثبیت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در پایان خاطرنشان کرد: آرای صادره کمیسیون رفع تداخلات به ادارات محترم منابع طبیعی و آبخیزداری و ثبت اسناد شهرستان ارسال شده تا ضمن اصلاح سوابق نقشه‌ها، صدور سند اراضی کشاورزی در پلاک‌های رفع تداخل شده سرعت بگیرد و کشاورزان و بهره‌برداران بتوانند از مزایای طرح سنددار کردن اراضی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۹:۲۲

هند با نصب پنل خورشیدی بر روی کانال ابیاری کشاورزی در هر کیلوتر علاوه بر جلوگیری از تبخیر هزاران لیتر اب با ازای هر کیلومتر ۱ مگاوات برق تولید میکند وه این کار این کشور در کشور ما نیز میبایست کپی شود وه کشاورزی از غرقابی به ابیاری بارانی تغییر ک