• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061911383
  • خبرنگار : 71610

تردیدها در کاخ سفید درباره دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه رو به افزایش است

تردیدها در کاخ سفید درباره دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه رو به افزایش است

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کاخ سفید در حال ارزیابی مجدد استراتژی خود برای توافق آزادی‌ اسرا و آتش‌بس غزه است و در عین حال دستیاران ارشد «جو بایدن» بررسی می‌کنند که آیا ارائه پیشنهاد جدید موثر خواهد بود یا خیر.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که شخصا درگیر ترسیم استراتژی این کشور درباره غزه است ظاهرا می‌خواهد برای رسیدن به آتش‌بس تلاش کند اما مشاوران او فکر می‌کنند که پیشنهاد جدید در حال حاضر موثر واقع نخواهد شد.

پایگاه خبری اکسیوس گزارش کرد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «بیل برنز» رئیس سیا در روزهای اخیر گفتند که ایالات متحده شاید پیشنهاد جدید و به‌روز شده‌ای را ارائه دهد اما دیگر مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند که چنین اقدامی «قریب‌الوقوع نیست».

یک مقام آمریکایی در این خصوص گفت: «دوره سختی است. مقامات در کاخ سفید ناراحت، نگران و ناامید هستند. ما همچنان در حال فعالیت هستیم اما ارائه پیشنهاد دیگری قریب‌الوقوع نیست. ما در شرایط سختی به‌سر می‌بریم.»

مقامات آمریکایی به این پایگاه خبری گفتند مشاوران ارشد بایدن در هفته گذشته در حال بررسی وضعیت مذاکرات بوده‌اند و نسبت به شانس دستیابی به توافق در آینده‌ای نزدیک «بسیار بدبین» شده‌اند.

مقامات هم‌چنین افزودند: «پیدا شدن اجساد ۶ اسیر اسرائیلی که در بین آنها شهروند آمریکایی هم بوده موجب بدبینی قابل‌توجهی در کاخ سفید شده است.»

یک مقام آمریکایی گفت که بایدن می‌خواهد به فشار برای دستیابی به توافق ادامه دهد، اما مشاوران او معتقدند که پیشنهاد جدید به هیچ نتیجه‌ای منجر نخواهد شد.

در همین راستا، یک مقام صهیونیست مطلع از روند مذاکرات به خانواده‌های اسرا اطلاع داد که بعید است به زودی توافقی انجام شود.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این مقام به خانواده‌های اسرای صهیونیست اطلاع داده است که تنها گزینه برای تکمیل معامله، توقف جنگ است.

جنبش حماس و رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر مذاکرات غیر مستقیمی را با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر در دوحه و قاهره برگزار کردند اما این تلاش‌ها به دلیل مانع تراشی‌های نتانیاهو به سرانجام نرسید.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند که «محور فیلادلفیا» در امتداد مرز نوار غزه و مصر عامل اصلی اختلاف در مذاکرات است و درحالی که مقاومت فلسطین خواستار خروج اشغالگران از این محور به عنوان یکی از شروط اصلی امضای توافق است، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که دستیابی به چنین توافقی را خطری برای خود و منافع شخصی‌اش می‌بیند، بر ماندن در این محور پافشاری می‌کند.

پافشاری نتانیاهو بر تداوم حضور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا در حالی است که مقامات ارشد نظامی این رژیم و در راس آنها «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر اعتقادی به ماندن در این محور ندارند و خواستار موافقت نخست‌وزیر با خروج از آن هستند و همین مسئله منجر به شکل‌گیری اختلافاتی میان دستگاه‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha