• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403061811015
  • خبرنگار : 50535

گزارش ایسنا از جلسه‌ی علنی شورای شهر

لزوم ایجاد چارچوب و تسریع در ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز

لزوم ایجاد چارچوب و تسریع در ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز امروز (یکشنبه) در عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، عضو شورای شهر در این جلسه با تاکید بر لزوم ساماندهی و ایجاد چارچوب برای ورودی‌های شهر تبریز، گفت: این موضوعی است که چند سالی است مطرح شده است و اعضای شورا نیز باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: سه کمیسیون، شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی و گردشگری نیز با موضوع ساماندهی وروردی‌های شهر ارتباط مستقیم دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم ایجاد چارچوبی مشخص در زیباسازی ورودی‌های شهر گفت: متاسفانه در مدیریت ساماندهی وروردی‌های شهر مدیران مناطق مختلف شهرداری به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و باید یک چارچوب مشخص با هماهنگی کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی و معماری و گردشگری ایجاد شود تا پایان شورای ششم حرکتی مناسب در این زمینه صورت پذیرد.

اجرای پروژه مسیرگشایی سنجران تسریع شود

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به تاخیر در اجرای مسیرگشایی سنجران گفت: بایستی پیگیرهای لازم در این خصوص و تسریع پروژه صورت پذیرد.

لزوم ایجاد چارچوب و تسریع در ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز

یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره به ماموریت جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در مشهد مقدس گفت: انتظار داشتیم که زمانی برای ارائه گزارش این سفر در این جلسه اختصاص داده شود تا موارد و نکات مربوط به این ماموریت ارائه شده و شهروندان در جریان جزئیات این ماموریت قرار گیرند.

وی افزود: نیروی انسانی شهرداری بزرگترین سرمایه این مجموعه است و همکاران شورا در خصوص معوقات آنان تذکرات لازم را دادند، در مقابل آن جا دارد از بابت پرداخت مبلغ یک و نیم میلیون تومان پاداش اقلام معیشتی و یک میلیون تومان هزینه نوشت افزار برای همه کارکنان و کمک هزینه سرویس مدارس کودکان استثنایی از شهردار محترم قدردانی کنیم.

بجانی با اشاره به تاخیر در اجرای مسیرگشایی سنجران گفت: باید پیگیرهای لازم در این خصوص و تسریع پروژه صورت پذیرد.

حق و حقوق پرسنل قبل از اعتراض و مطالبه پرداخت شود

محمدحسن اسوتچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز طی سخنرانی میان دستور بر لزوم توجه به حق و حقوق پرسنل تاکید کرد.

وی ادامه داد: در ابتدا از شهرداری تبریز به دلیل انجام کارهای خوب تشکر می‌کنم تا قبل از انتقادات تشکری کرده باشم شاید روابط عمومی شهرداری خبری با ماهیت تشکر عضو شورا از شهرداری بنویسد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز توضیح داد: کارکنان هر مجموعه اساسی‌ترین زیرساخت آن جامعه هستند که هیچ چیزی بالاتر و برتر از آن نیست. در آموزه‌های دینی ما نیز بارها تاکید شده است که انسان‌ها اساس یک نظام هستند.

وی افزود: در مجموعه‌ی ما نیز کارکنان می‌توانند مهم‌ترین عامل پیشرفت باشند. کم‌لطفی‌هایی که به کارکنان انجام می‌گیرد موجب انتقال نگرانی‌های زیادی به آن‌ها، چه در رده‌ی کارگری و چه کارمندی می‌شود. این‌ها از مواردی است که شکست یک مجموعه را در پی دارد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: متاسفانه حتی در خصوص اولیه‌ترین حق و حقوق کارکنان نیز نمی‌خواهیم به طور دقیق و واضح اطلاع‌رسانی کنیم.

وی بیان کرد: اگر شهرداری تبریز آن قدری که به ایجاد سنگ فرش علاقه دارد به حقوق کارکنان نیز توجه می‌کرد، ما موفق‌تر از وضعیت کنونی بودیم.

اسوتچی در خصوص عدم توجه به حق و حقوق کارکنان شهرداری تبریز عنوان کرد: ۵۰ درصد این مسائل تقصیر شهرداری بوده و ۵۰ درصد آن نیز بر گردن شورای شهر است، اما متاسفانه خبری از نظارت شورا بر این موضوع نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: علی‌رغم بیانات رئیس اسبق شورا که سال گذشته گفته بود دیگر خبری از پیمانکاران نخواهد بود، هنوز هم شاهد حضور پیمانکاران در بدنه‌ و ساختار شرکت‌ها و شهرداری هستیم.

وی تاکید کرد: اینکه شهرداری چه کاری می‌کند و یا نظارت و عدم نظارت شورا چقدر بر این موضوع تاثیر دارد به کنار، ما از حراست انتظار داریم. مجموعه‌ی حراست با پشتوانه‌ی اداره‌ی اطلاعات می‌تواند در این مجموعه اقدامات بسیاری به نفع کارکنان انجام دهد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ما از مجموعه‌ی حراست خود تاکنون نشانه‌ای از این نوع رسیدگی‌ها مشاهده نکرده‌ایم، شاید هم چون برخی از کارهای آن‌ها سری است بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و حراست به صورت لحظه‌ای رصد و رسیدگی می‌کند.

اسوتچی گفت: در خصوص کارکنان و مسائل مختلف اگر می‌خواهیم از افزایش نارضایتی‌ها جلوگیری شود، اولین وظیفه‌ی حراست، جلوگیری از ایجاد زمینه‌ی نارضایتی مردم است. اما خیر، حراست نه تنها این کارها را نمی‌کند، بلکه صبر می‌کند وقتی چند نفر از یک مجموعه کنار هم جمع می‌شوند و اقدام به بیان حق و حقوق خود به اعضای شورا یا شهرداری می‌کنند، به سرعت وارد عمل می‌شود.

وی عنوان کرد: برای مثال در قضیه‌ی مترو مقرر شده بود تا تعدادی از کارکنان مترو آمده و مسائل خود را بیان کنند که متاسفانه حراست به دلیل جلوگیری از ایجاد تجمع، مانع بیان حق و حقوق آن‌ها شد.

اسوتچی تاکید کرد: تجمع در آموزه‌های دینی ما از جمله بسترهایی است که مردم می‌توانند با آن صدای خود را به مسئولین برسانند.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: در صورت مشاهده‌ی چنین تجمعی باید به سراغ مسئول مربوطه رفته و از آن جویا باشیم که چرا کارکنان اعتراض دارند، مسئول وظیفه دارد تا حق یا ناحق بودن اعتراض پرسنل را به او توضیح داده و اگر حق با وی باشد، حقش را ادا کند.

وی خاطرنشان کرد: حراست بدون توجه به شفاف‌سازی حق و ناحق صرفا در صورت مشاهده‌ تجمع وارد کار می‌شود و به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویا تجمع اغتشاش است، در صورتی که کسانی که تجمع می‌کنند همان‌هایی هستند که از به وجود آمدن اغتشاش جلوگیری کرده و با برگزارکنندگان اغتشاش برخورد می‌کنند.

اسوتچی ادامه داد: حراست چرا بر عملکرد شهرداری یا اعضای شورای اسلامی شهر نظارتی نمی‌کند؟ حراست اگر کاری هم انجام دهد تمامی آن‌ها را پشت درهای بسته انجام می‌دهد پس چرا وقتی فرد از حق و حقوق خود دفاع می‌کند اینگونه برخورد می‌شود. چرا هنگام مواجهه با تجمع نمی‌گویید که چه کاری انجام داده‌اید که موجب تجمع این کارکنان شده است.

وی گفت: حراست باید بیاید و مسائل را از مسئول مربوطه پیگیری کند، اول باید مسئول پاسخگو باشد سپس سراغ حق یا ناحق بودن پرسنل برویم.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: اداره‌ی اطلاعات باید پیگیر این موضوعات باشد، اتفاقا چنین برخوردی دقیقا علیه انقلاب است. اجازه دهید کارکنان سخن خود را بگوید اگر ناحق باشد پاسخش را دهید، اگر حق باشد که مسئول باید از قبل اقدامات لازم را انجام می‌داد تا کار به این مرحله نرسد و حق پرسنل ادا شود.

اسوتچی تشریح کرد: مردم وقتی می‌بینند برای روزمره‌ترین مسائل التماس می‌کنند و پاسخی دریافت نمی‌کنند، اعتمادشان از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه نباید مطالبات مردم نادیده گرفته شوند، افزود: وقتی نماینده کارکنان می‌آیند چیزی را مطالبه می‌کنند نباید نادیده گرفته شده و تهدید به اخراج شوند بلکه باید بررسی شود. اگر آقای اکبر حقی به عنوان نماینده کارکنان اشتباه سخن می‌گوید با پشتوانه‌ی قانونی برخورد شود نه با زورگویی. بنده در جلسات نیز گفتم که آیا قطع رزق و روزی افراد به این آسانی‌هاست؟ شهرداری حق ندارد ثبت انگشت افراد را در صورت گلایه و مطالبه قطع کند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: نادیده گرفتن مطالبات مردم به این صورت، علیه انقلاب است، تا زمانی که این مسائل اینگونه پیش برده شوند و به نارضایتی‌های هر مجموعه اهمیت ندهیم، این مسائل نه تنها از بین نخواهد رفت بلکه رضایت‌مندی نیز ایجاد نخواهد کرد.

نبود نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری بیداد می‌کند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز از عدم نظارت مهندسی بر پروژه های عمرانی شهرداری انتقاد کرد.

لزوم ایجاد چارچوب و تسریع در ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز

فریدون بابایی اقدم در رابطه با حضور نامنظم برخی از مدیران شهرداری در محل خدمت خود گفت: تعدادی از مدیران همواره در سفر هستند. البته بحث من همکاران نیست اما اگر مدیری در حالت پروازی باشد یا در اداره پیدا نشود؛ کار و فعالیت آن مجموعه دچار تزلزل خواهد شد و به همین خاطر انتخاب مدیران نکته حائز اهمیتی است.

 وی با اشاره به کیفیت پایین آسفالت ریزی در تبریز و ارتفاع متناقض آسفالت خیابان ها گفت: کیفیت فنی آسفالت‌ها هنوز هم پایین است. کیفیت ماشین آلات و فرسوده بودن آن‌ها نیز خواسته ها و اهداف پروژه ها را برآورده نخواهد کرد.

بابایی اقدم تاکید کرد: حوزه عمران شهرداری به شدت از نبود نظارت و مهندس ناظر رنج می‌برد. در برخی از مناطق پروژه های عمرانی بدون حضور ناظر عملیاتی می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در رابطه با موضوع خاوران به همشهریان عزیزی که در این موضوع ذینفع هستند عرض می‌کنم که شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرداری را مقصر جلوه می‌دهد. در واقع شهرداری امروز کاره‌ای نیست که تجمع در محوطه آن برگزار شود. مصوبه مشروطی نوشته و گفته‌اند که شورای برنامه‌ریزی استان موضوع را مصوب کند. در حالی که روند به این شکل است که بعد از کمیسیون ماده ۵ و شورای برنامه‌ریزی استان، نهایتا شورای عالی شهرسازی و معماری به صورت صریح موضوع را مصوب می کند. درخواست بنده از شهرداری این است که موضوع را توضیح دهد. اگر واقعا قرار است مسئله فاز ۲ خاوران حل شود، بایستی موضوع به شورای عالی معماری و شهرسازی عودت داده شده و بگوییم شرطی که گذاشته شده، لاینحل است.

وی  گفت: حق جذب بازار کار کارگران شهرداری تاکنون پرداخت نشده است. در بحث مربیان نیز بعد از پیگیری بسیار مقرر شده که در قالب شرکت سوم فعالیت خواهند کرد. همچنین همکاران خواستار پرداخت معوقات حقوق و مزایا کارکنان سازمان پسماند هستند.

گلایه‌ی روح الله رشیدی از عدم نظارت شورا بر موضوع اراضی خاوران

روح الله رشیدی ضمن تذکری در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنم چندین مورد در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گیرد، از جمله این موارد جلسه‌ی مشترک با نمایندگان مجلس است.

لزوم ایجاد چارچوب و تسریع در ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز

وی‌ ادامه داد: با توجه به گذشت سه ماه از استقرار مجلس جدید نیازمندیم تا با نمایندگان مجلس در چندین محور جلسه‌ای برگزار کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که همواره تبعات آن شورا را آزار داده، موضوع خاوران است. از اولین روزی که این موضوع مطرح شده با وجود درگیر بودن کامل شهرداری با این مسئله و دخیل بودن شورا در آن، این موضوع تاکنون در صحن علنی شورا مطرح نشده است.

رشیدی توضیح داد: دلیل عدم طرح موضوعی که با سرنوشت شهر گره خورده چه چیزی است، بنده پیشنهاد می‌کنم تا این موضوع که تا حد ریاست جمهوری و بیت رهبری رفته در جلسه‌ی بعدی یا در یک جلسه‌ی فوق العاده بررسی شود.

وی افزود: سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی موضوعی است که شهرداری با آن برخورد خوبی نداشته و این کار را وظیفه‌ی آموزش و پرورش تلقی کرده است در حالیکه بنابر قانون این موضوع بر عهده‌ی شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری به قدری که در زمینه‌های بی ربط خرج می‌کند به این موضوع نیز رسیدگی کند زیرا برخی دانش آموزان نیازمند بدلیل عدم وجود سرویس ترک تحصیل کرده‌اند. از شهرداری ‌می‌خواهیم تا برای این کار لایحه بیاورند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در خصوص شرکت تدبیر اندیش یادآوری می‌کنم که دو ماه تمدید خواستند تا فعالیت خود را ادامه دهند. ما تا مصوبه را تایید کردیم به مناقصه رفت تا دوباره به مدت ۸ ماه اختیار را به تدبیر اندیش دهند، شورا در این موضوع نیز نظارت ندارد، باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی عنوان کرد: یک بحث دیگر و تخلف وجود دارد که جلوی چشم ما ابرسازه‌ای تولید می‌شود که ساخت آن‌ها جان مردم را نیز به خطر می‌اندازد. هم بدون تغییر کاربری و هم بدون اخذ مجوز ساخته می‌شوند اگر شهرداری اراده کند اجازه نمی‌دهد این‌گونه اقدامات انجام گیرد، شورای شهر این موضوع را نیز با برگزاری جلسات فوق العاده در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۷:۰۷

یکی از ورودی ها و خروجی شهر تبریز پل ها که باعث. ترافیک های سنگینی میشه نزدیک کارخانه پگاه هستش که شهرداری میتوان با اضافه کردن پل ترافیک رو‌کاهش بدن ولی بجای آن شهرداری اومده روی چراغها خیابانی چراغهای تزیینی دو کیلومتر بعد از پلیس راه صوفیان کشیده