• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061709561
  • خبرنگار : 30147

مدیر دامپزشکی کاشمر:

کشتار دام روستاهای کاشمر در پشت قصابی انجام می‌شود

کشتار دام روستاهای کاشمر در پشت قصابی انجام می‌شود
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر دامپزشکی کاشمر گفت: اکنون کشتار دام مورد نیاز روستاها در پشت قصابی که کشتارگاه کوچکی را ایجاد کرده‌اند انجام می‌شود.

سعید خانزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تلاش می‌شود کشتار دام روستاها هم در کشتارگاه کاشمر انجام شود، افزود: دامپزشکی مسئولیت نظارت کشتار در حوزه شهری را دارد و کشتار دام روزانه روستاها در پشت قصابی که کشتارگاه کوچکی را ایجاد کرده‌اند انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه بازدیدهایی از قصابی‌ها انجام شده و از سوی دادستان دستوراتی داده شده است، خاطرنشان کرد: گرچه ظرفیت کشتارگاه کاشمر به حد قابل قبولی رسیده اما به محض اینکه روال اداری پیمانکار جدید طی شد دام روستاها نیز در کشتارگاه انجام خواهد شد.

مدیر دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه بازدیدهایی را از قصابی‌های روستاها داریم و اگر مورد مشکوکی باشد حذف و معدوم می‌شود، بیان کرد: روزانه ۸۰ تا ۱۲۰ رأس دام سبک و دو تا سه رأس دام سنگین در کاشمر کشتار می‌شود.

وی کشتار دام آبستن را ممنوع و دام مولد را فقط با دستور دامپزشک و در صورتی که بیماری محرز باشد مجاز دانست و خاطرنشان کرد: کشتار دام در کشتارگاه فقط باید با حضور دامپزشک انجام شود.

خانزاده در ادامه با بیان اینکه نمونه‌برداری از سگ‌های مشکوک به هاری بسیار انجام می‌شود، افزود: سال گذشته در این خصوص عملکرد ۱۱۷ درصدی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو مورد از نمونه‌ها در کاشمر و روستای کسرینه مثبت اعلام شد، بیان کرد: تمامی سگ‌های صاحبدار به تعداد ۹۳۸ قلاده نیز واکسینه شده‌اند.

مدیر دامپزشکی کاشمر اظهار کرد: واکسینه کردن سگ‌های صاحبدار علیه بیماری هاری سالی یک بار انجام و این اقدام نیز هر ساله تکرار می‌شود.

وی در خصوص تب خونریزی دهنده گفت: علیرغم اینکه سال گذشته در دو شهرستان خراسان مواردی گزارش شد اما در کاشمر با توجه به اقدامات پیشگیرانه‌ای که داشته‌ایم موردی نبوده است.

مدیر دامپزشکی کاشمر در همین خصوص گفت: چون هیچ واکسنی برای مبارزه با این بیماری موجود نیست فقط سم‌پاشی رایگان دام را انجام می‌دهیم.

خانزاده کمبود نیرو در واحد مبارزه با بیماری‌ها را یکی از مشکلات جدی دانست و اظهار کرد: تمامی اقدامات این واحد در سرما و گرما توسط دو نفر انجام می‌شود.

وی جمعیت دامی سبک شهرستان را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار رأس اعلام کرد و گفت: حداقل هر دام را توانستیم چهار مرتبه در برابر بیماری‌های پرخطر واکسینه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha