• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061709651
  • خبرنگار : 50980

زنگ خطر ابتلا به دیابت در کودکان جدی گرفته شود 

زنگ خطر ابتلا به دیابت در کودکان جدی گرفته شود 

ایسنا/همدان فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها به‌ویژه دیابت، لازم است ورزش، فعالیت فیزیکی، پیاده‌روی و اصلاح سبک زندگی و تغذیه در اولویت زندگی قرار داده شود.

دکتر حسین معین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت در جهان است که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به این نوع مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: به دلیل بی علامت بودن دیابت نوع دو احتمال دارد که فرد پنج تا هفت سال قبل از تشخیص به دیابت نوع دو مبتلا شده باشد و اطلاعی از بیماری خود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه غربالگری از اهمیت زیادی در دیابت نوع دو برخودار است، تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد از مبتلایان به دیابت در جهان به نوع یک یا بارداری آن مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه تغیر شیوه زندگی تاثیر بسزایی به پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت دارد، خاطرنشان کرد: تعداد  افرادی که در مرحله پیش‌دیابت به سر می‌برند بیش از دیابتی‌ها بوده که لازم  است این افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری فعالیت فیزیکی خود را بیشتر کنند و میزان مواد خوراکی و حجم غذای خود را در طول روز کمتر کنند.

معین توکلی با بیان اینکه برخی از بیمارانی که در مرحله پیش‌دیابت هستند باید تحت درمان قرار بگیرند و دارو مصرف کنند، خاطرنشان کرد: در طول ۴۵ سال گذشته تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا  از ۱۸۰ میلیون نفر به ۵۷۰میلیون نفر رسیده است .

 وی ضمن تاکید به اصلاح سبک تغذیه و زندگی برای ابتلا به بیماری دیابت، تصریح کرد: رژیم غذایی ناسالم، بی‌تحرکی، سابقه ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا و تری‌گلسیرید بالا احتمال  ابتلا به دیابت نوع  دو را افزایش می‌دهد.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: متاسفانه شیوع  ابتلا به دیابت نوع از ۳۰ سال  و در دوران جوانی و میانسالی به نوجوانی و کودکی رسیده است که زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود چراکه احتمال دارد فرد در ۳۰ سالگی دچار سکته قلبی و یا بیماری خطرناک دیگر شود.

معین توکلی با بیان اینکه دیابت یکی از علل اصلی  ابتلا به  سکته‌های قلبی و مغزی، نابینایی، بیماری کلیوی و قطع عضو  در دنیاست، اظهار کرد: این بیماری در گام نخست علامتی ندارد و پس از انجام یکسری آزمایش‌های  دقیق یا شروع درد و مشکلاتی در ناحیه چشم، کلیه‌ها، قلب و اعصاب محیطی می‌توان متوجه بیماری شد.
 

احتمال ابتلا به دیابت رابطه مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارد

 وی با بیان اینکه  افرادی که در خانواده یا بستگان درجه یک دارای فرد مبتلا به دیابت هستند باید بیش از سایر افراد این بیماری را جدی بگیرند، تصریح کرد: برای انجام آزمایش‌ها نباید منتظر بروز علائم بیماری بود بلکه باید برای سلامتی وقت گذاشت و پیش از بروز هر نوع بیماری یکسری کارها از جمله ورزش، رژیم غذایی مناسب و انجام به موقع آزمایش‌ها را جدی گرفت.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان اینکه احتمال ابتلا به دیابت رابطه مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دنیای امروز مردم بیشتر از وسایل  نقلیه استفاده می‌کنند و همین سبب کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش ابتلا به انواع بیماری‌ها شده است .

معین توکلی توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها به خصوص دیابت لازم است که افراد روزانه ورزش، پیاده‌روی و فعالیت فیزیکی را فراموش نکنند و اصلاح سبک زندگی و تغذیه را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات و آلودگی هوا احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، تأکید کرد:  برخی از بیماران دیابتی به بهانه داشتن استرس سیگار مصرف می‌کنند این درحالیست که فرد سیگاری انگار هیچ کاری برای کنترل دیابت انجام نداده است.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم یادآور شد: کنترل فشار خون، چربی خون و قند برای یک بیمار دیابتی بسیار مهم است و افراد بالای ۴۰ سال دیابتی باید داروی کلسترول را به منظور جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی مادام‌العمر مصرف کنند و به بهانه کم بودن چربی خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنند چرا که ۸۰ درصد چربی و کلسترول درون بدن توسط کبد تولید می‌شود.

معین توکلی با بیان اینکه برخی از میوه‌ها که فروکتوز بالایی دارند در بالا بردن قند خون، ایجاد کبد چرب و افزایش تری‌گلیسیرید تاثیر بسزایی دارند، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابت باید از تحت نظر متخصص تغذیه از میوه، سبزیجات و مواد غذایی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به دیابت باید در فواصل منظم تعیین شده برای کنترل بیماری به پزشک معالج خود مراجعه کنند، افزود: لازم است این افراد حداقل سالانه اقدام به انجام آزمایش کلیه، چربی خون و سایر آزمایش‌های مورد نیاز کنند.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت لازم است که سالانه برای معاینه چشم خود به چشم پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha