• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061709984
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر:

برخی املاک تعاون روستایی در تصرف اشخاص حقیقی قرار دارند

برخی املاک تعاون روستایی در تصرف اشخاص حقیقی قرار دارند
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر گفت: چون چندین سال برخی املاک تعاون روستایی بلااستفاده بودند اشخاص حقیقی اقدام به تصرف آن کردند که در این راستا پیگیری‌های لازم برای رفع تصرف صورت گرفته است.

بنیامین حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تعاون روستایی سازمان کمتر شناخته شده‌ای در سطح عموم جامعه است، اظهار کرد: هدایت، نظارت و حمایت از تشکل‌های تعاونی در سطح کشور از جمله اهداف تشکیل این سازمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سابقه سازمان تعاون روستایی مربوط به قبل از انقلاب و دهه ۴۰ است، بیان کرد: شرکت‌های تعاون روستایی که در سطح شهرستان‌ها تأسیس شدند مربوط به سال ۱۳۵۲ بوده و به تناوب در موضوعات مختلف بعد از انقلاب شرکت‌های جدیدی نیز تأسیس شد.

رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر از وجود ۲۰ تشکل تعاونی در سطح شهرستان کاشمر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت تعاونی فعال و ۵ شرکت دیگر غیر فعال هستند که از سال گذشته در حال فعال‌سازی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یک اتحادیه تعاون روستایی، ۴ شرکت تعاونی روستایی، یک شرکت تعاونی زنان، ۴ تعاونی تولید و ۱۰ شرکت تعاونی کشاورزی در موضوعات مختلف در سطح روستاها فعالیت دارند.

حسین‌زاده با اعلام اینکه عمده فعالیت‌های سازمان تعاون روستایی نظارتی بوده و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی به عنوان بازوهای اجرایی سازمان هستند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش و مشکل شبکه تعاون روستایی به دلیل قدمتی که دارند فرسودگی اموال، دارایی و ساختمان‌هایشان است.

فرسودگی اموال یکی از چالش‌های مهم شبکه تعاون روستایی

وی با بیان اینکه این فرسودگی به یکی از چالش‌های مهم شبکه تعاون روستایی تبدیل شده است، بیان کرد: در این راستا از سال گذشته پیگیری‌هایی برای مرمت و بازسازی اموال و املاک تعاونی‌های روستایی در سطح روستاها صورت گرفته است.

رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر اظهار کرد: تاکنون بازسازی فروشگاه‌ها و املاک در روستاهای فروتقه، تربقان و قوژد انجام شده و پیگیری‌های لازم برای روستاهای سرحوضک، عارف‌آباد، رزق‌آباد و شهر فرگ قلعه انجام و در حال بازسازی و یا احداث ساختمان جدید هستیم.

وی با اعلام اینکه برخی املاک از بین رفته‌اند، افزود: چون چندین سال برخی املاک بلااستفاده بودند اشخاص حقیقی اقدام به تصرف آنها کردند که در این راستا پیگیری‌های لازم برای رفع تصرف صورت گرفت.

حسین‌زاده رزق‌آباد، کاژغونه، سرحوضک و ... را از جمله روستاهایی دانست که در آنها تصرف املاک تعاون روستایی صورت گرفته بود و از طریق مراجع قضایی پس گرفته و سند به نام شرکت زده شد.

وی با اعلام اینکه تمام تلاش خود را در حفظ سرمایه روستاییان به کار گرفته‌ایم و به زودی املاک بازسازی و فعال خواهند شد، افزود: گرچه در گذشته بسیاری از فعالیت‌ها توسط شرکت‌های تعاونی روستاها انجام می‌شده که به دلیل متوقف شدن فعالیت‌ها املاک نیز فرسوده شدند.

کمبود نیروی انسانی یکی از چالش‌های جدی

رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر با بیان اینکه هنوز دو مورد دیگر از املاک در تصرف هستند، کمبود نیروی انسانی را یکی دیگر از چالش‌های جدی برشمرد و گفت: علیرغم اینکه حدود ۲۰ سال قبل بیش از ۲۰ نیروی سازمانی در سطح سازمان تعاون روستایی و به همین تعداد هم در اتحادیه تعاون روستایی شهرستان داشتیم ولی اکنون دو نفر نیروی سازمانی و ۵ تا ۶ نفر نیروی اتحادیه بیشتر نیستند.

وی همچنین از پیگیری برای راه‌اندازی شرکت تعاونی‌های غیر فعال و تأسیس شرکت تعاونی‌های جدید خبر داد و افزود: سال قبل یک شرکت جدید برای شیلات و آبزیان تأسیس و ۴ شرکت دیگر در حال فعال‌سازی هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی هیچ اعتبار دولتی ندارد و هزینه‌های جاری خود را از محل اتحادیه‌ها تأمین می‌کند، تصریح کرد: تمامی کارهایی که انجام شده از محل منابع داخلی و تسهیلات و طرح مولدسازی دارایی‌ها بوده است.

پخت نان با آرد یارانه‌ای و فروش با قیمت آزاد تخلف است

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته آرد نانوایی‌های روستایی و در حال حاضر نیز آرد خام روستایی را در سطح روستاها توزیع می‌کنیم، گفت: بالغ‌بر ۴۰۰۰ تن توزیع آرد داشته‌ایم.

رئیس اداره تعاون روستایی کاشمر با بیان اینکه ما فقط حمل کننده آرد روستاها هستیم، افزود: در شهرستان ۷ تا ۸ روستا فقط نانوایی ندارند و باقی همه دارای نانوایی بوده و سهمیه‌شان مشخص است.

وی گفت: ماهیانه حدود ۱۵ تن از آرد شهرستان بین ۷ روستای فاقد نانوایی حمل و توزیع می‌شود، همچنین ماهیانه ۸۵ تن آرد را به روستایی در کوهسرخ می‌دهیم.

حسین‌زاده پخت نان با آرد یارانه‌ای و فروش با قیمت آزاد را تخلف اعلام کرد و گفت: امکان تخلف وجود دارد و قبول داریم، اگر طرح هوشمندسازی آرد اجرایی شود جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha