• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061810322
  • خبرنگار : 71660

رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه ضمن آنکه از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات زودهنگام حداکثر تا تاریخ نوامبر ۲۰۲۵ خبر داد، گفت از پیروزی حزبش «اطمینان» دارد.

به گزارش ایسنا، «اوزگور اوزل» رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه پیشتر نیز از انتظار خود برای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری خبر داده بود اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ماه ژوئیه اظهارات این رهبر مخالف درخصوص برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را «غلط» خوانده بود و ظاهرا قرار بر این است که انتخابات در بهار ۲۰۲۸ برگزار شود.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوزل طی جلسه حزب با استناد به برخی نظرسنجی‌ها گفت بیش از ۵۰ درصد از مردم انتظار برگزاری انتخابات زودهنگام را دارند و هم‌چنین در عین حال از آمادگی خود برای چنین انتخاباتی خبر داد.

وی افزود: «دوره ریاست‌جمهوری اردوغان در نوامبر سال آینده به نیمه خواهد رسید. من اطمینان دارم که اگر اردوغان پس از نوامبر ۲۰۲۵ انتخابات زودهنگام را اعلام نکند، دیگر نامزد نخواهد شد.»

رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد
نشست اپوزیسیون ترکیه

این مقام مخالف ترکیه‌ای در ادامه با بیان اینکه انتخابات زودهنگام به دلیل «شرایط سخت اقتصادی» لازم است، گفت: «اگر او بگوید که انتخابات زودهنگام قبل از نوامبر ۲۰۲۵ لازم است، ما برای آن آماده خواهیم بود. اگر به خود اطمینان داشته باشید و از مردم بخواهید تصمیم بگیرند که چه کسی برای آنها رهبری کند، حزب جمهوری‌خواه خلق آماده خواهد شد و حزب ما در ترکیه اول می‌شود.»

بر اساس نتایج اکثر نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط مراکز تحقیقاتی ترکیه طی تابستان امسال، حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد حمایت را دریافت کرده، درحالیکه حزب حاکم «آک‌پارتی» حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد حمایت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی‌ها را داشته است.

«ییلماز تونج» وزیر دادگستری ترکیه پیشتر گفته بود که اگر پارلمان تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، اردوغان می‌تواند برای سومین دوره نامزد شود. در انتخابات مه ۲۰۲۳، اردوغان با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا در دور دوم، بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد.

انتخابات محلی در ترکیه در ۳۱ مارس برگزار شد. حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته از حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) پیشی گرفت. شهرداران اپوزیسیون در شهرهای بزرگ - آنکارا، استانبول و ازمیر - سمت‌های خود را حفظ کردند. کارشناسان شرایط سخت اقتصادی کشور را دلیل ناکامی تیم حاکم عنوان کردند. بر اساس پیش‌بینی آنها، اپوزیسیون، با توجه به موفقیت خود، ممکن است خواستار انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha