• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403061810922
  • منبع : سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد

ضرورت آسیب شناسی طرح کاشت یک میلیارد درخت

ضرورت آسیب شناسی طرح کاشت یک میلیارد درخت

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مهمترین هدف طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را دستیابی به پایداری در اکوسیستم دانست و نقطه قوت این طرح را نظارت و ارزیابی از سوی نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد برشمرد.

به گزارش ایسنا حسن وحید صبح امروز در هشتادو پنجمین جلسه طرح مردمی کاشت بک میلیارد درخت خاطرنشان کرد: سال گذشته در چارچوب این طرح اقدامات خوبی در زمینه تولید و کاشت نهال انجام شده است اما استان‌ها باید در زمینه مراقبت و نگهداری نهال های کاشته شده گزارش دهند.

مراقبت از نهال‌های کاشته شده مهمترین اولویت منابع طبیعی

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: کاشت نهال در عرصه یک بخش از فعالیت‌های جنگلکاری است و اصل کار مراقبت و نگهداری نهال‌های کاشته شده است. همانگونه که ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها برای کاشت درخت پویش راه‌اندازی می‌کنند، ضروری است برای آبیاری و مراقبت از این نهال‌ها نیز از سوی مجامع مختلف پویش راه‌اندازی شود.

وحید همچنین گفت: طرح یک میلیارد درخت یک طرح اجتماعی و فراگیر در کشور است و تفاهمنامه‌های زیادی برای اجرای این طرح با سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و صنایع منعقد شده و تعهداتی را برای این نهادها ایجاد کرده است و تشکل‌های مردم‌نهاد می توانند بر تعهدات ایجاد شده نظارت کنند و تذکرات لازم را بدهند. 

 ضرورت آسیب شناسی طرح یک میلیارد درخت

وحید همچنین در این جلسه گفت: معمولا فصل درختکاری هرساله از اسفند ماه آغاز می‌شود اما با توجه به تنوع اقلیمی می‌توانیم فصل درختکاری را از زمستان به پاییز منتقل کنیم تا درختان کاشته شده از بارش‌های پاییزی استفاده کنند.

او اذعان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت علیرغم زحماتی که کشیده شده در فرآیند کار با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هست که نیازمند آسیب‌شناسی است.

وی از کارشناسان فنی و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در استان‌ها درخواست کرد که نقاط ضعف و قوت این طرح را شناسایی کردند تا سمت و سوی این طرح به سمت اصلاح پیش رود.

وحید اضافه کرد: توسعه در کشور امری اجتناب ناپذیر است و منابع طبیعی با طرح‌های توسعه‌ای کشور مخالف نیست اما برای اجرای این طرح‌ها باید توجیه زیست‌محیطی وجود داشته باشد تا حداقل آسیب‌ها به منابع طبیعی وارد شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: گاهی ویدئوهایی در کانال‌ها و فضای مجازی تحت عنوان قطع درختان جنگلی و یا غارت جنگل منتشر می‌شود که به جنگل‌ها مربوط نیست بلکه درختانی است که مردم در باغات خود کاشته‌اند و این درختان تولیدی هستند و باید بعد از کاشت برای استفاده صنایع و کارخانجات به بهره‌برداری برسند. وظیفه روابط عمومی روشنگری است و باید در فضای رسانه‌ای به افکار عمومی اطلاع‌رسانی درست انجام شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه به بازدید خود از استان ایلام اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی طی سال‌های گذشته جنگل‌کاری‌های خوبی در منطقه مهران انجام داده است، آن هم در آن شرایط سخت اقلیمی. کارشناسان فنی منابع طبیعی استان با تلفیقی از اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک توانستند به احیای سرزمین بپردازند و امروز شاهد جنگلکاری‌های وسیعی در منطقه مهران و دهلران در استان ایلام هستیم.

مغایرت آمارها برطرف شود

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه بر ارائه آمارهای درست و مستدل  تاکید کرد و افزود: آمارهای ارائه شده به مردم و افکار عمومی نباید با هم مغایرت داشته باشد و سازمان منابع طبیعی نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.

وحید همچنین به حریق جنگل‌های زاگرسی اشاره کرد و یادآور شد: چند شبانه‌روز شاهد آتش‌سوزی‌های متوالی در 4، 5 استان زاگرسی بودیم و کارکنان منابع طبیعی استان هم تلاش‌های خستگی ناپذیری را برای اطفای حریق انجام دادند اما باید بررسی و گزارش شود که منشاء این آتش‌سوزی‌های تکراری آن هم در چند استان زاگرسی کجاست و چه عواملی بیشترین تاثیر را در ایجاد حریق جنگل‌ها دارند.

  ایجاد بادشکن؛ حاشیه امنی برای اراضی کشاورزی

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درادامه بخش دیگری از سخنان خود را به فعالیت‌ها و اقدامات منابع طبیعی جنوب کرمان اختصاص داد و یاد آور شد: با سفرهایی که به این منطقه از استان کرمان داشتیم شاهد اقدامات قابل توجهی از در زمینه بیابان زدایی بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: کانون‌های بحرانی قابل توجه‌ای در جنوب کرمان وجود دارد و منابع طبیعی توانست با ایجاد بادشکن‌های زنده و غیرزنده حاشیه امنی برای اراضی کشاورزی مردم و تاسیسات  زیربنایی ایجاد کند.

وحید گفت: مجموعه برنامه‌ریزی‌ها در بخش بیابان‌زدایی باید علاوه بر جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی منجر به کاهش سطح این کانون های بیابان زایی منجر شود.

وی تاکید کرد: مهمترین کار ما در مناطق بیابانی این است که کمربند ایجاد شود که بتواند حدافاصل مناطق بیابانی را با سایر بخش ها جدا کرده و از گسترش آن جلوگیری نماید..

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وحید در پایان اظهارکرد: خیلی از کانون‌های بحرانی بیابان‌زا در استان‌های بیابانی در اراضی کشاورزی رها شده قرار دارد که در این زمینه باید به سازمان جهاد کشاورزی اعلام تا اقدامات  اساسی از سوی آنان انجام شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha