• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403061810420
  • منبع : نمایندگی مازندران

اخبار کشاورزی مازندران

از صدور۲۰ فقره مجوز بهره‌برداری تا شناسایی ۱۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مازندران

از صدور۲۰ فقره مجوز بهره‌برداری تا شناسایی ۱۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مازندران

ایسنا/مازندران سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی از صدور ۲۰ فقره مجوز بهره برداری خبرداد.

محمد جعفری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۰ فقره مجوز بهره برداری صادر شد، اظهار کرد: این تعداد مجوز برای واحدهای صنایع تبدیلی وغذایی از طریق درگاه ملی مجوزها از جانب سازمان جهاد کشاورزی مازندران صادر شده است.

وی افزود: به طور متوسط میزان زمان مجوزهای صادر شده، از زمان ارائه درخواست توسط متقاضی تا زمان صدور مجوز توسط سازمان حدود ۱۱.۵  روز برآورد شده است.

 سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وصنایع کشاورزی افزود: با صدور این مجوزات ضمن ایجاد اشتغال برای ۱۴۳ نفر حدود ۱۳۵ هزار تن جذب ماده خام در محصولات مختلف بخش کشاورزی نیز اتفاق افتاده است.

صدور ۱۰۷ فقره سند اراضی کشاورزی در بابل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل اظهار کرد: در راستای تثبیت مالکیت و صدور سند زمین‌های کشاورزی از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۷ فقره سند برای اراضی کشاورزی در شهرستان بابل صادر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محسن آهنگری افزود: با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، برای ۲۶۷ هزار و ۱۹۰ متر مربع از زمین‌های کشاورزی این شهرستان سند مالکیت صادر شد. 

وی تصریح کرد: سند دار شدن اراضی کشاورزی علاوه بر قانونی شدن حق مالکیت کشاورزان، آثار مثبت دیگری چون جلوگیری‌ از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، حل اختلاف بین کشاورزان با هم و ... را به حداقل می‌رساند.

به گفته این مسئول، سنددار شدن زمین‌های کشاورزی انگیزه فعالیت کشاورزان را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر، آنها می‌توانند با سند زمین خود از تسهیلات بانکی برای توسعه کشت و زرع نیز بهره‌مند شوند.

برخورد قانونی با چهار کارگزاری توزیع کود شیمیایی متخلف در آمل

مدیر جهاد کشاورزی آمل از برخورد قانونی و تشکیل پرونده تعزیراتی به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای چهار کارگزاری توزیع کود شیمیایی متخلف در شهرستان آمل به علت عرضه خارج از شبکه خبر داد.

مهرداد فولاد با بیان اینکه توزیع کود شیمیایی از طریق سامانه توسط مراکز جهاد کشاورزی و کارگزاری‌های مربوطه انجام می شود، افزود: کل فرایند توزیع کود از ابتدا تا انتهای زنجیره توسط اکیپ بازرسی مورد رصد و راستی آزمایی قرار گرفته و با هر گونه تخلف از جمله عرضه خارج از شبکه، گران فروشی، عدم ارائه فاکتور، فروش اجباری سایر نهاده‌ها و ... برخورد قانونی لازم و تشکیل پرونده‌های تعزیراتی صورت می‌پذیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی امل تصریح کرد: کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند به بخش تنظیم بازار و یا تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

پیش‌بینی برداشت ۴۰ هزار تن نارنگی پیش رس در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار کرد: پیش‌بینی می شود امسال ۴۰ هزار تن میوه نارنگی  پیش رس از باغ های شهرستان ساری برداشت شود.

سید اسماعیل علوی با اشاره به فرا رسیدن برداشت نارنگی‌، تصریح کرد: این شهرستان دارای بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ مرکبات و پنج هزار هکتار باغ های نارنگی بوده که یک هزار و ۵۰۰ هکتار نارنگی پیش رس است.

وی با بیان اینکه برداشت میوه مرکبات به صورت کال و ترش از لحاظ بهداشتی و تجاری مطابق با استانداردهای روز جهان نیست، گفت: با برداشت به موقع میوه به طور حتم علاوه بر کاهش ضایعات، صادرات میوه‌های با کیفیت بدون نگرانی انجام می شود.

علوی با تاکید بر اینکه پس از برداشت مرکبات توجه به رشد و توانایی جذب ریشه، مدیریت تغذیه صحیح و توجه به نوع و میزان کود حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: تغذیه و کوددهی صحیح و اصولی پس از برداشت مرکبات از ریزش و یا ضعیف بودن جوانه‌های گل سال بعد و رشد ضعیف درخت جلوگیری می‌کند.

جوجه ریزی پنج میلیون قطعه ای در جویبار

مدیر جهاد کشاورزی جویبار اظهار کرد: پنج ماه نخست امسال پنج میلیون و ۱۲۲ هزار و ۱۷۴ قطعه جوجه ریزی در سالن های مرغداری شهرستان‌ جویبار انجام شد.

عبدالله  رحیمی تصریح کرد: با توجه به جوجه ریزی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ای در زمان مشابه سال گذشته، افزایش ۱۷ درصدی جوجه ریزی را امسال شاهد هستیم.

رحیمی با اشاره به فعالیت ۱۶۶ واحد مرغداری گوشتی در این شهرستان، گفت: پنج ماهه نخست امسال ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت سفید در این شهرستان تولید شد.

۱۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در محمودآباد شناسایی شد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان محمودآباد شناسایی شد که همه آنها مشمول اجرای تبصره یک قانون شد و ماموران گشت ۱۳۱ به محل مراجعه و دستور توقف عملیات دادند. 

به گفته محمد هادی‌زاده، ۹۴ مورد از سال های گذشته و ۳۶ مورد از ابتدای امسال تاکنون و در مجموع ۱۳۰ مورد کاربری غیرمجاز مشمول اجرای تبصره ۲ شدند و دیوارکشی‌ها و فنس‌های نصب شده در اراضی کشاورزی قلع و قمع شد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد ادامه داد: چهار مورد بنای غیرمجاز نیز در اراضی کشاورزی این شهرستان با هماهنگی شعب اجرای احکام قضایی قلع و قمع شد.

 این مسوول اظهار کرد: از زمان تصویب و اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی بدون مجوز، تغییرکاربری غیرمجاز تلقی می‌شود و امور اراضی موظف به برخورد با آن است.

 وی در خصوص زمین‌های کشاورزی رهاشده، گفت: اگر مالکی زمین کشاورزی را به عمد کشت نکند، ما موظف هستیم به مالک اخطار دهیم که زمین را کشت کند و اگر زمین کشاورزی بدون دلیل موجه به مدت پنج سال کشت نشود، قابلیت مصادره، مزایده و انتقال به افراد اهل را دارد.

تولید ۷۷۸ تن شیر خام در قائم شهر/ارزش اقتصادی ۱۰۹ میلیاردی

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره  به اینکه شهرستان قائم شهر دارای سه سکوی جمع آوری شیر است که روزانه ۵ الی ۶ تن شیر خام جمع آوری می کند، اظهار کرد: ۵ ماه سال جاری، ۷۷۸ تن و ۷۱۳ کیلوگرم شیر خام به ارزش اقتصادی ۱۰۹ میلیارد و یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۵۰۰ ریال در این شهرستان تولید و جمع آوری شد.

علی درویش نیا افزود: مرداد ماه گذشته ۱۳۹ تن و ۸۰۰ کیلوگرم شیر خام در این شهرستان تولید و به کارخانجات لبنی ارسال شد.

 وی یادآور شد: این شهرستان دارای یک شرکت تعاونی دامداران است که بطور متوسط ماهیانه ۱۰۰ تن شیر را جمع آوری می کند.

کشت ذرت علوفه ای به روش نوتیلج در ۶ هکتار اراضی گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه اظهار کرد: در راستای الگوی کشت ۶ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان گلوگاه بعد از برداشت برنج به روش نوتیلج (کشت مستقیم ) کشت شد.

مهدی  باباجانی با اشاره به مزایا این کشت، افزود: کاشت محصولات علوفه ای در راستای تامین علوفه پاییزه دام های سبک و سنگین به صورت سیلو از راهکارهای  تامین علوفه در فصل سرما است.

این مسئول با بیان اینکه این کشت در سالهای گذاشته در اراضی خشکه کاری و با ارقام محلی و کم بازده صورت می گرفت، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی کشت با ارقام زودرس و استفاده از منابع آبی قابل دسترس است که این عملیات می‌تواند در اراضی شالیزاری استان پس از برداشت برنج و بدون مصرف آب  صورت پذیرد و منبع درآمدی برای کشاورزان باشد.

وی گفت: ذرت علوفه ای مقدار قابل توجهی از احتیاج دام، به انرژی و پروتئین و دیگر مواد را فراهم می کند و یکی از ارزان ترین و در عین حال با ارزش‌ترین غذا برای دام محسوب می شود.

قلع و قمع ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در بابلسر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بابلسر از قلع و قمع ۳۹ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان بابلسر خبر داد.

نصراله پورحسین باقری افزود: برای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و در راستای اجرای دستور قضایی، ۳۹ فقره تغییر کاربری غیرمجاز شامل تفکیک، دیوارکشی و شن‌ریزی در اراضی کشاورزی حریم شهر بخش مرکزی این شهرستان قلع و قمع شد.

‌مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با بیان اینکه جهاد کشاورزی با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی برخورد جدی و قانونی می کند، تصریح کرد: پس از اجرای احکام قلع و قمع ۲۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی این شهرستان به چرخه تولید بازگشت.

جوجه ریزی ۷.۳ میلیون قطعه ای در بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از جوجه ریزی بیش از ۷ میلیون و ۳۴۷ هزار قطعه‌ای در این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

غلامرضا قنبری با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۹۳۶ قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مرغ این شهرستان انجام شد، افزود: با همت تولیدکنندگان و هم‌افزایی کارشناسان این مدیریت تولید در جوجه‌ریزی و تولید مرغ بصورت نظام مند در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: تولید مرغ در شهرستان با همت مرغداران و مطابق سیاست‌های وزارتخانه متبوع در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha