• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061911595
  • خبرنگار : 50034

۹۰ درصد از کمردردها با خودمراقبتی قابل‌کنترل هستند

۹۰ درصد از کمردردها با خودمراقبتی قابل‌کنترل هستند

ایسنا/همدان  عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۹۰ درصد از کمردردها با خودمراقبتی قابل‌کنترل هستند، گفت: دردی که به هر دودست تیر می‌کشد و شب‌ها درد آن بیشتر می‌شود می‌تواند ناشی آسیب‌های دیسک گردنی باشد.

 دکتر رشید حیدری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص دیسک کمر، اظهارکرد: تمام افراد در کمر خود دیسک دارند و نبود دیسک باعث می‌شود که عملکرد فرد در زندگی مختل شود .
 
 وی با بیان اینکه دیسک معمولاً از دو قسمت بیرونی که سفت بوده و داخلی که ژلاتین مانند است تشکیل شده، تصریح کرد: معمولاً زمانی که قسمت بیرونی دیسک آسیب ببیند قسمت ژلاتینی وارد کانال نخاعی می‌شود و سبب بروز علائم و آسیب‌هایی در کمر و یا گردن می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اگر درد کمر با بی‌اختیاری ادرار و مدفوع همراه باشد بیمار باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کند، خاطرنشان کرد: نوشیدن کم آب و مایعات، استرس و فشارهای روانی بیش از حد می‌تواند شانس ابتلا به دیسک‌های ستون فقرات را افزایش دهد.
 
 دکتر حیدری مقدم با بیان اینکه اگر کمردرد با افتادگی مچ پا همراه باید به‌عنوان علامت هشدار جدی گرفته شود، ادامه داد: ۹۰ درصد از کمردردها با خودمراقبتی قابل‌کنترل هستند، دردی که به هر دودست تیر می‌کشد و شب‌ها درد آن بیشتر می‌شود می‌تواند ناشی آسیب‌های دیسک گردنی باشد.

 متخصص پزشکی ورزشی و فلوشیپ ستون فقرات با بیان اینکه برداشتن بار زیاد و غیرمعمول، انجام نادرست حرکات ورزشی، بی‌تحرکی و چاقی شانس کمردرد را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: عدم بالانس و ضعف عضله مهم‌ترین علت ایجاد کمر است در واقع هر چه عضله ضعیف‌تر باشد شانس ابتلا به کمردرد افزایش می‌یابد.

 ورزش‌نکردن معادل استعمال ۲۰ نخ سیگار به بدن آسیب وارد می‌کند

حیدری مقدم با تأکید براینکه ورزش یک نیاز استراتژیک بدن برای سلامت ستون فقرات است تحقیقات نشان می‌دهد، گفت: در افراد سالم بدون علامتی که ورزش نمی‌کنند و فعالیت بدنی ندارند معادل فردی است که ۲۰ نخ سیگار می‌کشد به بدن آسیب وارد می‌کند.
 
این متخصص فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه فضای مجازی شانس ابتلا به دیسک‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: هنگامی ۲۰ درجه سر به سمت پایین خم می‌شود بیش از ۱۷ کیلو فشار و وزن برای روی دیسک وارد می‌شود که در حالت عادی و هنگامی که سر ثابت است این وزن فقط پنج کیلو خواهد بود.

افزایش آرتروز گردن در کودکان و نوجوانان معلول استفاده بیش از اندازه از گوشی تلفن همراه

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علمی پزشکی همدان با بیان اینکه هنگامی که بیش از سی درجه سر خم می‌شود بیش از ۳۰ کیلو وزن به دیسک وارد می‌شود، اضافه کرد: در چند سال اخیر به دلیل استفاده بیش از اندازه از گوشی همراه و فضای مجازی میزان آرتروز گردن در کودکان و نوجوانان افزایش‌یافته است.
 
 دکتر حیدری مقدم ضمن تأکید بر مدیریت استفاده از فضای مجازی، افزود: استفاده طولانی‌مدت از گوشی تلفن همراه در وضعیت نامناسب بدنی میزان تخریب و آسیب به ستون فقرات و دیسک را افزایش می‌دهد.
 
 وی  با اشاره به اینکه زندگی کارمندی و نشستن در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی شانس ابتلا به اختلالات اسکلتی و عضلانی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: لازم است هر ۴۵ دقیقه یکبار فرد وضعیت بدنی خود را تغییر داده و از جای خود بلند شده و حرکات ورزشی انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha