• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403061508841
  • منبع : نمایندگی سمنان

دشمنان امیرالمومنین همه تلاش خود را برای تحریف واقعه «لیلةالمَبیت» به کار گرفتند

دشمنان امیرالمومنین همه تلاش خود را برای تحریف واقعه «لیلةالمَبیت» به کار گرفتند

ایسنا/سمنان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: دشمنان امیرالمومنین همه تلاش خود را برای تحریف واقعه «لیلةالمَبیت» بکار گرفتند اما موفق نشدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به واقعه تاریخی «لیلة المَبیت» و فضایل مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) در نخستین روز ماه ربیع‌الاول ۱۵ شهریورماه در مراسمی که به مناسبت  شهادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برگزار شد اظهار کرد: معاویه تلاش کرد این فضیلت والا را که در آیه ۲۰۷ سوره بقره نیز مورد تاکید قرار گرفته است از شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) دور کند و به افراد دیگر نسبت دهد اما با عنایت پروردگار از دستیابی به این هدف ناکام ماند. 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه منابع متعدد شیعی و سنی این آیه را در شأن امیرالمؤمنین علی(ع) دانسته‌اند، اضافه کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَئوفٌ بِالْعِبَادِ» بعضی از مردم جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه انفال گفت: خداوند متعال در این آیه توطئه کفار برای به شهادت رساندن رسول اکرم(ص) را یادآور می‌شود و می‌فرماید «وَإِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ ۚ وَیَمْکُرُونَ وَیَمْکُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ» وقتی که کافران با تو مکر می‌کردند تا تو را به بند کشند یا به قتل رسانند یا از شهر بیرون کنند و آنها مکر می‌کنند، خدا هم مکر می‌کند و خدا بهتر از هر کس دیگری می‌تواند مکر [چاره] کند!

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی، گذشت از جان را امری دشوار و در عین حال بسیار ممتاز و دارای منزلت دانست و گفت: انجام اعمال عبادی و یا بخشش مال و ثروت در راه خدا، دارای ارزش است اما نمی‌توان آنرا با گذشتن از جان که بهترین سرمایه انسان است، مقایسه کرد!

وی با تاکید بر نقش برجسته و بی‌بدیل مولای متقیان حضرت علی(ع) در حفظ جان پیامبر(ص) ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) از این منظر که می‌توانست با فداکاری و قرار گرفتن در بستر پیامبر، جان رسول خدا(ص) را از خطر نجات دهد شاکر خداوند متعال بود. 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه برخی از دشمنان امیرالمؤمنین علی(ع) از هیچ تلاشی برای تحریف واقعه «لیلة المبیت» دریغ نکردند گفت: افرادی مانند «ابن تیمیه حرانی» یا «محمد بن عبدالوهاب» که ید طولایی در دشمنی با امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه اطهار(س) داشتند تلاش‌های فراوانی برای کمرنگ‌کردن فضایل امام علی(ع) انجام دادند در حالی‌که بزرگان اهل سنت مانند احمد بن حنبل، حاکم نیشابوری یا ابن ابی‌الحدید به این فضیلت امیرالمؤمنین علی(ع) صحه گذاشته‌اند، به گونه‌ای که ابن ابی‌الحدید می‌گوید هرکس شأن نزول آیه ۲۰۷ بقره را در خصوص علی(ع) انکار کند یا دیوانه است یا هیچ نسبتی با مسلمانان ندارد! 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان با تاکید بر اینکه به تصریح منابع اهل سنت، امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت خدیجه(س) اولین کسانی بودند که به پیامبر(ص) ایمان آوردند افزود: بر اساس منابع شیعه و سنی، خداوند به فرشتگان خود امر می‌کند تا از جان علی(ع) در بستر پیامبر(ص) حفاظت کنند و البته پروردگار به این موضوع مباهات کرده است که این امر از فضیلت فداکاری امیرالمؤمنین علی(ع) در «لیلة المبیت» حکایت دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) گفت: بر اساس روایات، رسول خدا(ص) شرط هم درجه شدن با ایشان در بهشت را سجده فراوان و طولانی دانسته‌اند.

وی به بیان روایتی از امام رضا(ع) در باب فضیلت سجده پرداخت و افزود: حضرت رضا(ع) می‌فرماید «سجده بعد از نمازهای واجب یومیه، برای شکر خداوند تعالی است. این یاد خدا، به خاطر توفیقی است که بنده در انجام واجباتش یافته است و حداقل ذکری که در سجده شکر گفته می شود این است که سه مرتبه گفته شود شکراً للّه شکراً للّه شکراً للّه»

امام جمعه سمنان در پایان، کسب معرفت نسبت به سیره امام رضا(ع) را وظیفه محبان آن حضرت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال توفیق درک معارف ارزشمند علوی و رضوی را به همه ما عطا فرماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha