• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403061911290
  • خبرنگار : 50541

استقبال ۲۰ هزار نفری مردم شهر سقز از جشنواره تئاتر زیویه

استقبال ۲۰ هزار نفری مردم شهر سقز از جشنواره تئاتر زیویه

ایسنا/کردستان دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر آئینی سنتی و آیین های نمایشی زیویه ۱۵ الی ۱۷ شهریور با حضور ۲۵۰‌ شرکت کننده و مهمان از استان های مختلف کشور و اقلیم کردستان عراق  در سقز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این جشنواره، دوره‌ای موفق و بسیار بی‌نظیر را پشت سر نهاد و با مدیریت عالی برگزار کنندگان برگی زرین را در صفحات تاریخ هنر این مرز و بوم به یادگار گذاشت. 

از خصوصیات این دوره می‌توان به کیفیت آثار ارائه شده، برنامه ریزی دقیق و مدون، مهمان نوازی و برخورد کادر اجرایی، اطلاع‌رسانی و نشر اخبار جشنواره و اختتامیه‌ای باشکوه اشاره کرد. 

نکته مهم این جشنواره حمایت مردمی از این رویداد فرهنگی است، به گونه‌ای که در هر اجرا بیش از ۱۵۰۰ نفر بیننده این آثار بودند که در مجموع ۷ اجرا در هر روز می‌توان به استقبال ۲۰ هزار نفری مردم شهر سقز اشاره کرد که در تمام اجراها از ساعت ۷ تا پاسی از شب، سکوهای تماشاچیان افرادی مشتاق و بیننده‌های فهیم را به خود می‌دید که این استقبال در نوع خود بی‌نظیر،   قابل ملاحظه و تقدیر است. 

نکته گفتنی درخواست این حجم از علاقه مندان به هنر و دیدن فرهنگ اقوام برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی در سال‌های آینده است که می‌طلبد مسئولان امر آستین بالا زده و همراه و همگام با هنرمندان کار بلد تئاتر سقز و موسسه تک منظوره هنرجویان پیوند برنامه ریزی برای برگزاری و ملی شدن این جشنواره را شروع کرده و اقدامات را کلید بزنند. 

در هیچ جای دنیا این‌چنین حجم وسیع از تماشاچی برای تئاتر  یافتنی نیست و همین پتانسیل می‌تواند دست مایه‌ای باشد برای حرکت به سمت ثبت جهانی شهر سقز به عنوان شهر دوستدار و خلاق تئاتر در جهان. 

طی گفتگو با تعدادی از شرکت کنندگان دریافتیم این جشنواره برای آن‌ها نیز شگفتی‌آور بود و این میزان استقبال از تئاتر را ستودنی و قدرتی صد چندان برای ارائه آثارشان پنداشتند و برای حضور مجدد در  سالهای آتی در این جشنواره با اشتیاق اعلام حمایت و حضور کردند. 

شهر سقز با قدمت ۳۵۰۰ خود نشان داده است همواره حامی هنر و علل الخصوص تئاتر بوده است که این جشنواره پیام مهمان نوازی و دوستی شهر سقز را به تمام دنیا صادر کرد. 

این جشنواره توسط موسسه تک منظوره هنر جویان پیوند سقز با دبیری امیر زارع زاده با درایت و دیسیپلین خاصی برگزار شد و با کمک و همراهی اهالی هنر سقز ۳ روز بیاد ماندنی را برای همشهریان به ثبت رساندند. 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرمانداری ویژه سقز، انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، شورای شهر و شهرداری سقز، اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و مجموعه گردشگری شانشین همکاران برگزاری این جشنواره بودند. 

برگزاری سالیانه این رویداد مهم و نشاط آوری اجتماعی و ثبت دبیرخانه دائمی برگزاری در سقز می‌تواند اقدامی جدی برای برپایی باشکوه هرساله این جشنواره باشد و با توجه به عنوان جشنواره که برگرفته از قلعه باستانی زیویه است؛ دستمایه‌ای باشد برای جذب توریسم برای منطقه و برندی برای سقز با مردمانی کم نظیر و فرهنگ دوست. 

پرداختن نمایش‌های شرکت کننده به موضوع آیین و سنت‌های اقوام مختلف، بهره گرفتن از لباس محلی، موسیقی، فرهنگ‌های گوناگون و اجرای آن‌ها از دیگر جاذبه‌های این جشنواره و کمک به جذب مخاطبان تئاتری شده است. 

در سالیان آینده نام جشنواره پرشکوه زیویه بیشتر شنیده خواهد شد. 

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha