• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403061810527
  • خبرنگار : 50455

گذری در بازار لوازم التحریر قم؛

والدین چند تومان برای خرید لوازم التحریر ایرانی هزینه کنند؟

والدین چند تومان برای خرید لوازم التحریر ایرانی هزینه کنند؟

ایسنا/قم هزینه خرید لوازم التحریر متناسب با پایه‌های تحصیلی متغیر است، و به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف لوازم‌التحریر قم به طور کلی حداقل هزینه تهیه یک پک لوازم التحریر مرغوب ایرانی برای نیم فصل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

هر سال در آستانه آغاز سال تحصیلی شاهد شور و شوق دانش آموزان برای خرید لوازم التحریر هستیم؛ شوقی که در سال‌های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی با نگرانی والدین همراه شده است. والدینی که می‌دانند باید علاوه بر لوازم التحریر به فکر خرید کیف و کفش و لباس هم باشند. در این میان، فشار بر خانواده‌هایی که بیشتر از یک فرزند محصل دارند، بیشتر است.

ماه شهریور برای ما همواره یادآور روزهای رنگی و بازار داغ خرید لوازم‌التحریر است؛ دانش آموزانی که با شور و شوق لیستی از مایحتاج سال تحصیلی خود؛ شامل کیف و کفش، لباس و لوازم التحریر می‌نویسند و دست در دست والدین خود وارد بازار می‌شوند.

جذاب ترین بخش‌ خرید مدرسه برای بچه‌ها خرید لوازم التحریر، انتخاب دفتر و کلاسور، مداد و پاکن، خودکار و تراش از بین طرح‌های متنوع و رنگارنگ است. انتخابی که معلوم نیست به خرید بیانجامد؛ چون اول باید برچسب قیمت‌ها را دید و بعد از آن هم احتمالاً این جمله را بشنویم؛ چقدر گران است مناسب تر از این هم دارید؟

با گشت و گذار در یکی از فروشگاه‌های لوازم التحریر پدری را دیدیم که سعی داشت پسر خود را قانع کند که از خیر خرید یک دفتر فانتزی بگذرد و به یک دفتر ساده و ارزان تر رضایت دهد. پدر امیرعلی به ایسنا می‌گوید: کودکی‌هایم را به خاطر دارم، آن زمان پدر و مادرها با دست باز برای اول مهر خرید می‌کردند و خبری از گرانی نبود؛ اما امروز ما پدرها باید با کلی استرس بچه‌هایمان را برای خرید بیاوریم و با اوقات تلخ به خانه برگردیم.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی این همه رنگ و لعاب و تنوع هم وجود نداشت و ما راحت خرید می‌کردیم اما امروز باید بچه‌ها را راهنمایی کنیم که برخی از این لوازم التحریرها جنبه تزئینی دارد و کاربرد آنچنانی برای آن‌ها ندارد.

مادر ریحانه به ایسنا گفت: برخی درخواست‌های فرزندم را در رابطه با خرید لوازم التحریر فاکتور گرفتم و فقط چند قلم وسایل ضروری از جمله مداد، پاک‌کن، خودکار و دفتر در حد ضرورت خریدم. قیمت بالای‌ لوازم التحریر برای خانواده‌هایی که دو یا سه فرزند محصل دارند واقعاً آزاردهنده است.

او از دردسرهای خرید لوازم التحریر می‌گوید: معلم دخترم توصیه‌هایی برای میزان و نوع خرید نوشت افزار به ما داشتند و تاکید کردند که وسایل ساده برای بچه‌ها بخریم که حواس آن‌ها پرت نشود؛ اما مادرها باید با بچه‌ها کلنجار بروند تا آن‌ها را قانع کنند و همین به یک دردسر تبدیل شده است.

مادر این دانش آموز کلاس دوم ابتدایی ادامه می‌دهد: باید فرهنگ صرفه جویی را به بچه‌ها آموزش بدهیم با وجود اینکه دخترم می‌تواند مداد رنگی سال گذشته را استفاده کند اصرار دارد که برای سال تحصیلی جدید یک جعبه مداد رنگی نو برای او بخرم.

رفتار مردم اقتصادی‌تر شده است

ناصحی از فروشندگان لوازم التحریر در قم به ایسنا گفت: نرخ لوازم التحریر مانند بسیاری از اقلام و کالاهای موجود در بازار به نرخ ارز بستگی دارد، کاغذ موردنیاز لوازم التحریر تماماً وارداتی است و کارهای صحافی آن داخل کشور انجام می‌شود؛ همچنین مواد اولیه برخی کالاها مانند خودکار و قلم وارداتی است اگرچه پاک کن از مواد اولیه پتروشیمی داخلی تهیه می‌شود آن‌هم با افزایش قیمت مواجه شده است.

 وی با بیان اینکه به طورکلی می‌توان گفت نرخ لوازم التحریر در یک سال اخیر افزایش داشته است، عنوان کرد: نوشت‌افزار داخلی از نگاه متخصصان این حوزه دارای کیفیت قابل توجه است که می‌تواند در رقابت با کالاهای خارجی گوی سبقت را برباید و مهم‌تر از همه آن که کالاهای داخلی قیمت‌های مناسب و منصفانه‌ای دارد که خرید آن برای خانواده‌های ایرانی به‌صرفه‌تر است.

این فروشنده لوازم التحریر اظهار کرد: خرید هر خانواده به وضعیت اقتصادی ، معیشت و سبک زندگی آنها بستگی دارد و به‌همین خاطر هزینه کردن هرخانواده برای خرید لوازم التحریر نیز به تبع متفاوت است. ممکن است خانواده‌ای با هزینه‌ای حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان لوازم ضروری و موردنیاز فرزندش برای نیم سال تحصیلی را خریداری کند اما خانواده‌ای با هزینه‌ای معادل ۵ تا ۶ میلیون تومان بخشی از لوازم التحریر فرزندش را خریداری کند.

ناصحی بیان کرد: رفتار مردم اقتصادی‌تر شده است؛ تورم و گرانی قدرت خرید مردم را کاهش داده و باعث شده میزان خرید آنان به حداقل برسد و مردم وسایل ضروری فرزندانشان را تهیه می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها از خرید لوازم لوکس صرف‌نظر می‌کنند.

این فروشنده لوازم التحریر عنوان کرد: گرانی، خرید برای یک سال تحصیلی دانش‌آموزان را به نیم سال تقلیل داده است و برخی از والدین تمایل دارند در طول سال وسایل موردنیاز دیگر را خریداری کنند.

والدین از فروشگاه‌های معتبر لوازم التحریر تهیه کنند

سعید مهدوی‌نیا رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان قم نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بازار لوازم التحریر فصلی است و در شهریورماه رونق می‌گیرد، بیان کرد: قیمت لوازم التحریر امسال نسبت به سال گذشته تغییری محسوسی نداشته است؛ معمولاً ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه استانداری نظارت خوبی بر قیمت‌گذاری‌ها دارد، ادامه داد: مردم نسبت به استفاده از کالای ایرانی اقبال نشان دادند و هیچ کمبودی در خصوص لوازم التحریر تولید داخلی وجود ندارد.

مهدوی‌نیا اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی توان خرید مردم کاهش داشته است، اما فروشندگان لوازم التحریر در استان قم نسبت به خرید مردم رضایت دارند.

وی تاکید کرد: بازار لوازم التحریر فصلی است و در این حوزه با مشکل فروش اینترنتی و دست فروش‌ها مواجه هستیم که منجر به متضرر شدن چرخه فعالیت صنفی می‌شود؛ تقاضا می‌کنیم که والدین از فروشگاه‌های معتبر لوازم التحریر تهیه کنند و همچنین خرید کالای ایرانی را با هدف فعالیت چرخه صنعت کشور در اولویت قرار دهند.

مهدوی‌نیا تصریح کرد: والدین دقت کنند بسیاری از محصولات نوشت افزار همچون پاک‌کن و آبرنگ و مداد شمعی سلامت محور هستند؛ بنابراین لازم است که از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانند پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه خرید لوازم التحریر متناسب با پایه‌های تحصیلی متغیر است، تاکید کرد: به طور کلی حداقل هزینه تهیه یک پک لوازم التحریر مرغوب ایرانی برای نیم فصل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف خرازی و لوازم التحریر استان قم گفت: تقریبا ۵ نمایشگاه در بازده زمانی ۲۶ تا ۳۱ شهریورماه در حوزه لوازم التحریر در سطح شهر برپا خواهد شد.

لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی اسلامی بخرید

همچنین رضا شهسواری رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قم به ایسنا، گفت: باید سعی کنیم از محصولات و تولیدات داخلی متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی استفاده کنیم و خرید لوازم التحریر مستثنی نیست؛ لذا توصیه می‌کنیم والدین هنگام خرید نوشت افزار به این نکته توجه داشته باشند.

تشدید نظارت‌ها بر بازار

تقی حسام مدیرکل تعزیرات حکومتی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از نظارت بر بازار لوازم التحریر خبرداد و گفت: با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان از قبیل لوازم التحریر، پوشاک، کیف و کفش و هزینه مربوط به سرویس مدارس، طرح نظارتی ویژه از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۱۵ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در این طرح که با محوریت تعزیرات‌حکومتی انجام خواهد شد، رویکرد پیشگیری از وقوع تخلف در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد انتظار است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدام به تشکیل پرونده و در اسرع وقت برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات‌حکومتی ارسال می‌شود.

حسام یادآور شد: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی با ثبت شکایت خود در سامانه ۱۳۵، سازمان‌تعزیرات‌حکومتی را در کنار دیگر نهادهای بازرسی و نظارت برای کنترل هر چه بهتر بازار کمک کنند.

ضرورت تهیه ۵۰۰ بسته لوازم تحریر برای دانش‌آموزان نیازمند

منوچهر دهشیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۲۳ شعبه موسسه دارالاکرام و حمایت از ۷ هزار و ۵۰۰ دانش آموز نیازمند در سراسر کشور، گفت: در استان قم بیش از ۸۰۰ نفر دانش‌آموز نیازمند مستعد تحصیل شناسایی و تحت حمایت این مرکز قرار گرفتند و به صورت ماهیانه به آن‌ها بورسیه تحصیلی اهدا می‌شود، قطعاً اگر این حمایت‌ها وجود نداشت این دانش آموزان، یا کودکان کار بودند یا بدون داشتن سواد و مهارتی از نظر فرهنگی  معضلی برای جامعه بودند.

مدیر موسسه دارالاکرام قم ادامه داد: ما هر ساله در مهرماه بسته لوازم تحریر به دانش‌آموزان نیازمند اهدا می‌کنیم؛ با توجه به گرانی امسال لوازم تحریر مخصوصاً کیف در استان قم موفق شدیم فقط ۲۷۰ پک لوازم تحریر و کیف تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان نیازمند ما متاسفانه در خصوص تامین سایر مایحتاج سال تحصیلی از جمله؛ هزینه لباس فرم، ثبت نام و کتاب درسی با مشکل مواجه هستند و بعضا خانواده‌ها مطرح می‌کنند اگر کمکی دریافت نکنند قادر به ثبت نام فرزند خود در مدرسه نیستند.

دهشیری ما با کمک آموزش و پرورش و انجمن اولیا مربیان حدود ۷۰ فیش تخفیف لباس فرم به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای دانش‌آموزان نیازمند فراهم کردیم.

مدیر موسسه دارالاکرام قم ضمن تاکید بر نیاز دانش‌آموزان به بسته‌های لوازم التحریر، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم همچون سنوات گذشته با کمک خیرین تا اول ماه مهر بسته‌های لوازم التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه به بیش از ۵۰۰ بسته لوازم تحریر نیاز داریم، عنوان کرد: برای ۳۰۰ دانش آموز کیف و کفش تهیه کردیم، اما متاسفانه نیاز سایر دانش آموزان پوشش داده نشده است، امیدواریم این مهم با کمک و همت خیرین محقق شود.

دهشیری یادآور شد: خیرین می‌توانند کمک‌ها نقدی خود را به شماره حساب موسسه ۸۱۱۸۱۹۸۸۱۱۱۱۱۱۴ و همچنین شماره کارت موسسه ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۳۹۴۲۶۵۰ واریز کنند.

وی در پایان تصریح کرد: موسسه دارالاکرام این آمادگی را دارد دانش آموزان مستعد تحصیل نیازمند به کمک و در معرض خطر ترک تحصیل را در صورت معرفی پذیرش کند و ماهیانه به آن‌ها بورسیه اهدا می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha