• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403061911158
  • خبرنگار : 50627

تصمیماتی که سرنوشت و روح و روان کنکوری‌ها را به بازی می‌گیرد

تصمیماتی که سرنوشت و روح و روان کنکوری‌ها را به بازی می‌گیرد

ایسنا/آذربایجان شرقی کنکور، آزمونی برای سنجش و ارزیابی سطح سواد علمی، دانش و قدرت یادگیری مطالب درسی دانش‌آموزان است که با توجه به پارامترهای به دست آمده از این آزمون بتوان در رشته و دانشگاه‌های متناسب با تراز ادامه تحصیل داد.

کنکور، المپیک علمی است که علاوه بر ایران در کشورهای دیگر جهان و حتی توسعه یافته از جمله چین و ژاپن برای قبولی در رشته های پرطرفدار دانشگاهی برگزار می‌شود.

اولین کنکور در ایران در سال ۱۳۴۸ با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ نفر شرکت کننده برگزار شد، همچنین در این سال ها تعداد شرکت کنندگان روند روبه‌رشدی داشته است که امسال شاهد شرکت بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در دو نوبت اردیبهشت و تیرماه ۱۴۰۳ بودیم.

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده آزمون کنکور هرساله در راستای تسهیل‌گری، اجرای عدالت آموزشی، رفع تبعیض و رانت ها قوانینی را وضع می‌کند که امسال نیز شاهد تغییراتی از جمله زمان برگزاری کنکور، تاثیر قطعی معدل در کنکور و حفظ تراز کنکور سال گذشته برای محاسبه در آزمون امسال بود.

یکی از تغییرات بحث برانگیز کنکور ۱۴۰۳، حفظ و انتقال تراز کنکور سال گذشته دانش‌آموزان و دانش‌جویان به کنکور امسال است که اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشته است. 

‎این قانون به این صورت است که در صورتی که داوطلب در دو نوبت کنکور سراسری سال‎۱۴۰۳ یا در دو نوبت کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در یک گروه آزمایشی شرکت کرده باشد، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نمره کل آزمون اختصاصی با سهم ۵۰ درصد در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه معیار انتخاب رشته اطلاع رسانی می‌شود.

‎نمره کل نهایی حاصل از ۵۰ درصد نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۵۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی کنکور گروه آزمایشی درخواستی است.

‎معیار علمی برای پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است( با توجه به تغییر ضرایب دروس و میزان تاثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳ نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند).

کنکور، امروزه به معضل و بحران اجتماعی عظیمی برای خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان تبدیل شده است که همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و فردی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که متاسفانه شاهد سرخوردگی، درماندگی آموخته شده، افسردگی، احساس شکست و ناامیدی در جوانان، بروز اختلافات خانوادگی و کمرنگ شدن ارتباط میان خانواده و فرزندان، افزایش مهاجرت و فرار نخبه های علمی از کشور هستیم.

مسئولان مربوطه طی سالیان متمادی گذشته وعده های جذاب و رنگارنگی مبنی بر حذف کنکور سراسری، کاهش و رفع عدالت آموزشی، برچیدن بساط مافیای کنکور، کلاس های درسی و کتب آموزشی که هزینه های گزافی را بالاجبار به خانواده های ایرانی در این شرایط اقتصادی نابسامان تحمیل می‌کنند، داده‌اند که همگی روی کاغذ مانده‌ است.

لزوم عدم حفظ و انتقال تراز کنکوری سال‌های گذشته برای رعایت حقوق کنکوری‌های امسال 

یوسف ادیب، رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا از عدم بهره‌مندی از نظرات تخصصی متخصصان امر و تصویب مقررات جدید بدون توجه به اصل علمی سنجش و اندازه گیری گلایه کرد و افزود: کار علمی و کارشناسی شده در کنکور امسال اعمال نشده است و به همین دلیل شاهد نارضایتی و اعتراض دانش‌آموزان به این بی‌عدالتی‌ها هستیم.

وی علت بروز مشکل و اعتراض دانش‌آموزان را تشریح کرد و افزود: طبق روال سنوات گذشته هر یک از دانشجویان دوره روزانه که در دانشگاه قبول می شدند برای شرکت دوباره در کنکورروزانه اولا باید یکسال منتظر میماند و ثانیا برای شرکت دوباره باید از رشته ثبت نامی انصراف میداد و بعدا در این آزمون شرکت می‌کرد ولی امسال طبق مصوبه جدید هر یک از دانشجویانی که سال گذشته کنکور داده‌ اند بدون انصراف از دانشگاه می‌توانند در آزمون امسال نیز شرکت کنند و تراز سال گذشته نیز برای آن دانشجو حفظ می‌شود بعبارتی سیو تراز دارند.

وی ادامه داد: برای مثال فردی با درصدهای یکسان سال گذشته رتبه سه هزار تجربی کسب می‌کرد ولی امسال با احتساب درصدهای مشابه سال قبل حدود ۸ هزار کسب می‌کند و در این راستا هم حقوق دانش‌آموزان کنکوری ۱۴۰۳ به دو دلیل تراکم زیاد و کاهش تراز به طور کامل ضایع شده است ولی دانش‌آموزان کنکوری سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل اینکه سازمان سنجش بعد از برگزاری کنکور طبق مصوبه جدید اعلام کرد رشته های پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی شامل مصوبه حفظ و انتقال تراز کنکور سال گذشته نمی‌شود، معترض هستند.

ادیب، کنکور را عامل سلب رضایت جوانان و نوجوانان از زندگی دانست و گفت: خانواده‌ها در راستای قبولی فرزاندشان در این آزمون سرمایه‌گذاری زیادی و گاها کلانی انجام می‌دهند و در معنای کلی کنکور، تمام زندگی خانواده ها را معطوف به خود می‌کند.

وی راهکار حل مشکل دانش آموزان کنکوری سال ۱۴۰۳ را عدم حفظ و انتقال تراز کنکوری سال‌های گذشته دانست و گفت: سازمان سنجش نباید تراز کنکور دانشجویان سال ۱۴۰۲ را در آزمون امسال انتقال می‌داد و بدون مقایسه نمرات سال قبل آنان با نمرات امسال کنکوری‌ها اعلام رتبه می‌کرد تا نهایتا مجبور شود برای سال ‌1404 این مصوبه را لغو کند و در این میان کنکوری‌های امسال به شدت متضرر می‌شوند و این اوج بی عدالتی و تباهی زحمات کنکوری‌های امسال است و اساسا این عمل از نظر علم سنجش و اندازه گیری کاملا اشتباه است. 

وی ضمن اشاره به تاثیر شکاف طبقاتی در عدالت آموزشی، کنکور سال ۱۴۰۳ را بدترین آزمون برگزار شده تاریخ سازمان سنجش دانست و گفت: افزایش تاثیر قطعی معدل در کنکور اتفاق مثبتی است ولی با توجه به عدم عدالت آموزشی و عدم برخورداری از معلمان مجرب در مدارس دولتی و غیر دولتی دانش‌آموزان با مشکلات ‌عدیده‌ای در امتحانات نهایی مواجه می‌شوند که خود این امر موجب ایجاد رانت و اختلاف در برگزاری کلاس های تستی، تشریحی و افزایش معدل شده است.

این استاد دانشگاه،راهکار کوتاه‌مدت حل مشکل تاثیر معدل در کنکور را افزایش کیفیت و سرمایه گذاری در مدارس دولتی دانست و گفت: تا زمانی که فرآیند سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور حل نشود نباید انتظار حل مشکلات آموزشی و افزایش کیفیت مدارس را داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به تفاوت های آزمون کنکور امسال با سال های گذشته، به تاثیر کنکور در زندگی اجتماعی و فردی افراد تاکید کرد و افزود: کنکور امسال از زوایای مختلف با سال‌های گذشته تفاوت‌های عمده‌ای داشت و کنکور در جامعه ایرانی یک موضوع سخت و مشکلی هست که زندگی خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

ادیب توصیه‌ای به والدین دانش‌آموزان کرد و افزود: خانواده‌ها باید به علایق، ظرفیت و توانمندی بچه‌های خود توجه کرده و سرزنش نکنند؛ بویژه که در کاهش رتبه‌ها تقصیر سازمان سنجش را متوجه فرزندان خود نکنند.

عدالت آموزشی در تصویب تاثیر قطعی معدل باید در نظر گرفته ‌می‌شد

هاشم عطاپور، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، تاثیر قطعی معدل و ترازبندی کنکور ۱۴۰۳ را دو مشکل اصلی دانش‌آموزان دانست و گفت: تاثیر قطعی معدل تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و اتفاقا تصمیم خوبی است که همه تلاش های دانش آموزان به یک آزمون وابسته نباشد، اما برای اجرای صحیح آن، باید چند نکته را در نظر داشت.

وی ادامه داد: باید بین تصویب چنین قوانینی و زمان اجرای آن یک بازه زمانی تنفس گذاشته شود تا افراد بتوانند خود را با آن هماهنگ کنند. تصویب قانون در سال جاری و اجرای آن در سال بعدی، دانش آموزان را سردرگم و مضطرب می کند و آنها دقیقا نمی‌دانند خود را برای چه چیزی و چه شرایطی آماده کنند. در این راستا، همچنین باید عدالت آموزشی در بین مدارس دولتی و غیر دولتی، مناطق روستایی و شهری برقرار شود و شرایط برگزاری امتحانات نهایی در مواردی همچون پیشگیری از تقلب در همه نقاط کشور باید مهیا گردد.

وی راه حل مشکل تاثیر قطعی معدل را تشریح کرد و گفت: آموزش و پرورش باید تعداد محدودی از دروس را بصورت نهایی و حدالامکان با شرایط برگزاری آزمون کنکور برگزار کند.

وی ادامه داد: نمره تراز کنکور دانش‌آموزان در مقایسه با سایر افراد شرکت کننده در آن آزمون محاسبه می‌شود، بنابراین تسری دادن نمره تراز یک سال یا یک آزمون به یک سال یا آزمون دیگر منطقی به نظر نمی رسد، در آزمون امسال، نمره تراز دانش آموزان پایین تر آمده و افرادی که با نمره تراز سال گذشته در آزمون شرکت کرده بودند توانستند علیرغم درصدهای پایین تر به رتبه‌های بهتری دست یابند.

وی افزود: سازمان سنجش بهتر است به جای در کنار هم قرار دادن تراز آزمون های مختلف، تلاش کند حدالامکان سطح دشواری آزمون‌ها را به هم نزدیک کرده و نمرات خام دانش‌آموزان را که در آزمون‌های مختلف شرکت کرده‌اند مبنای ترازبندی قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha