• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403061709755
  • منبع : بازار

سامانه مؤدیان مالیاتی چیست

سامانه مؤدیان مالیاتی چیست

سازمان امور مالیاتی برای افزایش شفافیت در اطلاعات مالیاتی و مقابله با فرارهای مالیاتی که ممکن است از طریق صدور صورتحساب‌های جعلی یا صوری رخ دهد، سامانه مودیان را راه‌اندازی کرده است. این سامانه تحت مدیریت سازمان بوده و به هر مودی یک کارپوشه اختصاصی داده می‌شود که تبادل اطلاعات میان مودی و سازمان فقط از طریق این کارپوشه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از معتمد هوشمند تکسا، مودیان می‌توانند با استفاده از انواع سخت‌افزارها یا نرم‌افزارها، از جمله رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری، یا هر وسیله‌ای که به حافظه مالیاتی متصل باشد، به سامانه مودیان دسترسی پیدا کنند و از طریق این سامانه، اقدام به ثبت، صدور، و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی کنند.

مهم‌ترین تفاوت سامانه مودیان با سامانه‌های دیگری مانند سامانه معاملات فصلی این است که در سامانه مودیان، طرفین معامله به صورت مستقل اطلاعات را ارسال نمی‌کنند. بلکه فروشنده صورتحساب، نحوه تسویه معامله و دیگر جزئیات را در سامانه مودیان ثبت می‌کند و خریدار پس از مشاهده، آن را بررسی و تایید یا رد می‌کند.

هدف سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور با هدف آسان‌تر کردن امور مودیان مالیاتی و کاهش نیاز به مراجعه حضوری، سامانه‌ای به نام "سامانه مودیان کشور" راه‌اندازی کرده است. این سامانه که به صورت برخط فعالیت می‌کند، تمامی مودیان مالیاتی را موظف به ثبت‌نام در آن می‌کند. سامانه مودیان نقش مهمی در پیشگیری از فرارهای مالیاتی دارد و علاوه بر سهولت در رسیدگی به امور، خطاهای مربوط به پرونده‌های مختلف را نیز کاهش داده است.

مشمولان مالیاتی موظف هستند در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کرده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کند. در این سامانه، برای هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاصی در نظر گرفته شده که به عنوان پل ارتباطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی عمل می‌کند. مشمولان باید صورتحساب‌های الکترونیکی خود را بر اساس فراخوان‌های قانون تسهیل تکالیف مودیان و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در موعدهای مقرر به این سامانه ارسال کنند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی نیز ملزم به ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی هستند.

جلوگیری از فرار مالیاتی

یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر به شدت سازمان امور مالیاتی کشور را درگیر کرده، فرار مالیاتی از سوی افراد مختلف بوده است. سامانه مودیان با هدف مقابله با این مسئله و بهبود شفافیت مالیاتی راه‌اندازی شده است. فرارهای مالیاتی نه تنها می‌تواند باعث کاهش بودجه کشور شود، بلکه فشار بیشتری را بر سایر مودیان و افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، وارد می‌کند. برای مثال، با راه‌اندازی سامانه مودیان، امکان صدور فاکتورهای صوری از بین می‌رود و از پنهان‌کاری در درآمدها نیز جلوگیری می‌شود.

افزایش سرعت رسیدگی

یکی از ویژگی‌های برجسته سامانه مودیان مالیاتی، ایجاد هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف سازمان امور مالیاتی به کمک اینترنت است. این هماهنگی باعث می‌شود که ممیزان مالیاتی بتوانند امور مودیان را با سرعت بیشتری بررسی و رسیدگی کنند.

پاسخ‌دهی بهتر

با راه‌اندازی سامانه مودیان، فرآیند پاسخ‌دهی و بررسی صورت‌حساب‌ها بهبود یافته است. دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و در نتیجه، وقت و هزینه اضافی صرف نمی‌شود.

کاهش خطا

سامانه مودیان مالیاتی به میزان قابل توجهی درصد خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد، چه از سوی مودیان و چه از سوی ممیزان مالیاتی. این کاهش خطا باعث افزایش دقت و صحت در انجام امور مالیاتی می‌شود.

دسترسی به اطلاعیه‌ها

یکی از بهانه‌های رایج برای فرار مالیاتی، عدم دسترسی به اطلاعیه‌ها و آگاهی از آنها بود. سامانه مودیان این امکان را فراهم می‌کند که مودیان به راحتی به اطلاعیه‌ها دسترسی داشته و با سازمان امور مالیاتی به صورت مستقیم مکاتبه کنند. این امر باعث می‌شود که بهانه‌های واهی برای فرار مالیاتی از بین برود، زیرا دسترسی به سامانه برای همه مودیان آسان است.

شرکت معتمد مالیاتی نوع دوم

نوع دوم شرکت‌های معتمد مالیاتی، کمک موثری به مودی مالیاتی در یادگیری قوانین مالیاتی خواهد بود و نحوه کار با سامانه مودیان را آموزش می‌دهد. این شرکت‌ها دستی در ارائه خدمات آموزشی مالیاتی به مودی دارند ولی مجوز نظارت کامل و عملی را به آن‌ها نمی‌دهند. بنابراین، همکاری این شرکت‌ها تنها به منظور آموزش فرد یا سازمان ممکن است.

شرکت معتمد مالیاتی نوع سوم

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع سوم، معمولا در ارائه مشاوره و کمک به رفع مشکلات کار با سیستم مودیان مشغول هستند. اگر سازمان مالیاتی تایید و موافقت کند، این شرکت‌ها گاهی نیز در نگه‌داری دفاتر و اسناد مالیاتی نقش دارند.

مشمولین سامانه مودیان

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی که مشمول فصل‌های چهارم و پنجم، باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن هستند، تحت شمول این قانون قرار می‌گیرند. در این قانون، هرگاه واژه «مودی» به کار می‌رود، به معنای اشخاص مشمول است، مگر اینکه خلاف آن تصریح شده باشد.

چطور شرکت‌های معتمد مالیاتی را بشناسیم

شرکت‌های معتمد مالیاتی معتمد هوشمند تکسا برای آغاز فعالیت خود موظف به کسب مجوزهای مرتبط هستند و از طریق این مجوزها قابل شناسایی‌اند. اطمینان از صحت و اعتبار این مجوزها قبل از هرگونه همکاری، امری ضروری است. یکی از روش‌های مناسب برای اطمینان از صحت مجوزها، مراجعه به لیستی است که معمولاً هر سال توسط سازمان امور مالیاتی منتشر می‌شود. این لیست شامل اطلاعات دقیق شرکت‌ها، جزئیات مجوزها و فعالیت‌های آن‌ها است.

شرکت معتمد مالیاتی تکسا

در تیرماه ۱۴۰۲، شرکت معتمد هوشمند تکسا با هدف ارائه خدمات مالیاتی برای مودیان حقیقی و حقوقی تاسیس شد. این شرکت دارای مجوز نوع اول معتمد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی است.

شرکت معتمد مالیاتی تکسا با سهامداری شرکت‌های توسن، نگین و تراکنش همراه ایمن، به‌عنوان بازوی اعتماد سازمان، خدماتی چون ارائه مجموعه مالیاتی، ایجاد بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای صدور صورتحساب است. ضمن آنکه نصب تجهیزات صدور صورتحساب الکترونیکی، آموزش مودیان مالیاتی، پشتیبانی و بروزرسانی نرم‌افزار و سخت‌افزار و تامین زیرساخت تراکنشی در بستر امن را فراهم می‌کند.

پشتیبانی ۲۴ ساعته و مشاوره رایگان

سامانه مؤدیان مالیاتی چیست

شرکت معتمد مالیاتی تکسا به‌صورت ۲۴ ساعته، حتی در روزهای تعطیل، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است. همچنین، خدمات مشاوره و امور آموزشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند به بهترین شکل از امکانات و خدمات تکسا بهره‌مند شوند.

راهکار پوز اندرویدی متصل به سامانه مودیان

شرکت معتمد مالیاتی تکسا، ارائه‌دهنده راهکاری به نام پوز متصل به سامانه مودیان است که به‌تازگی از آن رونمایی شده است. این شرکت با راه‌اندازی دستگاه‌های خود، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را فراهم می‌کند. این اقدام با هدف تسهیل اتصال اصناف مختلف، به‌ویژه صنف طلا و جواهر، به سامانه مودیان صورت گرفته است.

شرکت معتمد مالیاتی تکسا که در سال ۱۴۰۲ مجوز فعالیت به عنوان شرکت معتمد مالیاتی نوع اول را دریافت کرده، آماده خدمت‌رسانی به مودیان محترم است. تکسا خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد که شامل مجموعه‌ای از راهکارهای مالیاتی، ایجاد بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای صدور صورت‌حساب، نصب تجهیزات الکترونیکی، آموزش مودیان، پشتیبانی و به‌روزرسانی نرم‌افزار و سخت‌افزار، و تأمین زیرساخت‌های تراکنشی در بستری امن می‌شود.

جمع‌بندی

با تصویب قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، تمام مشمولین این قانون ملزم به استفاده از کارپوشه در سامانه مودیان برای صدور فاکتور فروش کالا و خدمات می‌شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل یا عدم آگاهی، این مشمولین می‌توانند از خدمات شرکت‌های معتمد مالیاتی که تایید سازمان امور مالیاتی را دریافت کرده‌اند، بهره‌مند شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha