• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403061810284
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس کار گروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان:

سیستم کشاورزی استان اردبیل باید به سمت هوشمند شدن حرکت کند

سیستم کشاورزی استان اردبیل باید به سمت هوشمند شدن حرکت کند

ایسنا/اردبیل رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان اردبیل گفت: سیستم کشاورزی استان اردبیل بایستی به سمت هوشمند شدن حرکت کند.

سیامک غریبی اصل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جهان با کمبود آب مواجه است، اظهار کرد: با بررسی در سایر کشورها، متوجه شدیم که آنها برای مدیریت منابع آبی و سایر مسائل دیگر از سیستم های کشاورزی هوشمند استفاده می‌کنند و ما برای اینکه بتوانیم مطابق با روند جهانی پیش برویم و سیستم کشاورزی هوشمند داشته باشیم بایستی مدیریت هوشمند ناوگان فناوری حوزه کشاورزی را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: حضور دانش‌بنیان‌ها در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند و ما مجبور هستیم در قالب استارتاپ‌ها به این حوزه ورود کنیم و نسخه‌های عملیاتی را ایجاد کنیم.

ضرورت استفاده از فناوری های جدید در حوزه کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: ما با استفاده از دو تکنیک مدیریت از راه دور تجهیزات ثابت و متغیر حوزه کشاورزی Telematic و نظام کشاورزی دقیق می توانیم حوزه کشاورزی را همانند سایر کشورهای جهان متحول کنیم.

غریبی با بیان اینکه اینترنت اشیاء برای مدیریت هوشمند ناوگان فناوری کشاورزی به کار می‌رود، افزود: از این فناوری می‌توان برای تبادل اطلاعات بین سایر دستگاه‌ها استفاده کرد و ما با ایجاد شبکه فناوری می‌توانیم براحتی داده ها را جمع‌آوری کنیم.

وی در ادامه به ویژگی بارز اینترنت اشیاء اشاره کرد و تصریح کرد: IOT تراشه‌هایی کم‌مصرف و ارزان قیمت هستند و می‌توانند در سالن‌های فرآوری محصولات، پهپادها، ربات‌ها، حسگرها و تصویربرداری‌های رایانه‌ای بکار روند و حتی در خاک نیز می‌توانند قرار گیرند تا از این ریز تراشه‌ها میزان رطوبت خاک را ارزیابی و زمان آبیاری را مشخص کنیم و میزان مصرف آب را کاهش دهیم. با این روش نیازی به تعویض سخت افزار نیست و می‌توان آنرا در خصوص تنش‌های آبی مدیریت کرد و کل داده‌های خاک استان را نیز بدست آورد.

رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان اردبیل ادامه داد: وجود اینترنت اشیاء در ماشین موجب کاهش زمان کار، بهبود عملکرد و ارائه تداراکات بهتر، اتوماسیون فرآیندها و کاهش هزینه نیروی انسانی می‌شود و همچنین در حوزه دامپروری می‌توانیم با ردیابی یا پالایش، جیره نویسی غذای دام را مشخص کنیم و کمبودهای آنها را مدیریت نماییم.

پیشروان حوزه کشاورزی برای مدیریت آب ورود کنند

غریبی خاطرنشان کرد: گذشته از چالش‌های مختلفی که بی‌آبی یا کم‌آبی در گستره اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد آفرید، شرایط اقلیمی کشور و گرمایش جهانی کره زمین، پیامدهای زیادی بر سه بخش آب شرب، کشاورزی و صنعتی گذاشته است که با درس‌آموزی از اشتباه‌ها و غفلت‌های گذشته، اکنون زمان آن است که چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه کشاورزی چاه های آب است، تصریح کرد: با اینکه در چاه های آب کنتور قرار گرفته است اما هوشمند پایش نمی شود ما می توانیم با استفاده از تراشه هایی که در خاک قرار گرفته است میزان آب رسانی به زمین های زراعی را برآورد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: از این رو در شرایط کنونی لازم است پیشروان حوزه کشاورزی به صورت فعال‌تری وارد عمل شود و در کنار تامین منابع جدید آبی، فکری عاجل برای اصلاح نظام بحران‌زای کشاورزی کشور کند؛ تدبیری که لازمه جلوگیری از بحران‌های گسترده اقتصادی و اجتماعی آینده خواهد بود.

لزوم توجه به مدیریت فنی ناوگان فناوری حوزه کشاورزی

غریبی با بیان اینکه بهره‌گیری از فناوری یکی از بایدهای توسعه در کشاورزی است، افزود: فناوری همواره از یک سو مد نظرمتخصصان و پژوهشگران و کاربران و از سوی دیگر مورد توجه تولیدکنندگان بوده است. شیوه انتقال فناوری‌ها به کاربران آن نیز به نوبت خود اهمیت زیادی دارد.

رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان اردبیل با بیان اینکه مدیریت فنی ناوگان فعالیت‌های پشتیبانی و مهندسی از برنامه‌های تعمیر و نگهداری است، تصریح کرد: ما وقتی داده‌ها را دیافت می‌کنیم آنها را به خود کشاورز و تولیدکننده محصولات کشاورزی می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بخش مدیریت زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی که حلقه گمشده این زنجیره است می‌توانیم تحولی در حوزه کشاورزی و درآمدزایی و اقتصاد استان ایجاد کنیم و همچنین مدیریت جابجایی و حمل و نقل در حوزه کشاورزی را کنترل نماییم.

غریبی با بیان اینکه بهبود مدیریت فنی بایستی از یک نرم افزار مدیریت ناوگانی استفاده شود، اظهار داشت: این نرم افزارها باید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شوند. همچنین بایستی تکنسین‌های این فناوری‌ها در مراکز دانشگاهی آموزش و تربیت شوند تا وظایف نگهداری و تعمیرات ناوگان را بر اساس سیستم جدید را بر عهده داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: با این رویکرد، دانشگاه‌ها نیز تغییر خواهند کرد و بر اساس نیاز نیروها را آموزش و تربیت می‌کند و تحولی عظیم در استان رخ خواهد داد. کارآمدی پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی و حتی اقتصاد استان افزایش خواهد یافت.

ناوگان کشاورزی ما جوابگوی نیاز استان نیست

وی با بیان اینکه ناوگان کشاورزی ما جوابگوی نیاز استان نیست، تصریح کرد: ما با فرسودگی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان روبرو هستیم این ناوگان فرسوده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه به سوخت بالا و هزینه نگهداری سنگین نیازمند است و جوابگوی مدل ما نیست که ضروری است آنها را نوسازی کرده و بتوانیم چرخش صنعت در استان ایجاد کنیم.

رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان اردبیل گفت: با راه‌اندازی اتاق فناوری در استان می‌توانیم داده‌های جمع‌آوری شده را تجریه و تحلیل نموده و با مدیریت هوشمند و مدیریت فنی برنامه‌های نوسازی را به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید و مدل نوسازی ناوگان کشاورزی را طراحی و تدوین کنیم.

توجه شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد سیستم هوشمند کشاورزی ضروری است

غریبی با بیان اینکه در مدیریت استراتژیکی ناوگان کشاورزی سندی بر اساس اهداف کلان طراحی می‌شود تا به حداکثر کارایی و سودآوری در حوزه کشاورزی دست یابیم، اظهار کرد: این سند در اتاق فناوری تهیه و به مدیریت استراتژیک استان ارائه می‌شود و بر اساس این سند مدیریت‌های هوشمند، فنی و بخش نوسازی ناوگان فعالیت می‌کنند که معمولا به این سند مدیریت اولیه ناوگان نیز می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بیان اینکه ما باید به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی ادارات و اتاق های فکر لازم و ضروری است که در حوزه نهاده‌های آب، نهاده‌های گیاهی، گوشت و علوفه ورود کرده تا سیستم به صورت هوشمند شود.

وی تصریح کرد: امروز ما نیازمند آن هستیم که نخبگان در همه عرصه‌ها ایفای نقش کنند. آنها برنامه ریزی می‌کنند و تکنولوژی وظایف خود را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha